مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور افتتاح شد

تهران (پانا) - نخستین مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کار داده محور به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره برداری رسید.

کد مطلب: ۱۰۹۵۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،‌ نخستین مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کار داده محور با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح و به بهره برداری رسید.

اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای صحبت های خود به تشریح فعالیت های این مرکز پرداخت و گفت: راه اندازی مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور گامی برای شکوفایی نسل خلاق ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست بهره‌برداری از این مرکز حاصل تفاهم نامه بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، گفت: تمام تلاش ما این است تا بتوانیم از شرایط سخت و دشوار کنونی که به دلیل تحریم و همچنین شیوع کرونا به وجود آمده است با سربلندی عبور کنیم.امروزه امیدواری به آینده با بهره گیری از داشته ها و استفاده از خلاقیت و توانمندی های نسل جوان کشور سنت پسندیده ای است که با راه اندازی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور ماندگار و جاودانه خواهد شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با قدردانی از حمایت‌های دکتر ستاری برای استفاده از سرمایه های داخلی افزود: با ایجاد چنین مراکزی نگاه جوانانمان به دیگر مرزها کمتر می شود، ما نیز باید بتوانیم شرایط بهتر زیست را برای آنان ایجاد کنیم تا آنها نیز با بهره از خلاقیت های خود برای مردم سربلندی بیشتری فراهم کنند.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور تصریح کرد: ایران یک کشور با داشته های فرهنگی بسیار است و سابقه و داشته های دیرینه‌ای از اسناد و داشته‌های فرهنگی داریم که از آن به عنوان حافظه ملی ایرانیان یاد می‌کنیم. اما آغاز راه هستیم.

بروجردی همچنین تاکید کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مانند یک گنجینه است ولی ناشناخته مانده است. با این وجود منابع غنی از اندیشه‌های بشری در این سازمان نهفته است که می تواند برای تعالی بشر مورد استفاده قرار گیرد ولی این منابع باید مورد جستجو و در اختیار عموم قرار گیرد و بازگشایی این مرکز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

هوش مصنوعی در تولید محتوا باعث قدرتمند شدن ایران می شود

در ادامه در آیین افتتاح مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور،‌سورنا ستاری معاون علی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تاثیر وب‌گاه‌های تولید محتوای ایرانی در سطح جهان گفت: وب‌گاه‌های تولید محتوای ایرانی در سطح جهان باعث ارتقای زبان فارسی نیز می شود.

وی ادامه داد: دردوره ای اساتید مان را به دانشگاه‌های دیگر کشورها اعزام می‌کردیم ولی امروز می توانیم با بهره گیری از هوش مصنوعی پروژه‌های فناورانه برای ارتقای زبان فارسی در دنیا اجرا کنیم.

ستاری با اشاره به گنجینه های موجود در کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: گنجینه های ارزشمند در کتابخانه ملی ایران باید با روش هوش مصنوعی به صورت سریع وبه آسانی در دسترس محققان قرار گیرد و مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کار داده محور در این زمینه راهگشا خواهد بود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر فرصت مناسب برای استارتاپ ها برای فعالیت در این مرکز بیان داشت: ما می‌توانیم پروژه هایی با محوریت هوش مصنوعی تعریف کنیم، زیرا قدرت های بزرگ نیز به دنبال هوش مصنوعی هستند مثلاً هم اکنون چینی ها در حوزه هوش مصنوعی از آمریکا بسیار جلوتر هستند.

ستاری در ادامه توضیحات خود عنوان کرد: یکی از بخش‌های مهم هوش مصنوعی «زبان» است و ما نیز آمادگی داریم که برای توسعه تکنولوژی، سرمایه گذاری خوبی انجام دهیم و این سرمایه‌گذاری‌ها در آینده نیز باعث صرفه‌جویی خواهد شد.

وی عنوان کرد: بنابراین دیجیتال سازی در تولید محتوا مقدمه هوش مصنوعی است و هوش مصنوعی در تولید محتوا نیز باعث قدرتمندتر شدن ایران خواهد شد.

ارائه خدمات نوین به پژوهشگران با بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا

مظفر پاسدار شیرازی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز درباره چگونگی آغاز به کار و راه اندازی این مرکز صحبت کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از ابعاد گنجینه های اسناد و فرهنگی در جهان و منطقه جایگاه بالایی دارد و طبق قانون وظایفی چون گردآوری، حفاظت، ساماندهی و اطلاع رسانی اسناد و منابع مکتوب در داخل و خارج از کشوراز طرف مجلس شورای اسلامی بر عهده سازمان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: افتتاح مرکز تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور، یک گام جدید در ادامه همکاری های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

مظفر پاسدار شیرازی تصریح کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با راه‌اندازی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور به دنبال رسیدن به اهدافی چون استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و ارائه خدمات نوین به پژوهشگران، دسترس پذیر شدن گنجینه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای محققان با کمک شرکت های دانش‌بنیان و خدمت شتاب دهنده برای برگزاری رویدادها و ارائه خدمات های فناورانه است.

پاسدارشیرازی با اشاره به بهره‌گیری از فناوری‌های آرشیوی که با عنوان لیبتک از آن یاد می‌شود از تلاش‌های دکتر ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری نیز قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار