دهیار روستای خوردونکلا: روستا فقط با همدلی مردم پیشرفت می‌کند

ساری (پانا) - دهیار روستای خوردونکلای محمودآباد معتقد است که پیشرفت و ارتقاء روستا فقط با همدلی مردم و مسئولان میسر می‌شود و اگر همکاری مردم با ما نبود امروز به اینجا نمی‌رسیدیم.

کد مطلب: ۱۰۹۵۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
دهیار روستای خوردونکلا: روستا فقط با همدلی مردم پیشرفت می‌کند

عیسی دشتی دهیار روستای خوردون‌کلا، یکی از روستاهای دهستان اهل مرستاق جنوبی بخش مرکزی شهرستان محمود آباد، دهیار نمونه استان مازندران است که هفته گذشته در همایش تجلیل از دهیاران نمونه استان با حضور استاندار به همراه 12 دهیار دیگر تجلیل شد. دشتی از سال ۸۵ تاکنون دهیار روستای خوردون‌کلا است.

او در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «در تمام این ۱۴ سال با تمام توانم عاشقانه و خالصانه تلاش کردم تا این روستا را به عنوان روستای شاخص و نمونه استان مطرح کنم که خوشبختانه با لطف الهی و حمایت اعضای محترم شورای اسلامی در دوره های گذشته و همراهی مردم فهیم و مسئولین دلسوز، این امر مهم به دست آمد.»

خوردونکلا به عنوان روستای بهارنارنج مشهور است، 240 هکتار زمین کشاورزی دارد که 30 هکتار آن به باغ‌های مرکبات و سیاه‌ریشه اختصاص دارد. دشتی آن را از جمله روستاهای با قابلیت بالای فرهنگی، اجتماعی و گردشگری معرفی می‌کند که به گفته او شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و باغداری است و علاوه بر تأمین نیازهای خود، مازاد تولیدشان را روانه بازار می‌کنند تا هم در آمدی برای خودشان باشد و هم در چرخه اقتصادی این استان سهیم باشند: «روستای خوردونکلا دارای بالاترین سطح باغ مرکبات در روستاهای تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی کلوده است.»

دشتی انجام طرح هادی روستایی و اجرای آن با مشارکت مردم و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سند دار کردن کلیه منازل مسکونی داخل بافت روستا، روشنایی معابر روستایی، تعویض امامی تیربرق‌های روستا در هنگام اجرای طرح هادی روستا، نصب دوربین مداربسته به تعداد ۱۲ دستگاه در نقاط مختلف و به خصوص معابر ورودی و خروجی روستا، مهار آب های سطحی و هدایت آن به داخل نهرهای تعبیه شده روستا، احداث ساختمان دهیاری و شورای اسلامی و نصب ۴ عدد ترانس بابت تقویت برق روستا در بخش عمرانی، احداث سالن سرپوشیده ورزشی، احداث خانه عالم جهت سکونت روحانی، ساماندهی گلزار شهدا، کمک به مدارس ابتدایی و متوسطه اول، تهیه و کاشت ۲۰۰۰ نهال نارنج در سطح معابر روستا و خیابان اراضی کشاورزی و بازسازی زمین ورزشی روباز در بخش فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و اجرای طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، لایه‌روبی آب‌بندان روستا، بازسازی عبورهای شالیزاری با ریختن تعداد ۱۵۰۰ کامیون مخلوط کوهی و ماسه جهت رفاه حال کشاورزان، لایه‌روبی انهار و زهکِش‌های کشاورزی، نصب ترانس و برق‌دار کردن چاه آب آب‌بندان و حفر دو حلقه چاه عمیق کشاورزی در بخش کشاورزی را از جمله اقدامات این سال‌ها در روستا برمی‌شمرد.

او پیرامون هم‌سان‌سازی آرامستان خوردون‌کلا توضیح داد: «در آرامستان و گلزار شهدای خوردونکلا برای تسطیح و همسان‌سازی بالغ بر 170 میلیون تومان هزینه شد. قبل از همسان‌سازی، ساخت قبر و سنگ مزار به صورت سلیقه‌ای بود و تهیه سنگ مزار هم بالغ بر 4 تا 5 میلیون تومان هزینه داشت. در این اتفاق، تمامی سنگ مزارها به صورت هماهنگ و یکدست درآمد و هزینه تهیه سنگ هم به 300 هزار تومان کاهش یافت. به این ترتیب فرقی بین خانواده‌های غنی و نیازمند وجود ندارد.»

به گفته دشتی این طرح به با استقبال هم‌محلی‌ها مواجه شد و حتی برای صرفه‌جویی در هزینه کفن و دفن تمامی قبرها به صورت دو طبقه طراحی شد.

دهیار روستای خوردون‌کلا در پاسخ به پانا در مورد شیوع کروناویروس گفت: «ما اقداماتی از جمله ضدعفونی کردن منازل و معابر محل در چندین مرحله متوالی و پخش ماسک و شوینده‌های بهداشتی بین تمام خانوار روستا و تهیه بسته حمایتی-معیشتی در شش مرحله و اهدای آن به خانواده های کم بضاعت را در ایام سخت کرونایی جهت پیشگیری از آسیب مردم انجام دادیم.»

دشتی تأکید کرد که همراهی و همدلی مردم و ساکنان روستا و تعامل بین اعضای شورای اسلامی و دهیار با مردم روستا از مهمترین نقاط قوت این روستاست.

او عدم حمل و دپوی زباله سطح روستا و نداشتن آب شرب مناسب هم در آشامیدن و هم در کشاورزی را از مهمترین معضلات و مشکلات این روستا دانست و از مسئولان بالادست انجام کمک‌های لازم را خواستار شد. دشتی این موضوع را در همایش تجلیل از دهیاران نمونه در استانداری نیز به عنوان مشکل اصلی این روستا بیان کرده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار