نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه کسب و کار مخالفت کردند

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۱۱ رای مخالف با تشکیل کمیسیون ویژه بهبود فضای کسب و کار مخالفت کردند.

کد مطلب: ۱۰۹۶۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه کسب و کار مخالفت کردند

به گزارش ایرنا، در جلسه امروز، بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان در مورد تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و بهبود فضای کسب و به رای گذشته شد و نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه و طراح کمیسیون ویژه و تذکر تعدادی از نمایندگان، با ۱۱۱ رای مخالف، ۹۰ رای موافق و ۱۳ رای ممتنع نمایندگان مردم با تشکیل آن مخالفت کردند.

پیش از رای‌گیری رحیم زارع طراح کمیسیون ویژه گفت: این کمیسیون در دوره نهم و دهم تشکیل شد و در راستای اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی و برای حمایت از تولید، جهش تولید، حمایت از کالای ایرانی و حرکت جهادی طبق منویات مقام معظم رهبری برای بهبود فضای کسب و کار است.

وی گفت: تولید و سرمایه گذاری داخلی یکی از محورهای مهم در ۴۰ سال اخیر بوده که احکام زیادی نیز به تصویب رسیده است. در خصوص این احکام نیز اعطای انواع یارانه، زمین، انرژی ارزان توسط بخش دولتی و خصوصی و تولیدات داخلی تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای از جمله این سرمایه گذاری‌ها است.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان با اشاره به آمار صندوق بین المللی پول گفت: تولید ناخالص ایران به عنوان سومین اقتصاد منطقه با کشور دوم یعنی عربستان معادل ۱.۸ دهم برابر و با کشور اول یعنی ترکیه معادل ۲. ۴ دهم برابر فاصله دارد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ نیز این کشورها به ترتیب ۲ و ۲.۵ برابر جمهوری اسلامی ایران هستند که آمار نشان می‌دهد معادل ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص از نظر اقتصادی پس‌رفت داشتیم تا بعد از امارات در جایگاه چهارم منطقه قرار بگیریم.

زارع با طرح این سوال که چرا تولید در کشور موفق نبوده است، توضیح داد: مشکلات و ساختار نظام اقتصادی از دلایل تشکیل این کمیسیون است. از طرفی اقتصاد کشور از ۱۳۹۸ به دلیل ویروس کرونا بیشتر از پیش آسییب دیده که این کمیسیون می‌تواند علاوه بر اهداف بیان شده، به قوای سه‌گانه، بخش خصوصی و دولتی، پیشگیری از هدر رفت منابع در تولید موثر مواقع شود.

وی در خصوص شرح وظایف این کمیسیون گفت: بررسی شرایط اقتصادی کشور، رصد کردن مستمر فضای کسب و کار، پیگیری اجرای قانون مستمر بهبود فضای کسب وکار، قانون استفاده حداکثری از تولید داخل، نحوه اجرای برنامه ششم و هفتم، پایش عوامل محیطی کسب و کار و رفع موانع تولید، کمک به سیاست‌های اجرای اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از بخش پژوهشی مجلس برای کمیسیون ویژه در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص راهبردهای کمیسیون ویژه خاطرنشان کرد: شفافیت، کمک به ارتقاءتولید، مبارزه با قاچاق، ‌جهش تولید در صنعت، ‌معدن، حوزه دانش بنیان، صنایع پتروشیمی و پایین دستی و بخش مسکن، فناوری و حوزه گردشگری از دیگر راهبردی این کمیسیون است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار