با پویش «غرق نشویم» برای سلامتی‌تان میثاق ببندید

ساری (پانا) - آمار بالای غرق‌شدگی در سه استان خوزستان، مازندران و گیلان، ضرورت بالا بردن آگاهی افراد برای کاهش میزان غرق‌شدگی را بیش از پیش کرده است. پویش «غرق نشویم» در این مسیر گام برداشته است.

کد مطلب: ۱۰۹۷۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد
با پویش «غرق نشویم» برای سلامتی‌تان میثاق ببندید

پویش ملی «غرق نشویم» با نگاهی به آمار غرق‌شدگی و روند صعودی آن و با احساس نیاز در هم‌افزایی و همراهی همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع مخاطرات و افزایش توانمندی شهروندان در خصوص مقابله با غرق شدگی، تشکیل شده است. سازمان پزشکی قانونی در صدر آمار غرق شدگی‎ها در کشور قرار دارد، پرداختن به موضوع غرق شدگی باید بیش از پیش صورت پذیرد کما اینکه در سال۹۸، ۱۲۷۵ نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که در این میان خوزستان با ۱۵۱ فوتی در صدر آمار غرق شدگی قرار دارد و مازندران با ۱۰۹ و گیلان با ۱۰۸ متوفی در جایگاه‎های بعدی‎اند. همچنین طبق آمار رسمی، بیش از یک سوم غرق شدگی‎ها یعنی ۴۶۸ مورد در رودخانه‎ها رخ داده است.

در مازندران به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان، بیشتر غرق ‌شدگان از قشر جوان، غیربومی و مسافر هستند و در سال‌های اخیر 98 درصد از این افراد در خارج از طرح دریا غرق شده‌اند. سال گذشته 62 نفر در دریا، 33 نفر در رودخانه، 2 نفر در استخر شنا، 4 نفر هم در دریاچه مصنوعی و سد، 4 نفر در کانال و 3 نفر هم در سایر مکان ها و یک نفر هم در استخر کشاورزی جان باختند.

این آمار نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از موارد غرق ‌شدن در رودخانه‌ها و آب‌‌های کم عمق، آب‌بندان‌ها و استخرها اتفاق می‌افتد که ضرورت آموزش افرادی که در حاشیه رودخانه‌ها زندگى مى کنند، برای کمک به افراد غرق شده را بیشتر می‌کند.

پویش «غرق نشویم» با آگاهی‌بخشی نسبت به غرق‌شدگی و الزامات امدادی در غرق‌شدگی، در مسیر کاهش آمار غرق‌شدگی گام برداشته است.

در میثاق‌نامه پویش ملی «غرق نشویم» آمده است:

برای سلامتی خود، خانواده و دوستانم، برای سلامتی هموطنانم، برای ننشستن غبار غم و اندوه بر چهره آشنایانم، برای ننشستن اشک بر دیدگان عزیزانم، برای پیشگیری از افزایش آمار خانمان سوز غرق شدگی در کشور عزیزم:

در مکان‌های ممنوعه و سالم‌سازی نشده مثل سدها، آبگیرها، کانال‌های آب‌رسانی و رودخانه‌ها شنا نمی‌کنم.

در هنگام شنا و استفاده از قایق‌های تفریحی از جلیقه نجات استفاده می‌کنم.

در مکان‌هایی که ناجی غریق حضور ندارد، شنا نمی‌کنم.

هشدارها و توصیه‌های ناجیان غریق را محترم شمرده و به آن عمل می‌کنم.

مهارت شنا و امدادرسانی در هنگام غرق‌شدگی را می‌آموزم.

در هنگام شنا در مکان‌های سالم‌سازی شده، مراقب کودکان و سالمندان هستم.

از شناکردن در مکان‌هایی که با تابلوی «شنا ممنوع» مشخص شده‌اند، خودداری می‌کنم.

در هنگام خستگی و پس از استفاده از داروهای خواب‌آور شنا نمی‌کنم.

از شناکردن در آبراه‌های عمیق، آب‌های خروشان، جریان شدید و غیرمجاز خودداری می‌کنم.

با پیوستن به پویش «غرق نشویم» ضمن آن‌که نسبت به موضوعی که جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، آگاهی می‌یابیم، از تبدیل لحظه‌های شادی‌آفرین به لحظه‌هایی فاجعه‌بار و غم‌انگیز پیشگیری خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار