طرح کتابخانه عمومی اندیشه شهر اوز برگزیده یونیسف شد

شیراز (پانا) - طرح بخش مادر و کودک کتابخانه عمومی اندیشه اوز با دریافت نشان برنز، به عنوان یکی از پروژه‌های الهام بخش این دوره سازمان یونیسف انتخاب شد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح کتابخانه عمومی اندیشه شهر اوز برگزیده یونیسف شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، در مسابقه جوایز ابتکار شهرهای دوستدار کودک جهان که به همت سازمان یونیسف و در حاشیه کنفرانس تابستان 2019 در شهر کلن آلمان با موضوع شبکه جهانی دوستدار کودک برنامه ریزی و اجرا شد، طرح بخش مادر و کودک کتابخانه عمومی اندیشه با دریافت نشان برنز به عنوان یکی از پروژه‌های الهام بخش این دوره انتخاب شد.

در جریان این همایش بین المللی 15 نمونه از اقدامات ۹ شهر ایران در «کتابچه جوایز الهام‌ بخش ابتکار شهرهای دوستدار کودک» آورده شده است که علاوه بر این طرح کتابخانه اندیشه، پنج طرح دیگر از ایران موفق به دریافت نشان برنز این رویداد شدند. پروژه داخ بان (برنامه شمول و انسجام اجتماعی برای کودکان مهاجر در یزد)، پویش آموزش شهروندی برای مدیریت پسماند مغازه داران (با همکاری یک مدرسه طبیعت) از یزد، ابتکار شهردار مدرسه از تهران، برنامه مشارکت معنی‌دار کودکان مشهد و دوستی بیشتر با طبیعت از شیراز از جمله این طرح هاست.

کتابچه جوایز الهام بخش ابتکار شهرهای دوستدار کودک جهان در 154 صفحه به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتابچه که مربوط به اولین کنفرانس جهانی شهرهای دوستدار کودک در شهر کلن آلمان است تنها یک نسخه چاپی از معرفی بهترین عملکردهای شهرهای دوستدار کودک جهان در راستای شهر دوستدار کودک نیست، بلکه گرامی‌داشت تعهد جامعه جهانی به حقوق کودک است که می تواند الهام بخش دولت های محلی و دست‌اندرکاران شود.

فوزیه زارع، مسئول کتابخانه عمومی اندیشه شهر اوز با تصریح اینکه تجربه بخش مادر و کودک کتابخانه عمومی اندیشه اوز یک پروژه مشارکتی در حوزه کتاب است، عنوان کرد: باعث خوشحالی است که توانستیم تجربه بخش مادر و کودک کتابخانه عمومی اندیشه را که همواره به عنوان یک نمونه مشارکتی بین نهادهای دولتی و غیر دولتی و خیرین بوده است، در اختیار علاقه مندان به این حوزه در نقاط مختلف جهان قرار دهیم.

او اضافه کرد: کتابخانه های عمومی شهر اوز با همکاری گروه های مردمی و به دلیل فعالیت‌های مستمر خود باعث شده که شهر اوز در کنار کلان شهرهایی همچون شیراز و اصفهان، عنوان شهرهای دوستدار کتاب کودک سازمان جهانی یونیسف را کسب کند.

زارع با تأکید بر اینکه طرح مادر و کودک کتابخانه، به دلیل تأکید بسیار بر بحث خانواده در کنار ترویج کتابخوانی مورد توجه یونیسف قرار گرفته است، گفت: هدف ما وارد کردن کتاب در زندگی کودکان، تأکید بر همراه شدن خانواده ها با دنیای کودکانه و آموزش به خانواده ها درخصوص نیازها و حقوق کودک است.

مسئول کتابخانه عمومی اندیشه، این طرح در حوزه زندگی خانوادگی، بازی و تفریح وارد فرم و سایت یونیسف شده است، تصریح کرد: طرح انتخابی و ارسالی کتابخانه عمومی اندیشه بر مبنای چهار بعد معیار ارزیابی هیأت داوران که شامل: نتایج مشاهده شده، خلاقیت و نوآوری، قابلیت مقیاس پذیری (قابلیت الگوبرداری) و رعایت اصول رهنمود اصول شهر دوستدار کودک مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: بخش مادر و کودک در راستای شاخص های شهر دوستدار کتاب، در سال 1390 ایجاد شد و تاکنون برنامه‌های متنوع را با محوریت کتاب برای مادران و کودکان اجرا کرده است. تمام فعالیت های این بخش بر حوزه کتاب متمرکز است و فعالیت های کودکستانی انجام نمی شود.

این کتابدار از اجرای طرح‌های خلاقانه در این بخش یاد کرد و گفت: در کنار کارهای متداول حوزه کتابخوانی همچون قصه گویی، اجرای نمایش، معرفی کتاب که روزانه در این بخش انجام می شود تاکنون بیش از 20 طرح خلاقانه با محوریت کتاب و خانواده و زیان و فرهنگ بومی شهرستان برگزار شده است. برنامه هایی همچون حلقه های مطالعاتی مادران و کارگاه های حقوق کودک، دست ها برای سبز کردن است، روز جهانی زبان مادری، مادران و پدران قصه گو، هرماه با یک نویسنده، جشن کتاب در روستاها، چهارشنبه ها با قصه گویی، روز جهانی صلح، همدلی با کودکان استثنایی، کتابداران کوچک و... ازجمله این طرح هاست.

به گفته وی در حوزه زندگی خانوادگی، بازی و تفریح علاوه بر شهر اوز، 25 شهر دیگر نیز از کشورهای مختلف جهان شامل کشورهای برزیل، فرانسه، آلمان، ایران، لبنان، پرتغال، کره جنوبی، اسپانیا، سوئیس، اوکراین، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا و ویتنام حضور داشتند، که پس از بررسی اولیه توسط کارشناسان یونیسف، ۱۴ شهر به مرحله بعدی راه یافتند که پروژه شهر اوز نیز یکی از آنها بود و سپس در مرحله دوم پس از ارسال ویدیو و مدارک تکمیلی دیگر، تنها سه شهر از ۱۴ شهر به مرحله نیمه نهایی راه یافته اند که از این بین پروژه شهر کریئن سوئیس به عنوان پروژه برتر انتخاب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار