در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشی استان‌ها؛

کاظمی برنامه‌های حوزه پرورشی و فرهنگی در سال ۹۹ را تشریح کرد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان برنامه‌های حوزه پرورشی در سال ۹۹، به جزئیات مهم ترین برنامه‌های پیش روی این معاونت پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۹۷۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی برنامه‌های حوزه پرورشی و فرهنگی در سال ۹۹ را تشریح کرد

گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها عصر امروز در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد. در این گردهمایی با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی، علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و محمدرضا مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز حضور داشتند.

علی باقرزاده در ابتدای این گردهمایی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، اظهار امیدواری کرد که نتیجه این نشست به بهبود کیفیت یادگیری در چارچوب اسناد تحولی بیانجامد. وی گفت که قطعا گفت‌وگو درباره نحوه رسیدن به این هدف یک استراتژی مهم است که نگرش‌ها را بهم نزدیک و انگیزه‌ها را تقویت می‌کند.

علیرضا کاظمی نیز در ادامه این گردهمایی ضمن بیان یک گزارش از برنامه‌های حوزه پرورشی در سال ۹۹، به جزئیات مهم ترین برنامه‌های پیش رو، بسته تحولی به عنوان یک سیاست و رونمایی از یک طرح پرداخت.

۲۰ درصد برنامه‌ها برعهده حوزه پرورشی است

وی ادامه داد: از تعداد ۲۶۶ برنامه مصوب ابلاغی، حدود ۲۰ درصد برنامه‌ها برعهده حوزه پرورشی است و ۲۵۳ فعالیت برای این برنامه‌ها تعریف و به استان‌ها ابلاغ شده است، ۳۷ برنامه تا سطح کلاس، ۲۷ برنامه تا سطح مدرسه، ۱۵ برنامه تا سطح فضای پرورشی، ۶۱ فعالیت که به طور مستقیم و غیرمستقیم به دانش‌آموزان برمی‌گردد، ۱۶ برنامه در سطح تولید محتوا، ۱۲۲ برنامه در سطح نظری و مدیریتی و ۴۰ فعالیت در بخش‌های تربیت و ارتقای توانمندی نیروی انسانی است.

کاظمی بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی انتظارات بسیاری از آموزش و پرورش دارند که به حوزه پرورشی و فرهنگی منتقل می‌شود و ما مجبور به تعریف برنامه هستیم. طرح نماد، یاریگران زندگی، توسعه فرهنگ شهید و شهادت، برگزاری اجلاسیه‌های نماز، جشنواره زندگی به سبک روح‌الله، حمایت از کالای ایرانی و بیانیه گام دوم انقلاب، جشنواره فرهنگی هنری از برنامه‌های مختلفی هستند که ما بنابر اقتضائات بومی، محلی و زمانی مکلف به اجرای آنان هستیم.

سال گذشته ۱۷ میلیون نفر روز به اردوی راهیان نور اعزام شدند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از برنامه‌های ما برگزاری اردوهاست. سال ۹۷_۹۸، ۱۷ میلیون نفر روز را به اردو بردیم همچنین با هم افزایی، روحیه مشارکتی و ایثار و مجاهدت همکاران و معلمان نیز به دستاوردهای مهمی دست پیدا کردیم.

کاظمی گفت: در حوزه زیرساخت‌ها نیز دستورالعمل و آیین نامه نیروی انسانی، توسعه کانون‌ها و دارالقرآن‌ها، نظام جامع هدایت تحصیلی، مشاوره و دستورالعمل اردویی، جذب ۲ هزار طلبه، آموزش ۳۰ میلیون نفر ساعت نیروی انسانی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: در بحث تغییر مسیر و حرکت در فضای کرونا استفاده از فضای مجازی یکی از استراتژی‌های ما در تعلیم و تربیت است انتظار داریم معاونان استان‌ها با پشتیبانی مدیران کل، فعالیت‌ها را با ظرفیت سازی بیشتری دنبال کنند.

تولید ۶ هزار محتوا از سوی سازمان دانش‌آموزی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از هزار و ۵۰۰ محتوا در هر اداره کل و ۶ هزار محتوا از سوی سازمان دانش‌آموزی و مربیان آن تولید شده است از توسعه فعالیت‌ها و تعطیل نشدن آنان گفت و از استان‌ها درخواست کرد تا برنامه‌ها را به ویژه در بحث اوقات فراغت به خوبی دنبال کنند.

کاظمی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه قرآن قرارگاه مجازی را شکل دادیم و در این حوزه اتفاقات جدیدتری شکل خواهد گرفت گفت: پیش اجلاسیه‌‌های سراسری دانش‌آموزی در ۷۵۰ منطقه کشور رقم زده شد موضوع اجلاس نماز امسال در بخش‌های مسجد، مدرسه، خانواده و منزل دنبال می‌شود.

وی حفظ جز ۳۰ قرآن را حلقه انسجام روخوانی قرآن و مورد تاکید عنوان کرد و افزود: از مهم ترین سیاست‌های پرورشی این موضوع است توجه به ارتقای کیفیت دارالقرآن‌ها با تامین زیرساخت فضای مجازی و نیروی انسانی همچنین برگزاری اردوی راهیان نور و شمیم نور نیز مورد تاکید است.

اردو عرصه یادگیری است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به جملاتی درباره جایگاه اردوهای راهیان نور از سوی وزیر اشاره کرد و گفت: اردو عرصه یادگیری و کتاب عملی است که تعطیل بردار نیست، اردوها عرصه‌ای برای انس با ارزش‌ها هستند ما معتقدیم هر دانش‌آموز باید یک بار به اردوهای راهیان نور برود ما سال گذشته ۲۵۰ هزار دانش‌آموز را به این اردوها بردیم امسال نیز اردوی شمیم نور را با اولویت دوره ابتدایی و متوسطه اول رقم خواهیم زد.

کاظمی با بیان اینکه امسال چهلمین سال دفاع مقدس است که برنامه‌های آن ابلاغ شده است گفت: این موضوع بزرگترین ذخایر اخلاقی، رفتاری و معنوی است که باید این سرمایه را بازآفرینی و به نسل جدید منتقل کرد.

فرایند تدوین لباس فرم ابلاغ می‌شود

وی از تدوین موضوع لباس فرم مدارس خبر داد که فرایند آن طی شده و ابلاغ می‌شود. کاظمی گفت: سیاست آموزش و پرورش در تداوم راه سردار سلیمانی نیز مورد تاکید خواهد بود اما در مورد بسته تحولی، دو بسته و ۵ برنامه داریم؛ ارتقای مهارت‌های اجتماعی در قالب طرح نماد و یاریگران زندگی، توسعه نقش پذیری دانش‌آموزان با استفاده از مجلس دانش‌آموزی.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی خط ملی نماد با حضور وزیر و از راه‌اندازی شبکه خبرگزاری پانا در سطح کشور، استان، منطقه و مدرسه با شعار هر دانش‌آموز یک نقش، و فعالیت تشکل‌ پیشتازان خبر داد.

رونمایی از جشنواره حجاب و عفاف

کاظمی از رونمایی جشنواره فرهنگی هنری حجاب و عفاف به مناسبت هفته این موضوع در پایان این گردهمایی خبر داد و به رونمایی جشنواره فرهنگی علوی در هفته امامت و ولایت و هفته غدیر اشاره کرد.

در این گردهمایی برخی از معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها به بیان مسایل مختلف پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار