آتش بی مسئولیتی گردشگران بر قامت موزه میراث روستایی گیلان

رشت (پانا) - موزه میراث روستایی گیلان یادگار معماری یک قرن گذشته روستائیان گیلان بنا شده در جنگل های سراوان، به‌دلیل بی مبالاتی گردشگران دچار حریق شد، اما حریق این بی مسئولیتی با همیاری آتش نشانی و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان به سرعت مهار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
آتش بی مسئولیتی گردشگران بر قامت موزه میراث روستایی گیلان

به گزارش ایرنا، موزه میراث روستایی گیلان که خطرات بسیاری چون برف، زلزله، آتش سوزی و ... را پشت سر گذارده با ٣٦ سازه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و مراحل ثبت جهانی را طی می کند؛ اما به گفته یاسر امانی سرپرست این موزه، بخش پارکینگ این موزه جزو حریم اداره راه است که گردشگران به‌عنوان استراحتگاه از آن استفاده می کنند و بی مبالاتی ناخواسته آنان موجب آتش سوزی در بخش بیرونی موزه میراث روستایی گیلان شد.
امانی با تاکید بر جنگلی بودن این اکوموزه بیان کرد: رعایت نکردن موارد زیست محیطی گردشگران چون رهاکردن سیگار روشن در پوشش گیاهی، یا زباله هایی که در برابر نور خورشید چون ذره بین عمل کرده و موجب آتش سوزی در پوشش گیاهی می شوند بسیار خطر آفرین است.
وی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع آتش سوزی، اقدام برای مهار آتش از سوی نیروهای یگان حفاظت انجام شد تا نیروهای آتش نشانی سر رسیدند و آتش بطور کامل مهار شد و هیچ خسارتی به سازه های موزه میراث روستایی گیلان وارد نشد.
سفر، نشان گیلان است و خاطرات شمال آنچنان در نوستالژی مردمان سرزمین های دور و نزدیک رخنه کرده که واژه شمال، خود به تنهایی زایش حس خوشایند شالی، جنگل، باران، عطر خوش هیزم و باران در هیاهوی شکفتن پامچال ها و ... است، اما این روزها با فراهم آمدن زیرساخت های گردشگری سفر به گیلان سهل تر شده، بطوریکه گاه مردمان خطه شمال نه تنها بهره ای از گردشگری نمی برند بلکه تنها سهمشان از گردشگری آلایندگی محیط زیست، ترافیک سرسام آور، چهره ناخوش شهری، گرانی و دیگر آثار منفی است.
فاطمه سپاس خواه کارشناس گردشگریست و زندگی در کشورهای مختلف را تجربه کرده و می گوید: طبیعت گیلان یکی از نقاط قوت توسعه اکوتوریسم در کشور است و برنامه ریزی برای گردشگری تخصصی می تواند موجب توسعه گردشگری در استان و کشور شود.
وی ادامه می دهد: متاسفانه آثار ناخوش و منفی بجا مانده غالب گردشگرانی که به گیلان سفر می کنند بسیار بیشتر از آثار مثبت است؛ با توجه به گردشگری بودن این خطه باید برنامه ریزی مدونی برای این فعالیت اقتصادی گیلان که از پایه های گردشگری کشور است، انجام شود.
سپاس خواه تاکید می کند: اگرچه سفر حق همه مردم است اما باید شرایطی فراهم شود تا از آثار منفی گردشگری در استان کم شود و هر سایت گردشگری در این راستا برنامه ریزی کرده و از طریق مختلف آموزش گردشگران و اهتمام به محیط زیست را در اولویت قرار دهند.
دیرگاهی نمی گذرد که موزه میراث روستایی در میان جنگل هایی از طبیعت گیلان به تلاش آنانی بنا شده که یادشان به نگاهداشت دانش و فرهنگ پیشینیانشان دلخوش است؛ اما این بار این محیط خارق العاده زخمیِ آتشِ گردشگرانی شد که گاه گاه سرور جشن‌ها و آئین‌های بومی را در فضایی روستایی به یادگار از یک قرن پیش، جست‌وجو گر هستند.
موزه میراث روستایی گیلان در غروب روز گذشته، به دلیل بی دقتی ماشین‌های عبوری در قسمت بیرونی سایت موزه میراث روستایی گیلان، دچار حریق شد.
به گفته مسعود حلاج پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به حضور به موقع عوامل گفت: با سرعت عمل و هوشمندی یگان حفاظت موزه، کارکنان و نگهبانی و آتش‌نشانی شهر سنگر این حریق اطفاء شد.
وی افزود: خوشبختانه این حادثه خسارت مالی یا جانی در پی نداشت؛ از مردم و گردشگران می‌خواهیم برای حفظ سرمایه‌های ملی و استان مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.
اکو موزه میراث روستایی گیلان اولین موزه میراث روستایی کشور است که در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ جاده رشت - تهران، زندگی یکصد سال گذشته روستاییان گیلان را در ۹ فاز به نمایش گذاشته است.
گیلان دارای یک هزارو ۱۷۳ اثر ثبت شده تاریخی در فهرست آثار ملی کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار