حسینی: 800 پایگاه‌ مجازی اوقات فراغت، ۷ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار می‌دهند

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و حضور ویدئو کنفرانسی روسای آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها مراسم افتتاح پایگاه‌های اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با شعار هر دانش‌آموز یک نقش و یک مهارت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۷۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: 800 پایگاه‌ مجازی اوقات فراغت، ۷ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار می‌دهند

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه پایگاه‌های اوقات فراغت در ۸۰۰ پایگاه مجازی، تعدادی پایگاه حضوری و ۳۲ پایگاه پشتیبان ۷ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار می‌دهند اظهار کرد: «پایگاه‌های اوقات فراغت با رویکرد دینی، اجتماعی، مهارتی، هنری، ادبی و ورزشی با ۳۸ فعالیت و با هدف ارتقای مهارت خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، کنترل هیجان و مهارت حل مسأله فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و باید سعی شود ارتباطات سالم و موثر تعاملی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در اوقات فراغت شکل گیرد.»

معاون وزیر مهمترین فعالیت بشر که بیشترین اثر گذاری را دارد، یادگیری دانست و افزود: «یادگیری موثرترین و عمومی ترین فعالیتی است که می‌تواند بشر را به اوج عظمت برساند.»

وی با بیان اینکه یادگیری می‌تواند عدالت و فضائل را گسترش دهد و وجه ممیزه انسان، یادگیری است اظهار کرد: «انسان به دلیل قدرت تفکر و تعقل، اختیار اینکه چگونه و چه چیزی را یاد بگیرد دارد و یادگیری هر لحظه و به صورت مستمر و همیشگی در زندگی انسان‌ها باید اتفاق بیفتد.»

معاون وزیر با بیان اینکه نهاد تعلیم و تربیت و مدرسه ساماندهی بهینه یادگیری را برعهده دارند افزود: «تمامی اقدامات و فعالیت‌های آموزش و پرورش برای ساماندهی مطلوب یادگیری است و آموزش و پرورش کانون تحول آینده جامعه است. اگر پرسش شود نهاد اصلی تحول در جامعه کدام است، پاسخ آموزش ‌و پرورش است و سازمان تحول، مدرسه و کارگزار تحول، معلم فکور است.»

معاون وزیر با بیان اینکه ساماندهی و کیفیت بخشی به امر تعلیم و تربیت با رویکرد ارتقای یادگیری در تمام زمان‌ها باید اتفاق بیفتد اظهار کرد: «یادگیری دارای دو وجه است یک وجه آن یادگیری در مدرسه است و وجه دیگر آن یادگیری خارج از مدرسه است. کتاب، محتوا، معلم و نظام ارزیابی چهار رکن اصلی ارتقای کیفیت یادگیری در نظام مدرسه هستند. یکی از شاه کلیدهای سند تحول بنیادین تنوع بخشی به موقعیت‌های یاددهی و یادگیری و خلق موقعیت‌های متنوع و جذاب یادگیری است که بخشی در مدرسه و بخشی از آن در خارج از مدرسه اتفاق می‌افتد.»

حسینی اوقات فراغت را مقوله‌ای مهم در ارتقا و ساماندهی یادگیری در نظام غیررسمی دانست و افزود: «اوقات فراغت اوقات بطالت نیست و باید به اوقات فراغت به عنوان مقوله جدی نگریسته شود.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان هفت اصل برای کیفیت بخشی اوقات فراغت پرداخت و بیان کرد: «اولین اصل، انتخاب گری و تقاضا محوری است. اوقات فراغت انتخابی است و مانند نظام درسی عرضه محور نیست بلکه اوقات فراغت تقاضا محور مبتنی بر انتخاب و اختیار است و اختیار موجب افزایش انگیزش دانش آموزان در یادگیری می‌شود.»

وی افزود: «اصل دوم فرصت آفرینی است. اوقات فراغت باید موقعیت‌های جدید یادگیری را خلق کند و شبکه شاد یک فرصت جدید یادگیری است که باید از ظرفیت‌های آن نهایت بهره را برد. اصل سوم اصل جذابیت است. فعالیتی که جذاب نباشد تقاضا محوری را از دست می‌دهد فعالیت‌های جذاب باید مبتنی بر هنر باشد.»

معاون وزیر اصل چهارم کیفیت بخشی به اوقات فراغت را مهارتی و کاربردی بودن دانست و افزود: «فعالیت‌های اوقات فراغت باید نافع و مهارتی باشد و نقشی به دانش‌آموزان بدهد. پنجمین اصل جامعیت است و بر مبنای این اصل فعالیت‌های اوقات فراغت باید تمام نیازمندی‌های دانش‌آموزان را پوشش دهد. عارضه اصلی نظام تعلیم و تربیت که سند تحول آن را هدف گذاری کرده است تعلیم و تربیت تمام ساحتی است و اوقات فراغت باید تمام ساحتی باشد.»

وی با بیان اینکه اصل ششم انسجام بخشی و هویت آفرینی است که دقیقا مبتی بر سند تحول بنیادین است اظهار کرد: «دانش‌آموزان در معرض بحران هویت و بحران شکاف نسلی هستند و در اوقات فراغت باید فعالیت‌های انسجام بخش و هویت آفرین نظیر فعالیت‌های خانوادگی ورزشی و هنری و علمی ترویج شود. اصل هفتم، اصل مشارکت جویی و مشارکت پذیری است و باید از ظرفیت‌های درون و برون سازمانی در فعالیت‌های اوقات فراغت نهایت بهره را برد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار