آغاز دریافت نتایج هدایت تحصیلی از امروز

امکان شرکت در آزمون تعیین رشته مجدد در شهریور

تبریز(پانا) - رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: امسال در این طرح، دانش آموزان پایه نهم دوره متوسطه اول مشارکت دارند که تعداد آنها 51998 دانش آموز می باشد و در این خصوص فرایند هدایت تحصیلی از آبان ماه 1398 شروع شده بود.

کد مطلب: ۱۰۹۷۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز دریافت نتایج هدایت تحصیلی از امروز

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، غلامی در خصوص اهداف هدایت تحصیلی بیان کرد: هدایت تحصیلی فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان است تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی خویش، شاخه ها و رشته های تحصیلی، حرف و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسد و بر اساس آن به صورت آگاهانه، شاخه و رشته تحصیلی مناسب را انتخاب نماید.

ملاک های هدایت تحصیلی

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان آذربایجان شرقی افزود: در این فرایند دو دسته ملاک و معیار داریم؛ نخست بررسی‌های مشاوره‌ای و دوم عملکرد و سوابق تحصیلی. در فرم شماره ۶ هدایت تحصیلی نتایج شرکت دانش‌آموزان در آزمون‌های رغبت و توانایی، نظر مشاور، معلمان، اولیاء و خود دانش آموز جمع‌آوری می‌شود و ۶۵ درصد نمره را به خود اختصاص می دهد.

غلامی با بیان اینکه ۳۵ درصد نمره هدایت تحصیلی نیز عملکرد تحصیلی دانش آموز است گفت: سوابق تحصیلی برای یکسری دروس ِهدف در پایه‌های هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب ۳ اعمال و مجموع اینها در فرم شماره ۶ و ۷ اعلام می‌شود.

وی افزود: روند کار تقریبا به اتمام رسیده و دانش‌آموزان می‌توانند از این هفته از طریق سامانه همگام نتایج هدایت تحصیلی را مشاهده کنند. امسال به دلیل شرایط موجود کرونا دانش آموزان می‌توانند از روز سه شنبه، بیست و چهارم تیرماه به بعد به سامانه همگام مراجعه کنند. مدارس هم که از قبل به این سامانه دسترسی داشتند.

چگونگی اولویت بندی شاخه ها و رشته ها در نمون برگ های هدایت تحصیلی

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان افزود: نمون برگ هدایت تحصیلی دانش آموزان در شاخه کاردانش، رشته ریاضی فیزیک و علوم و معارف اسلامی تنها بر اساس اولویت "الف" صادر می شود یعنی به عبارتی اگر دانش آموزی حداقل نمره برای ورود به رشته مورد نظر را کسب نماید، بدون اعمال ظرفیت ناحیه / منطقه می تواند در رشته دلخواه ثبت نام نماید.

غلامی با بیان اینکه نمون برگ های هدایت تحصیلی دانش آموزان در شاخه های فنی حرفه ای، رشته علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی بر اساس اولویت های "الف" و "ب" صادر می گردد افزود؛ یعنی علاوه بر کسب کف نمره هر رشته، دانش آموزان بر اساس رتبه و ظرفیت ناحیه / منطقه به گروه "الف" و "ب" تقسیم می شوند و این بدین معنا است که "گروه الف دارای رتبه های بالاتر است و برابر ظرفیت ثبت نام می گردند و گروه ب در صورت عدم ثبت نام گروه الف مجاز به ثبت نام در رشته مورد نظر هستند".

وی ادامه داد: بنابراین اگر اولویت رشته‌ای را کسب کنیم شرط لازم است، اما شرط تعیین کننده این است که اولویت "الف" یا "ب" باشیم. به عبارت دیگر برای شاخه فنی و حرفه‌ای و رشته‌های تجربی و انسانی اولویت "الف" و "ب" داریم به این معنا که اول باید تکلیف اولویت "الف" ها مشخص شود و اولویت "ب" ها باید کمی صبر کنند.

غلامی تصریح کرد: اولویت بر اساس ظرفیت و سوابق تحصیلی تعیین شده و مثلا اگر دانش‌آموزی برای رشته علوم انسانی اولویت "ب" باشد باید کمی صبر کند تا تکلیف اولویت "الف"ها مشخص شود و سپس اولویت "ب" ها می‌توانند بروند ثبت نام کنند. بنابراین توصیه می‌کنم والدین تعجیل نکنند و مدام به ستادهای ثبت نام مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: دانش آموزانی که به هر عنوان نمون برگ هدایت تحصیلی برای آنها صادر نمی گردد، مدیران مدارس می توانند برابر دستور العمل، ابتدا کمیته هدایت تحصیلی واحد آموزشی تشکیل داده و در صورت عدم حل مشکل، تصویر یا کپی کارنامه های پایه هفتم، هشتم و نهم دانش آموز را به کمیته هدایت تحصیلی ناحیه / منطقه ارجاع دهند و در صورت عدم حل مشکل، تصویر یا کپی کارنامه های پایه هفتم، هشتم و نهم و برگ گزارش موردی مشکلات فنی هدایت تحصیلی ناحیه/ منطقه را به دبیرخانه کمیته هدایت تحصیلی استان ارجاع دهند.

غلامی تاکید کرد: انتظار می رود کمیته های هدایت تحصیلی نواحی و مناطق و مدارس با توجه به شرایط موجود کرونایی مشکلات موردی را در مدرسه و منطقه کارسازی نمایند و از ارجاع و احاله دانش آموزان و اولیا به صورت حضوری به ستادهای ثبت نام، نواحی / مناطق و استان جداً خودداری نمایند.

وی در پاسخ به اینکه آیا دانش آموز در صورت عدم کسب اولویت اول برای یک رشته، می تواند در مدرسه منطقه دیگری ثبت نام کند؟ گفت: اگر ظرفیت خالی داشته باشیم شاید این امکان فراهم شود، اما محدوده جغرافیایی در ثبت نام موثر است. هدایت تحصیلی و ثبت نام دو مقوله هستند. اگر ظرفیت خالی و شرایط پذیرش وجود داشته باشد ستاد ثبت نام منطقه می‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان همچنین درباره حدنصاب نمره برای رشته‌های تحصیلی افزود: نمره سوابق تحصیلی برای رشته‌های ریاضی و تجربی به دروس هدفِ ریاضی و دروس پایه هفتم و هشتم و نهم برمی‌گردد. برای رشته ریاضی حداقل نمره درس ریاضی ۱۴ و نمره علوم ۱۳ است که برای تجربی برعکس می شود و حداقل نمره درس علوم ۱۴ و ریاضی ۱۳ است. برای بقیه رشته‌ها هم تنوعی از دروس مانند ادبیات، عربی، هنر و … را داریم.

غلامی از دانش آموزان و خانواده‌ها خواست که بیشتر به فرم ۶ توصیه نامه که شامل نظر معلم، مشاور و اولیاء است توجه کنند که فارغ از نمرات و عملکرد تحصیلی است. این فرم، نیمرخ مشاوره‌ای دانش آموز را نشان می‌دهد.

تعیین رشته مجدد (آیا دانش آموزان فرصت اصلاح نمره را دارند؟)

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان امتحان مجدد برای رسیدن به اولویت مدنظر و کسب حدنصاب نمره وجود دارد؟ اظهار کرد: در اجرای بند 5 شیوه نامه هدایت تحصیلی، دانش آموزانی که حدنصاب نمره را در یکی از شاخه ها، زمینه ها و رشته های تحصیلی در خرداد ماه کسب نکرده باشند و در جلوی برخی رشته ها در نمون برگ شماره 7 هدایت تحصیلی هاشور خورده باشد و چنانچه دانش آموزی علاقه دارد حتما به آن رشته برود، می تواند با تکمیل نمون برگ تعیین رشته مجدد در مدرسه مبدأ، نسبت به شرکت در آزمون تعیین رشته در شهریور ماه (همزمان با امتحانات دانش اموزان تجدیدی) اقدام نماید و در صورت کسب حد نصاب نمره، ورود دانش آموز به مدارس غیر دولتی بلامانع می باشد و در مدارس دولتی در صورت وجود ظرفیت امکان پذیر است.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی استان با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی برای تمام مدارس است و تفاوتی بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همه از یک الگو تبعیت می کنند گفت: در مدارس غیردولتی اولویت "الف" و "ب" را رعایت نمی کنیم. دانش آموزان اگر بخواهند به اولویت "ب" هم بروند می‌توانند زیرا تعداد صندلی های خالی ممکن است در مدارس غیردولتی بیشتر باشد و ثبت نام در مدارس غیر دولتی بدون داشتن شرایط هدایت تحصیلی تخلف محسوب می گردد و انتظار داریم مدیران واحدهای آموزشی غیر دولتی دستورالعمل های موجود هدایت تحصیلی را دقیقا مدنظر داشته و در صورتی که مدرسه ای بر خلاف آئین نامه و شیوه نامه هدایت تحصیلی عمل نماید، قطعاً برابر مقررات برخورد خواهد شد.

غلامی در پایان گفت: برای ارائه خدمات مشاوره و آشنایی بیشتر دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی با رشته ها و شاخه های تحصیلی 570 مشاور و 40 هسته و مرکز مشاوره استان در خدمت هدایت تحصیلی دانش آموزان و اولیا می باشد. دانش آموزان و اولیای محترم می توانند با توجه به شرایط موجود کرونایی به صورت تلفنی و غیر حضوری از خدمات مشاوره ای نواحی و مناطق استان در خصوص هدایت تحصیلی بهره مند گردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار