مهار ۹۰ درصدی آتش‌سوزی مراتع ارسباران

تبریز(پانا) - مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد ۹۰ درصد از آتش‌سوزی مراتع مشجر مشرف به جنگل‌های ارسباران خاموش شده است.

کد مطلب: ۱۰۹۶۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مهار ۹۰ درصدی آتش‌سوزی مراتع ارسباران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی رحیم مهردادی با بیان اینکه هم اکنون گروه‌های مهار در حال لکه گیری آتش سوزی منطقه هستند، افزود: با تلاش ۸ گروه از نیرو‌های سپاه، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، فرمانداری خداآفرین، هنگ مرزی و مردم بومی بخش زیادی از آتش سوزی این مراتع حدود ساعت ۱۰ صبح امروز خاموش شد.
وی با اشاره به اینکه وقوع این آتش سوزی عصر دیروز به این اداره کل اعلام شد، اظهار کرد: بلافاصله نیرو‌های اطفای حریق این اداره کل، سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های امدادی و مردم در محل مستقر شدند و تا ساعت ۲۲ شب اقدام به مهار آتش سوزی کردند، ولی به علت تاریکی هوا و وزش باد شدید عملیات متوقف شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: عملیات خاموش کردن آتش سوزی از صبح امروز امروز دوباره آغاز شد و هم اکنون گروه‌ها در محل مستقر هستند تا در صورت مشاهده موردی از دود یا آتش فورا اقدام به مهار آن کنند.
مهردادی ادامه داد: آتش سوزی در مراتع بین روستا‌های «سوتن» و «کلاله» خداآفرین و در منطقه‌ای صخره‌ای و سخت عبور با وجود گونه‌ای از خار که فورا آتش می‌گیرد روی داده و وضعیت منطقه کار مهار آتش سوزی را با مشکل مواجه کرده بود.
وی یادآوری کرد: با وجود اعلام آمادگی برای اعزام هلیکوپتر آبپاش برای مهار آتش سوزی، با مهار به موقع آتش سوزی از سوی گروه‌های مستقر در منطقه نیازی به اعزام هلیکوپتر دیده نشد.
مهردادی افزود: علت آتش سوزی روشن کردن کوپه آتش توسط تعدادی از افراد بود که در منطقه اتراق کرده و به هنگام ترک محل اقدام به خاموش کردن آتش نکرده بودند.

هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی هم گفت: بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها در این منطقه در اثر خطای انسانی روی می دهد و خاموش نکردن آتش توسط کشاورزان، انداختن ته سیگارها و بطری‌ها در طبیعت از جمله علل آتش سوزی‌ها است.

جنگل‌های ارسباران در سال گذشته نیز به مدت ۴ روز در ۳ منطقه در شهرستان مرزی خداآفرین به دلیل خطای انسانی دچار آتش سوزی شد و در این حادثه حدود ۳۰۰ هکتار از این جنگل‌ها در آتش سوخت.
جنگل‌های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری آن شمرده می‌شود، به گونه‌ای که گفته می‌شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه‌های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی است.
این جنگلها در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان‌های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده اند و علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت است.
همین ویژگی‌ها سبب شده که پرونده جنگل‌های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار