«آجر به آجر» با مشارکت هم‌دیگر مدرسه بسازیم

ساری (پانا) - مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس مازندران تأکید کرد که بسته اجرایی تحولی «آجر به آجر» استراتژی تحولی توسعه مشارکت‌های مردمی با رویکرد جمع‌سپاری و مشارکت گروهی در امر مدرسه‌سازی است و نگاه به ترویج این فرهنگ در میان اقشار مختلف دارد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
«آجر به آجر» با مشارکت هم‌دیگر مدرسه بسازیم

بسته اجرایی تحولی «آجر به آجر» استراتژی تحولی توسعه مشارکت‌های مردمی با رویکرد جمع‌سپاری و مشارکت گروهی در امر مدرسه‌سازی با توجه به بند 3 اهداف و بند 7 سیاست‌های اجرایی برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، هدف عملیاتی شماره 9 و راه‌کار 9-2 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه 663 شورای عالی آموزش و پرورش است که از اردیبهشت سال جاری آغاز به کار کرده است.

قربان‌علی شیرزاد مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در گفتگو با پانا تأکید دارد که البته جذب مشارکت مردمی موضوع جدیدی نیست و جامعه خیرین مدرسه‌ساز و مجامع خیرین مدرسه‌ساز از سال 77 در حال کمک به امر مدرسه‌سازی است و این طرح جدید، با هدف عمده فرهنگ‌سازی توجه به مدرسه‌سازی در میان اقشار مختلف مردم و جلب مشارکت آن‌ها در کنار مشارکت سازمان‌های خصوصی و دولتی شکل گرفته است.

او اشاره کرد که وزارت آموزش و پرورش در سال 99 دو امر مکان‌یابی فضاهای آموزشی بر اساس آمایش سرزمین و بسته تحولی اجرایی مشارکت‌های مردمی را در دستور کار دارد: «هدف ما این است که همگان حتی به اندازه یک آجر در امر مدرسه‌سازی مشارکت کنند. بخصوص نهادهای دولتی که در سند تحول بنیادین نامشان آورده شده است و نیز نهادهای خصوصی، گروه‌های جهادی و سمن‌ها و در کل همه‌ اقشار و حتی خود دانش‌آموزان با طرح قلک مهربانی.»

شیرزاد گفت: «اجرای طرح آجر به آجر به سازمان نوسازی واگذار شد و یکی از اقداماتی که این سازمان باید در این طرح صورت دهد، راه‌اندازی سامانه مردمی توسعه مدارس و معرفی آن به عنوان درگاه اصلی دریافت مشارکت است.»

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران تأکید دارد که برای اجرای این طرح لازم است که سازمان نوسازی با فعالیت مؤثر در رسانه‌های اجتماعی و در رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مکتوب، این طرح را به عموم جامعه بشناساند.

شیرزاد ادامه داد: «بحث ما بیشتر ساخت و ساز و تجهیزات و موضوعات سخت‌افزاری است و در کنار ما آموزش و پرروش و خیران هم حضور دارند. در این راه از سایر نهادها نیز کمک می‌طلبیم؛ به عنوان نمونه همکاری با اتاق بازرگانی در گردآوری فعالان اقتصادی و برنامه‌ریزی برای کمک گرفتن از آنان در ساخت مدرسه. مانند ساخت هنرستانی به نام اتاق بازرگانی برای مهارت‌آموزی و کسب و کار و سپس توسعه آن به شهرستان‌ها که اخیرا مطرح شد.»

او به حفظ و توسعه شبکه خیرین مدرسه‌ساز نیز اشاره دارد که در این طرح به آن توجه شده است: «ضمن اینکه جشنواره‌ها و همایش‌هایی که پیش از این برای تکریم و تجلیل خیران انجام می‌شد، باید حفظ شود و توسعه یابد، ارکان تأثیرگذار در امر جلب مشارکت‌ها در کل کشور باید تقویت شود.»

شیرزاد گفت: «از جمله مصادیق توسعه تکریم خیران، نامگذاری روز 15 رمضان میلاد امام حسن (ع) به نام روز خیرین است یا اینکه طبق بند ز تبصره 6 قانون بودجه سال 99، مدارس خیرساز از پرداخت انعشاب برق، گاز، آب و فاضلاب معاف هستند.»

او به افزایش چندصد درصدی اعتبارات حوزه خیرین در طرح تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره خیرین اشاره کرد که امسال 1000 درصد افزایش داشته است و توضیح داد: «در سال 96 این رقم، 218 میلیارد تومان در سطح کشور بود که در سال 97 به 412 میلیارد تومان و در سال 98 به 1000 میلیارد تومان و امسال 2700 میلیارد تومان افزایش یافت.»

به گفته شیرزاد در حال حاضر هیچ پروژه‌‌ای در حوزه خیرین نداریم که به لحاظ اعتبار دولتی رها شده باشد، گرچه پروژه رهاشده دولتی وجود دارد.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران به چاپ کتاب‌هایی برای معرفی خیران مدرسه‌ساز مازندران در طرح آجر به آجر اشاره کرد که زندگی‌نامه و فعالیت‌های آنان را ثبت می‌کند.

هزینه 7 میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستان‌های مازندران

شیرزاد اذعان دارد که ساخت هنرستان گرچه به دلیل وجود پروژه‌های نیمه‌کاره شتاب ندارد، اما خبر از تجهیز هنرستان‌ها داد و گفت: «در ماه گذشته 3 میلیارد و 700 میلیون تومان برای هنرستان‌های استان تجهیزات تهیه شد که بخشی را تحویل گرفتیم و بخشی را نیز در آینده تحویل می گیریم تا بین هنرستان‌های استان توزیع شود و این روند ادامه دارد و تا سقف 7 میلیارد تومان اتفاق خواهد افتاد.»

او با اشاره به اینکه تعمیرات جزیی و خرد مدارس با آموزش و پرروش است و تعمیرات اساسی با ما، ادامه داد: «اما متاسفانه آموزش و پرورش به دلیل نداشتن منابع مالی، اقدام به موقع بابت تعمیرات جزیی ندارد و منجر به تعمیرات اساسی می‌شود. امسال دستورالعملی از طرف وزیر به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاع شده است که در آن مصادیق تعمیرات جزیی آورده شده است. لازم است که کارگروهی شکل گیرد تا تعمیرات جزیی با سازوکار همان دستورالعمل با برون‌سپاری به شرکت‌های خصوصی انجام شود.»

مدیرکل نوسازی مازندران همچنین به جمع‌آوری تمامی بخاری‌های نقتی از سطح مدارس استان اشاره کرد و گفت: «اگر در مدرسه‌ای هنوز بخاری نفتی استفاده می‌شود، آموزش و پرورش آن را به ما اعلام نکرده‌ است. در مناطقی که هنوز گازکشی نشده است هم از سیستم‌های دیگر استفاده کرده‌ایم مثل رادیاتور برقی و کوره هوای گرم.»

شیرزاد تأکید دارد که در حال جمع‌آوری بخاری‌های گازی هستیم و وزارت نفت نیز قرار است که امسال 100 هزار کلاس درس را مجهز به سیستم جایگزین بخاری گازی کند.

به گفته او 2400 تا 2500 کلاس درس هنوز از سیستم گرمایشی بخاری گازی استفاده می‌کنند.

شیرزاد یادآوری کرد که سیاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این است که از یک سازمان صرفاَ ساخت و ساز‌گر به سازمانی فرهنگی تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار