ایران و افغانستان بر گسترش همکاری‌ها تاکید کردند

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سفر به افغانستان با «حنیف اتمر»، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۸۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ایران و افغانستان بر گسترش همکاری‌ها تاکید کردند

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیاتی بلند پایه با هدف پیگیری توافقات انجام شده در جریان سفر اخیر آقای اتمر به تهران و به ویژه نهایی سازی متن سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور به افغانستان سفر کرده است، شامگاه روز چهارشنبه با آقای حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات طرفین مسائل روابط دوجانبه، روند صلح در افغانستان و مسائل و مشکلات منطقه ای و بین المللی، از جمله مشکلات ایجاد شده در اثر بیماری کرونا و همچنین همکاری‌های اقتصادی دو و چند جانبه از جمله همکاری‌ها در مورد چابهار و مسیرهای ترانزیتی آسیای میانه را مورد بررسی قرار دادند.

در این دیدار همچنین طرفین در مورد نقشه راه و تعیین جدول زمانی برای نهایی سازی سند جامع همکاریها نیز توافق کردند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار بار دیگر با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح با مالکیت و هدایت دولت افغانستان، ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای بین الافغانی با مشارکت همه گروه‌های سیاسی آن کشور هر چه زودتر آغاز شود.

عراقچی حفظ دستاوردهای مردم افغانستان بعد از چهاردهه جنگ، بویژه قانون اساسی و ساختارهای مردم سالارانه ایجاد شده در آن کشور را در جریان گفتگوهای صلح واجد اهمیت دانسته و با توجه به نگرانیها و منافع مشترک با افغانستان و نقش تسهیل کنندگی کشورهای همسایه در این رابطه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به دولت افغانستان جهت پیشبرد روند صلح را مورد تاکید قرار داد.

عراقچی در جریان این سفر با سایر مقامات ارشد جمهوری اسلامی افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

عراقچی در این دیدار که برای پیگیری توافقات سفر چند هفته پیش محمد اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به تهران صورت گرفت ضمن ابراز آماد گی ایران برای گسترش روابط بین دو کشور به وزیر خارجه افغانستان اطمینان داد توافقاتی که در سفر هیات افغانستانی به ایران صورت گرفته مورد پیگیری می شود.

وزیر امور خارجه افغانستان هم در این نشست با اشاره بر روابط عمیق میان دو کشور تصریح کرد برای تقویت همکاری بین دو کشور پیگیری توافقات گذشته ضروری است.

قرار است امروز هیأت ایرانی در نشست مشترک کمیته های اقتصادی- ترانزیت، دفاعی- امنیتی شرکت و در خصوص زمان بندی نهایی مسائل مرزی و امنیتی و همکاری دو جانبه بحث و تبادل نظر شود.

محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی افغانستان یکشنبه (یکم تیر ۹۹) در راس هیئتی بلندپایه مرکب از ۴۵ نفر از مقامات عالیرتبه شامل نمایندگان هفت وزارتخانه، پنج ریاست مستقل، مشاور حقوقی رئیس جمهوری و دفتر شورای امنیت ملی به ایران سفر کرد. این هیئت برای دیدار رسمی دوروزه با مقامات ایرانی در چارچوب سند همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و افغانستان روی مسائل اقتصادی، مرزی، مهاجران، همکاری‌های رسانه‌ای، امنیتی، بهداشتی و کارگروه همکاری‌های آب و انرژی و گفت‌وگوهای متقابل وارد تهران شد.

دو طرف در سه دور گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات روابط دوجانبه؛ از جمله همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، مرزی، اتباع و پناهجویان و حمل‌ونقل تبادل نظر کردند. سند جامع همکاری‌های جامع دو کشور از جمله محورهای این گفت‌وگو بود و قرار شد حداکثر تا سه ماه آینده نهایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار