باید تلاش کنیم تا جلوه‌های خلاقیت در کتاب‌های درسی نمایان و بر جذابیت مواد آموزشی افزوده شود

تهران (پانا) - جلسه عمومی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با مدیران و همکاران اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در سالن جلسات سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
باید تلاش کنیم تا جلوه‌های خلاقیت در کتاب‌های درسی نمایان و بر جذابیت مواد آموزشی افزوده شود

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، احمدرضا امینی مدیر کل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی ضمن سلام و خیر مقدم به حضور رئیس سازمان، معاونت توسعه منابع و پشتیبانی و همکاران آن دفتر، هدف از تشکیل جلسه را تبیین و تشریح فعالیت‌ها و مأموریت‌های این دفتر عنوان کرد.

امینی افزود: «اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی مأموریت آماده سازی هنری و چاپ کتاب‌های درسی را بر عهده دارد و زنجیره وصل مجموعه ستاد و ادارات کل استانی برای تولید و توزیع مواد آموزشی است.»

وی از تلاش همکاران دفتر که با همت بالا برای تحقق اهداف و برنامه‌های سازمان تلاش می‌کنند، تشکر کرد و فرایند کار دفتر در حوزه چاپ کتاب‌های درسی را اینطور عنوان کرد: «تهیه پیش نویس کتاب‌ها، آماده سازی خبر، کادر بندی و تیتر بندی، انجام کارهای هنری و گرافیکی برای تهیه ماکت و یونیفرم کتاب، حروفچینی محتوای تهیه شده، رسامی و تصویرسازی، صفحه آرایی و تهیه شاکله اولیه کتاب و لی آت آن، ارسال به واحد تصحیح برای مطابقت در راستای مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رعایت هویت و فرهنگ ایرانی- اسلامی، ارسال برای مؤلف برای بررسی و تأیید، تعیین شمارگان کتاب، سهمیه استان و قیمت گذاری آن از جمله این فرایند هستند.»

وی بیان کرد که کتاب‌های ابتدایی از سوی شرکت افست و کتاب‌های دوره اول و دوم متوسطه از سوی شرکت چاپ و نشر چاپ می‌شوند.

امینی در خصوص فرآیند توزیع کتاب‌های درسی هم گفت: «در سال‌های گذشته عملیات توزیع کتاب‌ها به صورت دستی و سنتی انجام می‌شد اکنون کتاب‌ها از طریق سامانه فروش، ثبت سفارش و توزیع می‌شوند.»

تلاش‌های سازمان در دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی به کالا تبدیل می‌شود

سپس حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن سلام و تحیت گفت: «توفیق حاصل شد به اتفاق معاونت توسعه منابع و پشتیبانی در خدمت شما همکاران دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی باشیم.»

وی هدف از حضور خود در نشست عمومی همکاران دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی را شنیدن صحبت‌های همکاران این دفتر بیان و اهمیت این دفتر را اینطور عنوان کرد: «دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سخت ترین کار را بر عهده دارد و دلیل آن این است که کار دفاتر تألیف فکری و علمی است و فعالیت یدی آن دفاتر نوشتن است در حالی که در این دفتر هم کار فکری باید انجام داد و هم کار یدی و کارهای میدانی به همین دلیل سختی‌های خاص خودش را دارد. عینی‌ترین کار در این دفتر انجام می‌شود آنچه بروز و ظهور فیزیکی و در قالب یک ماده عینیت و وزن پیدا می‌کند همین دفتر است.»

ملکی گفت: «سومین مورد که اهمیت خاصی هم دارد تلاش‌های سازمان در این دفتر به کالا تبدیل می‌شود اگر سازمان را به یک کارخانه تشبیه کنیم کارکرد اصلی در این دفتر است که فعالیت‌هایش از طریق این دفتر بر سر سفره خانواده‌ها قرار می‌گیرد. بر این اساس باید در انجام کارهای این دفتر تفکر حاکم باشد آنچه که در این دفتر احتیاج است تفکر تولید و توزیع است هر قدر تفکر تولیدی و توزیعی پشت کارهای این دفتر باشد همه کارهای آن از جمله صفحه آرایی، بُعد هنری و ..... درست و منطقی انجام خواهد شد.»

رئیس سازمان افزود: «برای آینده این دفتر باید ملاحظاتی مورد توجه قرار گیرد اولین نکته تصویب ساختار سازمان در هیات امنا است در ساختاری که برای سازمان ترسیم شده سعی شده خلاها پر شود بر این اساس در این ساختار عنوان دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی ثابت مانده همکاران این دفتر باید کمک کنند تا نیّات سازمان اِعمال شود.»

وی گفت: «نکته قابل ملاحظه دوم چرخش از کتاب محوری به سوی بسته آموزشی است که باید گام به گام و تدریجی انجام گیرد. ان‌شاالله در سال 1401-1400 باید بسته‌های آموزشی تولید شود و این دفتر باید برای تولید بسته‌های آموزشی تدارک ببیند.»

ملکی ادامه داد: «نکته سوم چرخش از درون به بیرون سازمان است که در عصر جدید یک ضرورت قلمداد می‌شود. این کار نیازمند بازکردن میدان برای تألیف دیگران است ضمن رعایت خطوط قرمز سازمان که روح و اندیشه سازمان است. باید فضا باز شود. نه دچار افراط شویم و نه تفریط زده شویم، این راه را باید برویم ولی محتاطانه قدم برداریم. انجام این کار ضروری است ولی باید توأم با حکمت و عقلانیّت باشد. در این کار باید از دیگران استفاده شود در عین حال هویت ما نیز نباید از دست برود.»

ملکی ادامه داد: «برای غنی سازی و قوی‌تر کردن این دفتر باید باید فرصت آموزش برای همکاران این دفتر فراهم شود، از صاحب نظران مرتبط با این دفتر بانک اطلاعاتی تهیه شود و هسته آموزشی کوچک در این دفتر شکل بگیرد تا حمایت‌های علمی صورت گیرد هرچه بر طول عمر بشر افزوده می‌شود نیاز به قواعد و قاعده مند شدن بیشتر احساس می‌شود. هنر ما باید حفظ اصالت رسالت‌ها و استقبال از تحولات و سازگاری با آن باشد.»

پس از صحبت‌های رئیس سازمان نظرات و پیشنهادات همکاران دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی به شرح زیر مطرح شد:

کار توزیع کتاب‌ها در استان یک کار اجرایی دیده شده و در این عرصه از افراد توانمند بهره گرفته نمی‌شود.

چالش دیگر در توزیع است که به واسطه شروع سال تحصیلی جدید پیش از موعد و حجم توزیع کتاب‌ها بوجود آمده است.

با توجه به اهمیت این دفتر در نظام آموزشی فعال کردن شورای سیاستگذاری هنری برای پر کردن خلاهای هنری کتاب‌ها و کیفیت بخشی آنها ضرورت دارد.

تهیه و تجهیز دفتر از نظر سخت افزاری و نرم افزارهای کاربرد.

آموزش برای همکاران دفتر در بحث هنری.

پس از ارائه نظرات همکاران، اسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان نکاتی را در خصوص برنامه‌های آن معاونت در ارتباط با دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی بیان کرد که اهم آن به شرح زیر است:

نکته اول: حق و تکلیف در کنار هم است. اگر حق داشته باشیم انتظاراتی از همکاران داشته باشیم باید خود را نیز مکلّف به برآوردن انتظارات همکاران بدانیم همه ظرفیت‌ها، تجربیات و دانشی که در این شرایط جدید فراهم است به کار خواهیم گرفت تا به تکلیفمان درست عمل می‌کنیم.

نکته دوم: با توجه به درگیری کارهای کمّی، از کارهای کیفی باز مانده‌ایم چقدر توانستیم از حیث جمال پردازی و زیبایی شناسی در حوزه چاپ کار کنیم باید اهتمام جدی در این حوزه داشته باشیم.

نکته سوم: با توجه به شرایط حاکم در وضعیت کرونا و شروع زود هنگام سال تحصیلی باید همه همتمان را صرف کنیم تا به فضل الهی کارها به درستی جلو برود و زحمات دوستان تحت الشعاع حاشیه‌ها قرار نگیرد. در سامانه فروش زحمات زیادی کشیده شده است، آنچه در این برهه از زمان زحمات را به خیر تبدیل می‌کند رسیدن به موقع کتاب به دست دانش‌آموزان است که یکی از تاکیدات مؤکد وزیر نیز است. برای اطمینان از درستی کارها باید ارتباطمان را از سطح استان به منطقه و مدرسه برسانیم. لذا ضرورت دارد برنامه ریزی شود تا بتوانیم از طریق منطقه و مدرسه از درستی کارمان اطمینان حاصل کنیم. کتاب‌ها باید تا پایان مرداد به چاپ و توزیع برسد هر آنچه در توان داریم در کنار همکاران هستیم آنچه همکاران انجام می‌دهند از دیده‌ها پنهان نیست و مایه افتخار سازمان است.

رئیس سازمان در جمع بندی مباحث مطرح شده در این نشست گفت: «صحبت نکردن همکاران دو نکته دارد. اولین نکته آن است که مسئله‌ای وجود ندارد که اگر این‌طور باشد خدا را بسیار شاکریم نکته دو این است که حرف زیاد است ولی همکاران نتوانستند یا نخواستند مطرح کنند. جای طرح مسائل باقیست همکاران می‌توانند موارد را از هر طریقی به بنده برسانند حرفی که در دل بماند مسئله ایجاد می‌کند خیلی از مسائل از حرف های ناگفته ریشه می گیرد. وظیفه داریم مسائل را حل کنیم قرار بنده این است که ابهامی نداشته باشیم، اگر قادر باشیم حل می کنیم اگر مقدور حل‌کردن نبود به صورت شفاف بیان می‌کنیم.»

وی افزود: «بخش گرافیک و هنری برای کتاب بسیار پر اهمیت است کارهای خوب باید دیده شوند همکاران باید در این عرصه تلاش علمی و مضاعف کنند تا جلوه‌های خلاقیت نمایان شود و بر جذابیت مواد آموزشی افزوده شود. اگرچه برخی از تغییرات کتاب‎ها منوط به تحولات جامعه است ولی لازم است به همراه تحولات روز جامعه برای پایداری کتاب و بسته‌های آموزشی تدابیری اندیشیده شود.»

ملکی عنوان کرد: «ابعاد علمی و تئوریک کار دفتر نظارت بر نشر و توزیع کتاب‌های درسی باید تقویت شود. آموزش کارشناسان باید امر ضروری دفتر باشد. بنابراین نیازهای آموزشی این دفتر احصاء و به بخش آموزش اعلام شود تا دوره ها و کارگاه‌هایی برای تقویت بدنه کارشناسی این دفتر برگزار شود. تمام همّ و غمّ دفتر باید برطرف کردن مشکلات گذشته و توزیع به موقع کتاب‌ها تا پایان مرداد باشد. از تلاش همکاران در این عرصه مطلع هستم ولی باید به قید زمان توجه ویژه داشته باشیم و به عمق ارتباطمان با ادارات کل، روسای مناطق و مدیران بیفزایم و اثری به یادگار بگذاریم که کار توزیع تا پایان مرداد ماه به اتمام برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار