با موافقت رئیس جمهور:

ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک تسریع می‌شود

تهران (پانا)- معاون گمرک ایران از پذیرش پیشنهادات این نهاد از سوی ریاست جمهوری برای تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۹۸۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک تسریع می‌شود

به گزارش گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی از تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک خبر داد و افزود: اکنون موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور بیش از ۳.۵ میلیون تن است و حدود ۳.۳ میلیون تن کالای غیراساسی غیرکانتینری نیز در بنادر و گمرکات کشور وجود دارد که حدود ۸۰ درصد از این کالاها تولیدی، سرمایه‌ای و یا مربوط به پروژه‌های مختلف است.

وی موجودی کانتینرهای پُر وارداتی را بیش از ۳۰ هزار دستگاه برآورد کرد و افزود: به تازگی دلایل ایستایی، دپو و رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور احصاء و به همراه راهکارهای لازم به مراجع ذیربط و ذیصلاح اعلام شده است که این دلایل در ۴ مقطع یعنی قبل از اظهار کالا به گمرک؛ بعد از اظهار کالا به گمرک، حین انجام تشریفات گمرکی، بعد از صدور پروانه و قبل از خروج کالا از گمرک و نیز بعد از ترخیص کالا بررسی و برای هر مقطع پیشنهاد شده است.

معاون امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد: این پیشنهادها به استحضار رئیس جمهوری نیز رسید که با اجرایی شدن آنها موافقت و دستور لازم در این خصوص صادر شد؛ جزئیات آن نیز در روزهای آینده اعلام می شود. بنابراین با تعامل بوجود آمده با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت صنعت و بانک مرکزی، پیش بینی می‌شود، ترخیص کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه و مورد نیاز واحدهای تولیدی از گمرکات ظرف روزهای آینده سرعت گیرد.

ارونقی در پایان با اشاره به پیگیری‌ مقام های استانی در این خصوص گفت: ظرف ماه های اخیر پیگیری‌های متعددی از سوی استانداران و نمایندگان مجلس در خصوص تسریع در ترخیص اقلام متعلق به واحدهای تولیدی انجام شد و گمرکات اجرایی در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه همکاری لازم را با این واحدها در سال «جهش تولید» داشته اند که با اجرایی شدن پیشنهادها، تسریع و تسهیل قابل توجهی در روند ترخیص کالاهای ضروری و اساسی صورت خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار