در گفت‌وگو با پانا

مالک باشگاه داماش: حق پرورش علیرضا جهانبخش مربوط به باشگاه داماش است؛ فدراسیون فوتبال اصرار دارد همه پول به خودش برسد

مجبور شویم به نهادهای بین‌المللی شکایت می‌کنیم

تهران (پانا) - عباس علیزاده مالک باشگاه داماش تهران معتقد است که براساس قوانین فدراسیون جهانی فوتبال، حق پرورش علیرضا جهانبخش باید به باشگاه داماش برسد اما رفتار فدراسیون فوتبال درباره این موضوع متفاوت است.

کد مطلب: ۱۰۹۷۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
مالک باشگاه داماش: حق پرورش علیرضا جهانبخش مربوط به باشگاه داماش است؛ فدراسیون فوتبال اصرار دارد همه پول به خودش برسد

عباس ‌علیزاده در گفت‌و‌گو با پانا درباره اطلاعیه روز گذشته فدراسیون فوتبال درباره بحث مکانیزم مشارکت انتقال علیرضا جهانبخش به اروپا گفت: « همانطور که علیرضا جهانبخش در مصاحبه‌های خود گفته، در تیم فوتبال داماش تهران بازی کرده است. ضمن اینکه همزمان با بازی جهانبخش در تیم‌های رده پایین داماش، من نیز بازیکن تیم اصلی داماش تهران بودم. علیرضا جهانبخش بعد از داماش گیلان به تیم فوتبال نایمخن هلند رفت. بازیکنانی مثل فرشاد احمدزاده، میلاد زکی‌پور و خیلی از بازیکنان دیگر که علیرضا جهانبخش بزرگترین آنها بود نیز از تیم‌های پایه داماش تهران رشد کردند. در واقع پایه‌های داماش گیلان، داماش تهران بود. »

وی در ادامه به انتقال مالکیت تیم داماش تهران اشاره کرد و گفت: « داماش تهران در سال 1385 تاسیس شد و مالکیت آن متعلق به آقای امیر عابدینی بود. از سال 93 که داماش گیلان منحل شد، باشگاه ما همچنان با اسم داماش گیلان فعالیت می‌کرد تا اینکه در سال 96 توانستیم مالکیت را به نام خود کنیم و خوشبختانه داماش تهران تا کنون ادامه حیات دارد. »

علیزاده درباره نقش و واکنش باشگاه برایتون به این درخواست باشگاه داماش گفت: « باشگاه برایتون هیچ اعتراضی ندارد. آنها با ایمیل‌هایی که ما ارسال کردیم مسئله‌ای نداشته‌ و کاملا قبول دارند که باشگاه داماش تهران ادامه حیات دارد، همه مدارک مورد تایید آنهاست و کارها درحال انجام است، فقط از فدراسیون فوتبال ایران شناسنامه فردی را می‌خواهند. مشکل اینجاست که فدراسیون قبول نمی‌کند تیم داماش تهران همان تیم داماش است و شناسنامه فردی مورد نیاز را صادر نمی‌کند. در واقع دارد کارشکنی می‌کند و این‌ تخلف است. »

مالک باشگاه داماش تهران افزود: « من با کسی دعوا و شکایت ندارم. فقط دنبال اعاده حق هستم و خواهش دارم پلی پاسپورت(شناسنامه فردی) علیرضا جهانبخش صادر شود زیرا همه مدارکی که فدراسیون فوتبال خواسته بود را ارائه داده‌ایم. حتی فدراسیون از هیات فوتبال تهران استعلام گرفت که مستنداتش موجود است. ما اصلا نمی‌خواهیم مشکلی برای شخص و یا برای فدراسیون به‌وجود آوریم، اما اگر ببینیم که حق ما خورده می‌شود، حتما از ارگانهای بین المللی استفاده کرده و شکایت می‌کنیم. خیلی‌ها اصلا نمی‌دانستند که داماش تهرانی هم وجود دارد و تا اسم داماش می‌آید آنرا با داماش گیلان اشتباه می گیرند. در صورتیکه داماش گیلان منحل شده و اعلام ورشکستگی کرده است. »

وی حق مکانیزه را به این شکل توصیف کرد: « حق مکانیزه برای باشگاه پایه بازیکن است. علیرضا جهانبخش وقتی از تیم قزوین به تهران آمد طبق تاییدیه هیات فوتبال 3 سال اول در رده سنی جوانان و امید تیم داماش تهران بازی کرد و بعد از آن به تیم فوتبال بزرگسالان داماش گیلان معرفی شد. »

علیزاده در پاسخ به اینکه در صورت شکایت می‌توانید نتیجه ای بگیرید، گفت: « با توجه به اینکه مدارکمان کامل است، حق ماست که این پول را از فدراسیون بگیریم. بنابراین با وکلای خود، در حال بررسی هستیم که تا کجا باید جلو رویم و بهتر است کار را به چه صورت انجام دهیم. »

وی ادامه داد: « مبلغی که باشگاه برایتون برای آقای جهانبخش می‌دهد در واقع همان حق مکانیزه است یعنی همان حقِ تِرین (پرورش) پرداخت می‌شود. بازیکن کجا شکل پیدا کرده و کجا تمرین دیده است. این مبلغ را به آن باشگاه پرداخت می‌کنند که برود مجدد بازیکنی مثل علیرضا جهانبخش را درست کند و ربطی به فدراسیون ندارد. من نمی‌دانم فدراسیون چرا اینقدر اصرار دارد که همه پول پرداختی به خودش برسد. ما حتی از فدراسیون خواستیم نماینده‌ای بر سر تمریناتمان بفرستد تا ببینند با چه مشکلاتی بازیکن پرورش می‌دهیم. »

مالک باشگاه داماش تهران به محل باشگاه اشاره کرد و گفت: « ما در جنوبی‌ترین و محروم ترین نقطه تهران فعالیت می‌کنیم، از رده نونهالان تا بزرگسالان آکادمی داریم. بازیکنانی مثل محمد بلبلی، بازیکن حال حاضر تیم فوتبال استقلال، میلاد زکی‌پور، احمد گوهری، رضا آذری، محمد خدابنده‌لو و.. بازیکنانی هستند که از تیم داماش تهران به فوتبال کشور معرفی شدند. ما این پول را می‌خواهیم که صرف پرورش بازیکن در این باشگاه کنیم و این پول برای همان جوانانی است که اینجا بازی می‌کنند، خدا را شکر شخص بنده به آن احتیاجی ندارم. ما برای پرداخت هزینه‌های باشگاه دچار مشکلات مالی هستیم و دنبال مهیا کردن حداقل امکانات زیرساختی مثل اجاره یک ورزشگاه کوچک برای باشگاه مان هستیم. مقدار این مبلغ درحدی نیست که بخواهد تمام مشکلاتمان را حل کند. »

وی ادامه داد: « اگر بررسی کنید خواهید دید این ما هستیم که برای اولین بار در ایران این کار را انجام می‌دهیم. از زمانی که بازیکنانی مثل علی دایی و خداداد عزیزی به تیم‌های خارجی رفتند، این پول می‌توانست به فوتبال ایران تزریق شود. ولی به علت اینکه سواد و اطلاعات کافی درباره گرفتن این حق را نداشتیم، نتوانستیم حق مکانیزه را بگیریم. جالب اینکه حتی فدراسیون فوتبال ایران شک داشت که می‌تواند چنین پولی را دریافت کند یا خیر. فدراسیون فوتبال معتقد است باشگاه‌هایی که جهانبخش در آنها رشد کرده همگی از بین رفتنه‌اند و دیگر وجود ندارند و در نتیجه طبق قانون این پول به فدراسیون می‌رسد و به آن هم اصرار دارند ولی در مقابل حرف ما این است که؛ باشگاه داماش تهران از بین نرفته است و همچنان فعال است.»

علیزاده در پایان به میزان مبلغ حق مکانیزه اشاره کرد و گفت: « این مبلغ به نسبت نقل و انتقالاتی که در فیفا انجام می‌شود، مبلغ پایینی است. هدف از صادر کردن لژیونرها کسب درآمد برای فوتبال است و همانطور که قبلا گفتم حق مکانیزه می تواند دری را برای فوتبال کشور باز کند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار