رفع ایرادات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس

تهران (پانا) - نماینده مردم ماکو در مجلس با اشاره به رفع ایرادات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس یازدهم، این طرح را جزو اولویت‌های مجلس می‌داند.

کد مطلب: ۱۰۹۷۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد
رفع ایرادات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی،‌ محمد علیپور با اشاره به دلایل نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر، گفت: عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا مهم‌ترین علل این نوسانات قیمتی هستند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصادی نبودن بسیاری از مولفه های رشد نرخ ارز دلیل محکمی بر پیش‌بینی کاهش نرخ آن است، تصریح کرد: به طور حتم با توجه به مکانیزم‌های بازار هیجان‌های مقطعی بازار از میان رفته و ساماندهی نرخ‌ها آغاز می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به واردات کالاهای قاچاق به کشور تصریح کرد: ارز مورد نیاز کالاهای قاچاقی که وارد کشور می‌شود، از سیستم بانکی منتقل نشده و از راه‌های غیرقانونی و به صورت پولشویی از کشور خارج می‌شود که این اتفاق هم در بر هم خوردن بازار و افزایش نرخ ارز تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر حجم کالاهای وارده به شکل قاچاق به نسبت گذشته کاهش پیدا کرده اما به صفر نرسیده و موجب خروج ارز از کشور می‌شود، تاکید کرد: به طور حتم شبکه‌هایی وجود دارد و این قاچاق به صورت سازماندهی شده توسط این شبکه‌ها انجام می‌شود.

این نماینده مجلس درباره بسترهای قانونی مبارزه با این قاچاق، گفت: مجلس دهم به طور مفصل روی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کار کرده که البته شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته و این طرح را به مجلس یازدهم عودت داده که جزو اولویت‌های مجلس یازدهم است که ایرادات را هر چه سریع‌تر برطرف کند.

وی با بیان اینکه اگر این قانون به مرحله اجرا در بیاید کمک بزرگی به کاهش قاچاق ارز خواهد کرد، افزود: ساماندهی به وضعیت قاچاق ارز به طور جد مدنظر مجلس قرار دارد و تلاش می‌کنیم با کمک دولت اقدامات خوبی در این راستا انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار