فرهنگی:

اعتبارنامه تاجگردون در جلسه علنی روز چهارشنبه بررسی می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران و باشت در جلسه علنی آتی مجلس (چهارشنبه) بررسی می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۵۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد
اعتبارنامه تاجگردون در جلسه علنی روز چهارشنبه بررسی می‌شود

به گزارش خانه ملت، محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه جلسات علنی مجلس در هفته جاری و هفته‌های آتی صرفا در روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود، اظهارداشت: مجلس برای تشکیل جلسه کمیسیون‌ها و ضرورت فعال شدن آنها، در روز سه‌شنبه، جلسه علنی نخواهد داشت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه در نشست علنی با حضور وزیر بهداشت و مسئولان مربوطه به موضوع شیوع ویروس کرونا و تهدیدات و راهکارهای مقابله با آن خواهند پرداخت.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی یادآورشد: اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران و باشت هم در جلسه علنی آتی (چهارشنبه) مورد رأی‌گیری قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در جلسه روز گذشته هیات رییسه، درباره روش بررسی اعتبارنامه وی بحث شد و نمایندگان بر این توافق بودند که آیین‌نامه باید اصلاح شود و به علت امکان و اجازه قانونی به آغاز فعالیت منتخبی که اعتبارنامه وی هنوز مورد تأیید واقع نشده است، عجله ای برای بررسی این اعتبارنامه نداشته و باید آیین نامه اصلاح شود.

فرهنگی ادامه داد: اختلاف در این باره به علت وجود عبارات «تصمیم‌گیری» بود به طوری که در بحث اعتراضات اعتبارنامه‌های مورد اعتراض، هم "برداشت به رأی‌گیری" و هم "برداشت به صرفا اعلام در صحن علنی همچون سایر نمایندگان" می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم ادامه داد: درباره نحوه رأی‌گیری اعتبارنامه، آیین‌نامه صرفا در صورت رد اعتبارنامه در کمیسیون تحقیق، جزییات را بیان کرده اما در خصوص عدم رد در کمیسیون تحقیق و باقی ماندن معترضان بر اعتراض خودایین نامه ساکت است که نمایندگان معتقدند این مورد باید اصلاح شود.

فرهنگی خاطرنشان کرد: قرار شد کارگروه حقوقی تشکیل شود و این کارگروه با توجه به مواد ۲۹ تا ۳۴ آیین‌نامه، رویه قابل قبول را مطرح کند از این رو اجمال تصمیم هیأت رییسه بر این شد که غیر از روشی که به کارگروه واگذار شد، می‌توان دو رأی گیری در صحن علنی داشت که نخست نظر کمیسیون مبنی بر تأیید اعتبارنامه به رأی گذاشته شود که اگر رأی نیاورد، به معنای رد است و باید مجددا اصل اعتبارنامه به رأی نمایندگان گذاشته شده و نتیجه نهایی براساس آن باشد.

فرهنگی با تأکید بر اینکه رأی‌گیری اعتبارنامه باید با ورقه و به صورت مخفی باشد، عنوان کرد: درخصوص رأی‌گیری درباره نظر کمیسیون تحقیق پیرامون اعتبارنامه فرد منتخب می‌توان با دستگاه الکترونیکی این کار را انجام داد.

پرداخت مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به نمایندگان برای تأمین مسکن در تهران بهترین روش بررسی شده است

سخنگوی هیأت رییسه مجلس همچنین درباره رقم ۲۰۰ میلیون تومانی که برای تهیه منزل مسکونی در اختیار نمایندگان قرار داده شده است، گفت: مجلس تسهیلاتی برای نمایندگانی که فاقد محل سکونت در شهر تهران هستند، پیش بینی کرده است که تا پیش از این به صورت تأمین منزل مسکونی و یا در اختیار قرار دادن مبلغی برای سکونت نمایندگان بوده است.

وی افزود: این اقدام از نظر تعاریف سازمانی جزء ابزار رفاهی نبوده بلکه ابزار مدیریتی است و ابزار رفاهی همان حقوق حدود ۱۱ میلیون تومان است که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری بوده که به همه کارکنان دستگاه‌ها حقوق پرداخت می‌شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: مبلغی هم برای اجاره دفتر نمایندگی و هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان دفاتر نمایندگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد چرا که به علت عدم تمرکز نمایندگان در یک نقطه، مجلس نمی‌تواند امورات تمام نمایندگان را در شهرستان‌ها رتق و فتق کند و هزینه‌ها بیشتر می‌شود؛ ضمن اینکه این مبالغ به صورت وام و تسهیلات به آنها داده شده و به تدریج از حقوق دریافتی آنها کاسته خواهد شد.

فرهنگی افزود: بسیاری از نمایندگان به دریافت این مبالغ معترض بوده و معتقدند مجلس باید منازلی را برای نمایندگان اجاره کند اما بنا به حواشی که درگذشته طبق این روش به وجود آمده بود، تصمیم بر این شد تا مبلغی در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا خودشان برای انتخاب محل سکونت تصمیم‌گیری کنند.

وی در ادامه با اشاره به جلسه امروز سخنگوی هیأت رییسه با جمعی از سخنگویان کمیسیون های تخصصی مجلس، اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان در خصوص روش ارتباط گیری با کمیسیون‌ها و هیأت رییسه شاهد مشکلات و ناهماهنگی بودند از این رو تصمیم گرفتیم در این خصوص انسجام و سازماندهی ایجاد کنیم تا موضع‌گیری‌ها و نظرات هماهنگ شده باشد.

تفکری مبنی بر عدم حضور بانوان نماینده در هیأت رییسه کمیسیون‌ها وجود ندارد

سخنگوی هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی درباره برخی موارد مطرح شده مبنی بر عدم امکان حضور نمایندگان خانم در هیات رییسه‌های کمیسیون‌ها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از بانوان نماینده به عنوان سخنگوی کمیسیون فعال است و چنین تفکری در مجلس وجود ندارد و اگر خانم دیگری در هیأت رییسه کمیسیونی حضور نداشته به علت عدم شرکت در انتخابات هیأت رییسه و یا عدم کسب رأی از سوی سایر نمایندگان بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار