معاون سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد:

آزادسازی ۲۰ هزار کیلومتر مربع محدوده معدنی

تهران(پانا) - معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور می‌گوید بررسی کارنامه دولت دوازدهم در بخش اکتشاف نشان می‌دهد که ۲۰ هزار کیلومتر مربع آزادسازی تمام پهنه‌ها و بخش اعظم محدوده‌های اکتشافی انجام شد.

کد مطلب: ۱۰۹۸۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
آزادسازی ۲۰ هزار کیلومتر مربع محدوده معدنی

به گزارش ایرنا، «محمدباقر درّی» تصریح کرد: در دولت دوازدهم گام‌های بلندی در اجرای اکتشافات عمقی و اکتشافات در مقیاس یک‌ بیست‌و پنج ‌هزارم انجام شد.

وی افزود: تاکنون تعداد نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌بیست‌ و پنج‌ هزارم به ۲۸۰ برگه بالغ شده است و در زمینه نقشه‌های ژئوشیمیایی اکتشافی در مقیاس یک ‌بیست‌ و پنج ‌هزارم هم تعداد ۱۱۹ برگه یا محدوده آنومال به چاپ رسید.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: شمار نقشه زمین‌شناسی-معدنی در مقیاس یک‌ پنجاه ‌هزارم و بزرگتر به وسعت ۲۰۰هکتار (بالغ بر ۲۵ محدوده) نیز اجرا شد.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور سال گذشته عملیات شناسایی ذخایر معدنی در وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع را انجام داد و امسال هم این امر تداوم دارد و در عین حال آزادسازی ۶۰ محدوده پهنه اکتشافی از سال گذشته آغاز شد که ۳۰ محدوده آزاد شده و این کار امسال نیز دنبال خواهد شد.

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت، میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور حدود ۶۰ میلیارد تن است که از این رقم حدود ۳۵ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است.

مجموعه فعالیتی که برای اکتشاف ذخایر پنهان و عمقی تا پایان سال گذشته انجام شد در وسعت ۱۴۳ هزار کیلومتر مربع بود و با میزان نیاز کشور فاصله دارد و درعین حال میزان نیاز کشور به انجام ژئوفیزیک هوایی بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر خطی است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی پیرامون حفاری اکتشافی انجام شده در دولت دوازدهم توضیح داد: این سازمان در مناطق مختلف کشور ۳۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام داد و برداشت ‌های ژئوفیزیک زمینی هم به تعداد ۱۰۹ هزار و ۳۱۸ نقطه انجام گرفت.

به گفته وی، برداشت ژئوفیزیک هوایی در ۵۶۰ هزارکیلومتر خطی و معرفی ۵۶۰ آنومالی از مواد معدنی مختلف از دیگر دستاوردهای این بخش محسوب می‌شود.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی پیش از این گفته بود: با توجه به اینکه شناسایی و پی‌جویی معادن هزینه بالایی دارد و همچنین به دلیل ریسک اکتشاف، این کار به عنوان حوزه عملکردی دستگاه حاکمیتی به شمار می‌رود و دولت‌ها در این زمینه وظیفه شناسایی و پی‌جویی معادن را برعهده می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: امروز سازمان زمین شناسی به نمایندگی از دولت، کار اکتشاف را عهده‌دار است و بهره‌برداری توسط بخش‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

درّی گفت: واقعیت اینکه کار اکتشاف پهنه اکتشافی به وسعت حدود ۲۰ هزار کیلومترمربع از دستاوردهای مهم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در دولت دوازدهم محسوب می‌شود.

وی افزود: انجام مزایده و واگذاری پروانه اکتشافی و گواهی کشف به بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی ۳۴ نوبت بوده که به طور عمده شامل مواد معدنی طلا، مس، سرب و روی، پلی‌متال و عناصر نادر خاکی بوده است.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در مدت دو سال گذشته مزایده‌ها را انجام می‌دهد و مبنای محاسبات را بر اساس ارزش افزوده و ارزش ماده معدنی در نظر می‌گیرد که این امر به صرفه‌تر است.

گزارش‌های مربوط به معدن در معرض سنجش کارشناس رسمی دادگستری قرار می‌گیرد و قیمت‌گذاری معدن بر اساس نظر کارشناس و ارائه اطلاعات به خریدار انجام می‌شود و خریدار پس از راستی‌آزمایی و ارزیابی ریسک وارد عمل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار