مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز:

هموطنان گردشگر به رودخانه خروشان کرج نزدیک نشوند

کرج(پانا)- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز از تمام هموطنانی که قصد سفر به شمال کشوراز طریق جاده کرج – چالوس را دارند خواست تحت هیچ شرایطی به رودخانه خروشان کرج نزدیک نشوند.

کد مطلب: ۱۰۹۸۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
هموطنان گردشگر به رودخانه خروشان کرج نزدیک نشوند

به گزارش ایرنا، داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به افزایش شمار جانباختگان حوادث غرق شدگی رودخانه خروشان کرج در سال جاری، اظهار کرد: طبق بررسی ها بیشتر جانباختگان این حوادث هموطنان گردشگر از سراسر کشور بوده که براثر بی احتیاطی دچار حادثه شده اند.

وی با بیان اینکه طول رودخانه کرج بیش از ۷۰ کیلومتر است ، بیان کرد: بیشتر محدوده خطرساز این رودخانه ایمن سازی شده اما بسیاری از گردشگران با توقف در حاشیه این رودخانه به حریم آب وارد می شوند که متاسفانه حوادث تلخی را رقم می زنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: امسال بیشتر از پارسال اقدامات گسترده ای در زمینه پیشگیری از حوادث انجام شده است و این اقدامات شامل اطلاع رسانی، نصب بنر و ایمن سازی نقاط حادثه خیز است. همچنین فعال شدن گشت های ویژه در حاشیه رودخانه کرج و به کارگیری غواصان محلی از دیگر اقدامات انجام گرفته در این رودخانه به شمار می رود.

نجفیان تاکید کرد که بسیاری از مسافران شمال کشور با بی توجهی به هشدار ها حادثه های غم انگیر در رودخانه کرج رقم می زنند درحالی که بومیان منطقه کمتر به حریم آب رودخانه نزدیک می شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به بالا بودن دبی آب رودخانه کرج گفت : برخی با این تصور که نقاطی از رودخانه کم آب است داخل رودخانه می شوند که دمای پایین آب سبب انقباض فوری رگ های بدن آنان و کشاندن این افراد به محدوده های مرگ آور می شود.

نجفیان تاکید کرد که تمام کارهای لازم برای پیشگیری از حوادث تلخ رودخانه کرج انجام شده اما بی توجهی به هشدارها سبب تکرار حادثه ها می شود.

وی گفت: اکنون نیروهای هلال احمر ، بومیان منطقه و سایر دستگاه ها در کنار ماموران آب منطقه ای البرز در حریم این رودخانه مستقر هستند اما بخشی از حوادث در سرشاخه ها رخ می دهد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه در این شرایط نمی شود به خاطر بی توجهی مردم متر به متر رودخانه را مسدودکنیم ، بیان کرد: این گونه اقدامات سبب محرومیت مردم از فضای زیبای حاشیه رودخانه کرج می شود.

وی اظهار کرد: بهترین راهکار رعایت فاصله مردم به محدوده آبی رودخانه بوده که از حوادث جلوگیری می کند.

نجفیان گفت : البته بسیاری از مردم به هشدارها توجه می کنند و به پیام ها و هشدارها دقت دارند، طی ۲ هفته گذشته نیز برخی مکان های پرمخاطره رودخانه را ایمن سازی کردیم و ضمن آنکه تصرفات غیر قانونی رفع اثر شد.

وی بیان کرد: برخی نقاط رودخانه کرج که نیازمند احداث حفاظ بود را با استفاده از فنس انجام دادیم که امسال حدود ۶۴ نقطه پرخطر این رودخانه حفاظ کشی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز در خصوص علل بیشتر حوادث غرق شدگی در رودخانه کرج گفت: گردشگران با این تصور که در برخی نقاط عمق رودخانه کم است خود را به آب می زنند اما وقتی وارد آب رودخانه می شوند شرایط خاص رودخانه مانند سرعت جریان بالا، سردی بیش از حد آب و بستر خشن رودخانه شرایط را تغییر می دهد.

وی ادامه داد: با سقوط فرد به داخل رودخانه بلافاصله برخورد با سنگ های بزرگ رخ می دهد که در نهایت غرق شدگی و مرگ در پی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز تاکید کرد که دستگاه های مسوول به نوبه خود کارهای لازم را انجام داده و این مردم و گردشگران هستند که باید هشدارها را جدی بگیرند.

وی افزود: سرشاخه های رودخانه کرج مانند سرشاخه کندر دارای مخاطرات خاص خود بوده و مخاطرات آنها به اندازه بدنه اصلی رودخانه کرج است.

نجفیان یادآور شد که سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان برای ایمن سازی و اطلاع رسانی رودخانه کرج هزینه شد که امسال به یک میلیارد تومان رسیده است.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی سارقان بنرها و داربست ها را به سرقت می برند و برخی هم به هشدارها توجه نمی کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: امسال حدود سه کیلومتر تاسیسات فنس را تحویل شهرداری آسارا داده ایم که این شهرداری به صلاحدید خود حریم رودخانه را حفاظ کشی کند.

نجفیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای استراحت مسافران در حاشیه رودخانه کرج بیان کرد: مکان هایی در حاشیه این رودخانه مانند محدوده «ری زمین » آماده کرده ایم اما برخی بدون توقف در محدوده های ایمن به مکان های پرخطر می روند.

طبق گزارش های رسمی از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۳ نفر در رودخانه کرج جان خود را از دست داده اند.سال گذشته در مجموع ۲۸ نفر در رودخانه های استان البرز جان باختند که بیشتر حوادث مربوط به رودخانه کرج بود.

قرار گرفتن این رودخانه زیبا در حاشیه جاده گردشگری کرج - چالوس سبب افزایش حوادث شده است. هفته گذشته ۲ جوان ۱۸ و 25 ساله در این رودخانه جان باختند که اجساد آنان توسط امدادگران از آب گرفته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار