فراهانی: نیمی از اوراق مشارکت مترو آزاد شده است

تهران (پانا) - رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران گفت نیمی از اوراق مشارکت مترو آزاد شده است.

کد مطلب: ۱۰۹۸۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
فراهانی: نیمی از اوراق مشارکت مترو آزاد شده است

نشست بررسی مطالبات مدیریت شهری تهران از دولت در حوزه حمل و نقل شهر با حضور مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران و محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران برگزار شد. مجید فراهانی در این نشست با اشاره به مطالبه اصلی مردم تهران از دولت و شهرداری، خواستار حمایت بیشتر دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی شد و از احداث خط 10 مترو تهران خبر داد.

آلودگی هوا و ترافیک، مطالبه اصلی مردم

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی گفت: همان گونه که می دانید مسئله حمل و نقل شهری اساس شهر است و مهم ترین مطالبه مردم تهران، امروزه در مدیریت ملی و محلی رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا است و 80 درصد مطالبات مردم تهران را تشکیل می دهد.

او افزود: مردم باید در نزدیکی محل کار خود به یکی از مدل های حمل و نقل دسترسی داشته باشند تا از خودروی شخصی استفاده نکنند.

فراهانی با اشاره به روزهای کرونایی تصریح کرد: در این ایام کرونایی که تجمع مردم در فضای حمل و نقلی مترو و اتوبوس و تاکسی باعث شیوع بیشتر می شود بدیهی است حمل و نقل مدرن و آسان می تواند از ابتلای بیشتر جلوگیری کند.

50 درصد هزینه توسعه مترو با دولت است

عضو شورای شهر تهران گفت: در گذشته مسئولیت حمل و نقل بر عهده دولت بوده است و در اختیار شهرداری نبود و وزارت کشور توسعه حمل و نقل شهری را بر عهده گرفت.

فراهانی افزود: با تصمیمی که گرفته شد بنا شد مدیریت خط مترو تهران به شهرداری تهران واگذار شود و دولت بر همین اساس قول داد که نیمی از سهم خود را در خصوص تکالیف قانونی اش برای هزینه ایجاد و احداث سامانه های ریلی بپردازد. بر همین اساس دولت مکلف بود 50 درصد هزینه های توسعه مترو را بپردازد.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: همچنین در خصوص بلیت مترو هم برای اینکه نحوه استفاده مردم گسترش پیدا کند بنا شد یک سوم آن را مردم و یک سوم را دولت و بقیه را شهرداری بپردازد.

فراهانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد این هستیم که دولت در تکلیف قانونی خود برای احداث سامانه ریلی تنها 3 درصد سهم خود را از سال 96 تا 98 پرداخت کرده است، گفت: در این سال ها 6 هزار میلیارد تومان سهم قانونی دولت بوده است و دولت تا کنون 166 میلیارد تومان را پرداخت کرده است که این امر سبب کند شدن حرکت مترو شده است.

او ادامه داد: متاسفانه دولت دوازدهم در سومین سال فعالیت خود تنها 65 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته اما 1 ریال هم تا کنون از این اعتبار پرداخت نشده است.

فراهانی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در خیلی فضا ها خطوط مترو به اندازه کافی وجود دارد بلکه کمبود واگن داریم، گفت: طبق بند 7 تصویب نامه هیات وزیران در سال 79 تاکید می کند از کل قیمت بلیت هر سفر شهروندان باید یک سوم شهرداری، دولت و مردم پرداخت کنند. دولت سهم را به موقع پرداخت نمی کند و ما هز سال در غالب تبصره بودجه، شهرداری را مکلف می کنیم که دولت سهم خود را پرداخت کند و از دولت سهم خود را پیگیری کند شهرداری پیگیری انجام می دهد و به نتیجه نمی رسد.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران با بیان بند الف تبصره 14 بودجه سال 99 گفت: برای شهرداری تهران جهت جبران کسری هزینه های شرکت بهره برداری مترو معادل حدود 5 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار گذاشتیم و جهت کسری شرکت واحد اتوبوسرانی 4 هزار و 950 میلیارد ریال در غالب بودجه 99 کنار گذاشتیم.

او در ادامه اظهار کرد: شورا نه تنها بودجه لازم را برای اتوبوسرانی و مترو پرداخت می کند بلکه پول دولت را هم پرداخت می کند.

فراهانی افزود: شهرداری تهران در بحث توسعه مترو تکالیفی دارد اما به دلیل انباشت بدهی های گذشته که 24 هزار میلیارد تومان تا الان سر رسید بدهی متروبه بانک های مختلف است و هزینه بالای توسعه مترو و مشکلات مالی که وجود دارد، سرعتش کند شده و عملا بزرگترین چالش شهرداری تهران تامین هزینه های حمل و نقل است.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: ظرفیت هایی در این خصوص داریم. ظرفیت های مالی در هر یک از سه بخش اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو داریم و شهرداری را مکلف کردیم که از آن استفاده کند.

نیمی از اوراق مشارکت مترو آزاد شده است

او با اشاره به ظرفیت های مترو اظهار کرد: آزاد سازی 910 میلیارد تومان اوراق مشارکت را در سال 97 پیگیری کردیم و خوشبختانه هفته گذشته نیمی از این مبلغ پرداخت شده است و امیدواریم با پیگیری ها نیمی دیگر آزاد شود. تضامین شهرداری تهران پذیرفته شده و بازپرداخت نیمی از اوراق مشارکت بر عهده دولت است. دولت نامه داده و هنوز در چالش با بانک برای پذیرفتن تضامین است.

فراهانی با اشاره به دیگر ظرفیت های مالی مترو گفت: تامین مبلغ 1500 میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمع های ایستگاهی نکته دیگری است. بر اساس مصوبات شورای شهر تهران شرکت مترو می تواند بخشی از هزینه توسعه مترو را از محل توسعه مجتمع های ایستگاهی تامین کند.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران افزود: مجموعا 1500 میلیارد تومان از این محل تامین خواهد شد.

تامین 5000 میلیارد تومان برای توسعه مترو در سال جاری
فراهانی در ادامه خاطر نشان کرد: پیگیری انتشار 1000 میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو برای سال 98 و پیگیری اخذ مجوز برای 2000 میلیارد تومان آن برای سال 99 از دیگر بوده که در سال 1400 محقق می شود. انتشار اوراق مشارکت مهم ترین روش هایی است که شهرداری تهران و شورا دنبال می کند.

او ادامه داد: تامین 700 میلیارد تومان از محل تبصره بودجه و ستاد تامین ناوگان از دیگر موارد است. دولت متعهد است با تکلیفی که مجلس در اختیارش قرار داده مجموعا 700 میلیارد تومان امسال از محل ستاد جهش تولید پرداخت کند.

فراهانی با بیان اینکه مشکل اصلی مترو غیر از بحث حفاری و تامین ایستگاه ها، خریداری و تولید واگن است، گفت: برای خریداری و تولید واگن 700 میلیارد بودجه گذاشته شده است. در بودجه شهرداری 2800 میلیارد تومان منابع در نظر گرفتیم و پیش بینی می کنیم تا آخر امسال 840 میلیارد تومان از این محل تامین شود.

او گفت: با در نظر گرفتن اعتبار مصوب شهرداری تهران برای مترو 5000 میلیارد تومان برای امسال محقق خواهد شد که این پول برای توسعه خط 6 و 7 و 3 مترو شهری محقق خواهد شد.

اتوبوسرانی تهران با نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است

فراهانی با اشاره به تامین اتوبوس برقی و ال آر تی و تامین بودجه در این رابطه گفت: مسئله اتوبوس مهم است. در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیش بینی شده بود که تا انتهای سال گذشته شهر تهران 9500 دستگاه اتوبوس داشته باشد و در حال حاضر اتوبوسرانی 5500 دستگاه اتوبوس دارد که 500 دستگاه آن هم در پارکینگ ها به دلیل مشکلات فنی است.

او افزود: تهران در حال حاضر با 5000 اتوبوس و نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه شرکت واحد این است که در چند جهت حرکت کند، افزود: یکی از برنامه ها نوسازی و بازسازی اتوبوس های فرسوده است.

فراهانی اضافه کرد: عمر متوسط اتوبوس های تهران چیزی حدود 10 سال است. برخی از آنان بیشتر و برخی کمتر است. اتوبوسی که شبانه روز کار می کند برای عمر 10 سال ببینید این اتوبوس ها چقدر فرسوده می شوند.

عضو شورای شهر تهران گفت: مسئله بازسازی 100 دستگاه اتوبوس دو کابین فرسوده و 2000 دستگاه اتوبوس تک کابین در تلفیق منابع دولتی جز برنامه های شرکت اتوبوسرانی است و رئیس جمهور در بحث ستاد کرونا قول داد تا در این زمینه همکاری کنند. یعنی به جای تامین اتوبوس علی رغم تکالیف دولت، فقط تاکید رئیس جمهور بازسازی بوده که امیدواریم به این تعهد عمل کنند.

او با اشاره به تامین اتوبوس های ال آر تی در شورای پنجم گفت: در حال حاضر در برنامه امسال مصوب شورا است که خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را از طریق 64 دستگاه اتوبوس موجود و راه اندازی تاسیسات و سیستم های مشخص داشته باشد تا به صورت پایلوت انجام دهیم و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری صورت گیرد.

فراهانی با بیان اینکه خرید و به کار گیری اتوبوس از دیگر موارد است، اظهار کرد: پیش بینی شده از منابع شهرداری و منابع مصوبات دولتی این اتفاق رخ دهد یعنی 300 دستگاه شهرداری تهران از منابع خود و 1650 دستگاه هم تعهد دولت با توجه به الزامات مجلس تامین کند.

به گفته او در کنار همه این موارد بازنشستگی و بازخریدی 700 تن از کارکنان اتوبوسرانی در دستور است که به دنبال کاهش نیروی انسانی کمتر از 6 هزار نفر هستند.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: شرکت اتوبوسرانی جز پر کارمندترین مجموعه ها است. زمانی بیش از 13 هزار نفر پرسنل داشت و الان 6700 نفر پرسنل دارد.

فراهانی تاکید کرد: اتفاق خوب دیگر خصوصی سازی اتوبوس ها بوده که اتوبوس های تک کابین خصوصی سازی شده و تنها بخش اندکی از اتوبوس های دو کابین بی آر تی در اختیار اتوبوسرانی است.

او افزود: از دیگر ظرفیت های اتوبوسرانی پیگیری انتشار 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت خرید ناوگان از سهمیه سال 98 و حدود 1000 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 99 است که در سال 1400 صورت می گیرد.

فراهانی با اشاره به انعقاد برخی تفاهم نامه ها گفت: تفاهم نامه ای با سازمان برنامه و بودجه منعقد شده که 83 میلیارد تومان است و با تلفیق صندوق کارآفرین امید که تسهیلات قرض الحسنه می دهد حدود 250 میلیون تومان برای بازسازی 1000 دستگاه اتوبوس فرسوده است.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: پیگیری نوسازی 1650 دستگاه اتوبوس از محل ظرفیت های مصوبه جایگزینی و نوسازی ناوگان درون شهری شورای اقتصاد است که از محل ظرفیت های بند ب ماده 12 قانون صورت می گیرد و 3750 میلیارد تومان اعتبار دارد که در حقیقت پیش بینی شده است.

او ادامه داد: مجموعا 755میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری تهران در بودجه سال گذشته مصوب کردیم و پیش بینی شد 210 میلیارد تومان از این پول محقق شود.

به گفته فراهانی مجموعه شورای پنجم به دنبال تغییرات خوبی در حوزه اتوبوسرانی است.

او در خصوص احتمال عدم تحقق اوراق مشارکت برای توسعه حمل نقل عمومی گفت: به صورت تک عاملی رفتار نخواهیم کرد بلکه منابع متعددی برای تامین دیده شده است و بسته به شرایط این منابع را دنبال می کنیم. هر چند سهم اوراق مشارکت بالا است اما در خصوص بانک آینده همه مراحل دنبال شد اما همچنان نیمی وصول شد که به معنای توقف کارها نیست بلکه تنها منابع خود را اوراق مشارکت نمی دانیم.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران افزود: در کنار آن منابع دیگر دولتی، شهرداری، بخش خصوصی و... در نظر گرفته شده است و همه منابعی است که در اختیار بوده است.

نوسازی ۱۵ هزار تاکسی

فراهانی با اشاره به بحث تاکسیرانی گفت: بخش عمده حمل و نقل شهری را از تاکسیرانی داریم و اقدامات مناسبی برنامه ریزی شده است که مهم ترین آن بازسازی و نوسازی 15 هزار دستگاه تاکسی است که 5هزار دستگاه از طریق کمک های فنی و اعتباری و 10 هزار دستگاه از طریق مصوبه شورای اقتصاد بازسازی می شود.

او ادامه داد: اعطای وام قرض الحسنه و کمک بلاعوض به رانندگان تاکسی برای بحث نوسازی و اعطای وام برای جایگزینی خودروهای فرسوده و.... از دیگر موارد است.

به گفته فراهانی ظرفیت هایی را در بودجه مصوب سال قبل و در کارهایی که دولت متولی است را دیده ایم.

عضو شورای شهر تهران گفت: اجازه دادیم تبلیغات مجدد در اتوبوس و تاکسی انجام شود. کمک های فنی اعتباری و تفاهم نامه ای که با صندوق کارآفرینی امید برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی با اعتباری بالغ بر 125 میلیارد تومان تفاهم نامه داشته ایم.

او اضافه کرد: استفاده از ظرفیت شورای اقتصاد برای جایگزینی 129 دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی هیبریدی از دیگر موارد است بدین ترتیب 400 میلیارد تومان ارائه تسهیلات و کمک بلاعوض بنا است تا پرداخت شود.

به گفته فراهانی کارهای ارزشمندی در حوزه حمل و نقل جهت کرونا انجام شده که هزینه مضاعفی ایجاد کرده است.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران گفت: تاکید ما همچنان این است که موضوعات شهری را در حوزه حمل و نقل ترافیک پیگیری کنیم.

او اظهار کرد: خط 6 و 7 در ابتدای شورای پنجم فقط به صورت عبوری بود و هیچ تمهیداتی برای آن در نظر گرفته نشده بود. بلافاصله تصمیم به تعطیلی آن شد و خوشبختانه بحث های آن صورت گرفت و بخشی از خط 6 و 7 بعد از تمهیدات لازم راه اندازی شد.

فراهانی با اشاره به توسعه خطوط مترو اظهار کرد: پیش بینی شده خط 6 با 8 ایستگاه و 7 کیلومتر جدید از تربیت مدرس تا ستاری بتواند توسعه و تکمیل پیدا کند. خط 7 هم 3 ایستگاه در نیمه اول و 4 ایستگاه در نیمه دوم سال تکمیل می شود و خط سه که بهره برداری از ایستگاه اقدسیه است تکمیل شود مشکلی بابت تامین نداریم و خط 10 هم احداث خواهد شد و آغاز خط 10 را خواهیم داشت.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران گفت: مشکل اصلی ما تامین واگن است و دولت متعهد شده 600 دستگاه واگن را تامین کند.

فراهانی با اشاره به لزوم حمایت دولت در زمینه توسعه مترو گفت: تقاضای ما از دولت این است که 630 واگن قرار داد ببندند که بعد از قرار داد 15 ماه بعد به دست ما می رسد و همچنین پیش پرداخت خرید 155 واگن با استفاده از منابع شهردرای انجام شود. تقاضای ما همراهی بیشتر دولت برای حل مشکل شهری است.

عضو شورای شهر تهران افزود: اگر تهران امروز پایتخت است وشهروندان تهرانی هزینه مختلفی به واسطه پایتخت می دهند و دولت به واسطه حضورش در تهران زیر ساخت ها را استفاده می کند باید هزینه حضورش در تهران را بپردازد و برای توسعه و حل مشکلات تهران اهتمام داشته باشد.

فراهانی خاطرنشان کرد: تهران ویترین کل کشور است و اگر تهران توسعه یافته باشد دولت می تواند با تسریع کارها، فعالیت های خود را هم به سرانجام برساند و تقاضای ما از دولت اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی است همچنان که مدیریت شهری مسئله توسعه حمل نقل را در دستور کار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار