31 پروژه پژوهش و فناوری در سامانه «ساتع» به اتمام رسید

تهران (پانا) - 31 پروژه پژوهش و فناوری در سال 1398 در سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع ) خاتمه یافت.

کد مطلب: ۱۰۹۸۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
31 پروژه پژوهش و فناوری در سامانه «ساتع»  به اتمام رسید

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، پیام چینی فروشان، مسول امور پژوهش فناوری تقاضا محور دبیرخانه در خصوص سامانه ساتع گفت: سامانه ساتع با هدف رفع نیازمندی‌ها و مشکلات فناورانه دستگاه‌های اجرایی کشور توسط توانمندی‌های پژوهش و فناوری موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کشور در دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و راه‌اندازی شده است.

مسول امور پژوهش فناوری تقاضا محور دبیرخانه شورای عالی عتف در ادامه افزود: این سامانه بستری جهت تبادل فناوری و تسهیل فرایند ارتباط میان عرضه‌کنندگان فناوری و متقاضیان آنهاست که باعث تغییر رویکرد فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور به مسئله محوری، ایجاد فضای مناسب برای شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان، انتقال نتایج دستاوردهای پژوهشی از مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی به صنایع کشور می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: علی‌رغم وجود موانع و چالش‌های متعدد، در سال 1398، مبلغ 1400 میلیارد ریال به از سوی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات دولتی به حساب خزانه‌داری کل کشور بابت اجرای قراردادهای ثبت شده در سامانه ساتع واریز گردید؛ که مبلغ 380 میلیارد ریال، بر اساس میزان پیشرفت پروژه‌ها، به آنها پرداخت شد.

چینی فروشان در خصوص اجرای دقیق فرایند ورود و ثبت از طرف شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات دولتی به سامانه ساتع تاکید کرد و اظهار کرد: با توجه به نوپا بودن این سامانه و ناآشنایی بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی با فرایند اجرایی سامانه، بسیاری از گزارش‌های پیشرفت با تأخیر از سوی مجریان پروژه‌ها جهت بررسی در سامانه به ثبت رسید که باعث به تعویق افتادن پرداخت‌ها گردید، همچنین فرایند طولانی ثبت و انعقاد قراردادها توسط دستگاه‌های اجرایی باعث شده بیشتر قراردادها در نیمه دوم سال منعقد شود.

مسول امور پژوهش فناوری تقاضا محور دبیرخانه شورای عالی مشخصات پروژه های تبت شده در این سامانه گفت: بر اساس اطلاعات موجود در سامانه ساتع، حدود 100 پروژه به ثبت رسیده در سامانه دارای میزان پیشرفت بیشتر از 50% بوده‌اند که از میان آنها 31 پروژه پژوهشی خاتمه یافته است. در مجموع 51 گزارش، 3 کتاب، 3 مقاله، 6 مورد توسعه فناوری و 4 مورد تغییر در فناوری‌های موجود از اجرای این پروژه‌ها حاصل شده است. از دیگر دستاوردهای این پروژه¬ها می¬توان تولید ماشین‌آلات، تجهیزات و نرم‌افزار یارانه‌ای اشاره کرد.

وی میانگین کلی پیشرفت پروژه‌های ثبت شده در سامانه ساتع برابر 21% اعلام کرد.

چینی فروشان در پایان ضمن تشکر از شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات دولتی بابت ثبت به موقع و دقیق اطلاعات افزود : با توجه به تجربیات کسب شده طی 2 سال راهبری این سامانه توسط دبیرخانه شورای عالی عتف، همچنین همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه‌داری کل کشور در طراحی سازوکارها جهت تسهیل و روانکاری فرایندهای اجرایی شاهد دستاوردهای بهتری در سال 1399 خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار