کاظمی: باید از فعالیت‌های ملی و مرکزی کم کنیم و به سمت فعالیت‌های مدرسه محور برویم

تهران (پانا) - به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هیچ فعالیتی تعطیل نخواهد شد بلکه فعالیت‌ها توسعه پیدا خواهند کرد لذا به جای فعالیت‌های ملی و مرکزی باید به سمت فعالیت‌های مدرسه محور برویم.

کد مطلب: ۱۰۹۷۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: باید از فعالیت‌های ملی و مرکزی کم کنیم و به سمت فعالیت‌های مدرسه محور برویم

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در جلسه ویدئو کنفرانس روسای ادارات فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی که صبح امروز یک شنبه 22 تیرماه 99 برگزار شد ضمن تشکر از روسای ادارات فرهنگی و هنری در استان‌ها گفت: «حجم عظیمی از فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی بر دوش این اداره کل قرار دارد. در شرایط متفاوتی قرار گرفته‌ایم؛ چه از لحاظ اعتباری که کل نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی با آن مواجه شده است و هم شرایط جدیدی که ویروس کرونا پیش آورده است و نظام آموزشی و خانواده‌ها با آن درگیر هستند، این شرایط نگاه متفاوتی نسبت به فعالیت‌ها دارد.»

کاظمی گفت: «نباید از قافله عقب بمانیم؛ برخی نه تنها عقب مانده‌اند بلکه بهتر است بگوییم حذف شده‌اند لذا هر فرد و هر سیستمی باید جایگاه خود را در این عرصه پیدا کند. آموزش و پرورش به درستی توانست با طراحی شبکه شاد در فضای مجازی جایگاه خود را پیدا کند معاونت پرورشی و فرهنگی نیز باید بتوانند جایگاه خود را به دست آورد و از این قافله عقب نماند.»

وی ادامه داد: «گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است که اختصاص ۸ کانال مرتبط با معاونت پرورشی و فرهنگی در شبکه شاد نمونه بارزی از این ادعاست. تمام پایگاه‌های اوقات فراغت تابستانی در استان‌ها باید یکدست شوند و از رویه‌ و روشی مستقل پیروی کنند.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: «تمام دغدغه ما برای آغاز سال تحصیلی جدید است که امیدواریم بتوانیم بر مدار جدید و در فضای مجازی جدید فعالیت‌های خود را ادامه دهیم. نقش استان‌ها در این فرآیند بسیار چشمگیر است و فضای امیدوار‌کننده‌ای را ایجاد کرده است زیرا تولید محتوای گوناگون از همان آغاز کار نشانگر این موضوع بود.»

کاظمی بر اهمیت تمرکز بر اوقات فراغت تاکید کرد و گفت: «پیشنهاد می‌کنم که یک کانون از کانون‌های منتخب را به عنوان کانون کشوری انتخاب کنیم و کلاس‌هایی در حد ملی برگزار کنیم و یک استاد برجسته و کشوری برای آن کلاس‌ها در نظر گرفته شود تا دانش‌آموزان را از کل کشور در این کلاس‌ها پذیرش کنیم؛ به ویژه دانش‌آموزانی که در مناطق محروم و کم برخوردار هستند به این طریق بتوانند از نعمت اساتید برجسته هنر و فن بهره‌مند شوند. یک تجربه گردانی هم باید در استان‌ها در حوزه اوقات فراغت تابستانی انجام شود و ظرفیت استان‌های مختلف به اشتراک گذاشته شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «هیچ فعالیتی تعطیل نخواهد شد بلکه فعالیت‌های ما توسعه پیدا خواهند کرد زیرا حوزه فرهنگی و هنری محدود نیست و ذات آن تنوع‌پذیری و تجربه پذیری است که روز به روز نیز در حال تغییر است.»

کاظمی با اشاره به مکتب حاج قاسم سلیمانی افزود: «سیاست‌ها و مکتب حاج قاسم سلیمانی در حال تدوین است و انشاءالله در سالگرد شهادت این شهید بزرگوار رونمایی خواهد شد. هر استان باید میزبان یک رخداد کشوری باشد؛ نه اینکه صرفا یک یا دو استان همیشه میزبان فعالیت‌های ملی و کشوری باشند. این فعالیت‌ها باید توزیع شود و از ظرفیت استان‌های دیگر نیز استفاده شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به کانون‌های فرهنگی و تربیتی گفت: «کانون‌ها مرکز تحولات فرهنگی کشور هستند تمام اتفاقات فرهنگی و هنری در کانون‌ها رخ می‌دهد و بهترین رخدادهای فرهنگی و هنری را باید در کانون‌ها رقم بزنیم تا محلی باشند برای رفت و آمد دانش‌آموزان و استعدادهای فرهنگی کشور.»

وی ادامه داد: «از این سرمایه حوزه پرورشی و فرهنگی باید دفاع کنیم و آن را توسعه بدهیم. روسای ادارات موظف هستند در هر روز به کانون‌ها سر بزنند و از کم و کیف فعالیت‌های کانون‌ها مطلع شوند و اگر جایی کیفیت ندارد لازم است آن را ارتقا دهند. مدیر کانون باید توانمندترین فرد فرهنگی و هنری در استان باشد.»

کاظمی خاطرنشان کرد: «اردوها تعطیل شده است؛ حال سوال من این است آیا اینها باید تعطیل باشد؟ درخواست ما این است که شما هم راهکار دهید. شما در میدان عمل با دانش‌آموزان در ارتباط هستید و شما از ظرفیت‌های استان‌ها اطلاع کامل دارید. تربیت از طریق نقش‌پذیری میسر و ممکن است که در تشکل‌های رسمی دانش‌آموزی شکل می‌گیرند تمرکز باید بر مدرسه و فعالیت‌های مدرسه‌محور و تشکل‌ها باشد باید از فعالیت‌های ملی و مرکزی کم کنیم و به سمت فعالیت‌های مدرسه محور که عملگراست برویم.»

وی در خاتمه گفت: «امیدوارم خروجی این جلسه دارای چند اقدام عملی جدید در فضای جدید باشد تا برای شروع سال تحصیلی جدید اقدام‌های نوین در این عرصه داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار