کتاب «نامه‌هایی به یک وزیر جدید آموزش و پرورش» منتشر شد

دانش مبتنی بر عمل از ترکیب علم، تجـربه و هنر مدیریت به‌دست می‌آید

تهران (پانا) - فرناندو ام. ریمرز دارای دکترای آموزش و پرورش از دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب «نامه‌هایی به یک وزیر جدید آموزش و پرورش» است. این کتاب به سفارش دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 99 از سوی دکتر سیدمحمدحسین حسینی به فارسی ترجمه و از سوی انتشارات پارپیرار چاپ و منتشر شد.

کد مطلب: ۱۰۹۵۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
کتاب «نامه‌هایی به یک وزیر جدید آموزش و پرورش» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، ریمرز در کتاب مذکور با این استدلال که «دانش مدیریت و آموزش حرفه‌ای» برآمده از دانشگاه، بیش از حد نظری و جدا از حوزه‌های عملی است و به تنهایی نمی‌تواند به حل مسائل و مشکلات پیچیده، آشفته و واگرا بیانجامد و با استناد به نظر دونالد شون در کتاب «کارگزار فکور» که عقیده دارد در هنگام مواجهه متخصصان با مسائل آشفته چنین دانشی محدود و ناقص است و توانایی پشتیبانی کامل از عمل حرفه‌ای اثربخش را ندارد، بر دانش مبتنی بر عمل انگشت می‌گذارد.

فرناندو. ام ریمرز در این کتاب از دانش مبتنی بر عمل تعدادی از وزیران، مدیران و کارشناسان ارشد آموزش و پرورش برای ایجاد تغییر در نظام آموزش و پرورش سخن به میان آورده و نام آن را نامه‌هایی به یک وزیر جدید آموزش و پرورش نهاده است. اگر بخواهیم نام دیگری بر این کتاب بگذاریم شاید عنوان «مدیریت تغییر آموزش و پرورش» زیبنده آن باشد. زیرا نویسندگان نامه‌ها به دقت و عالمانه به واکاوی چگونگی ایجاد تغییر و اصلاح در سازمان بزرگ و پیپیده آموزش و پرورش پرداخته‌اند و با استفاده از تجربیات تلخ و شیرین، موفق و ناموفق خود به نکات ارزشمند مفیدی اشاره کرده‌اند که برای تمام دست اندرکارن تغییر و تحول و آموزش و پرورش آموزنده است.

مدیریت موفق و اثربخش، به ویژه در سازمان‌های بزرگ، نیازمند بهره‌مندی از «دانش مبتنی بر عمل» است که از تلفیق و ترکیب «علم، تجـربه و هنر» مدیریت به‌دست می‌آید و خود نیازمند بهره‌مندی از «تجربه» دیگران است، تجربه کسانی که این مسیر را طی کرده‌اند و اندوخته‌های موفق یا ناموفق درکارنامه خود دارند. هر وزیری با طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه متعددی وارد آموزش و پرورش می‌شود. برای اینکه بتواند این ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه خود را عملی کند، به دانش و مهارت‌هایی نیاز دارد که بخشی از آنها در کتاب‌ها و پژوهش‌های علمی قرار دارد، اما برگ برنده وزیران در این امر بهره‌گیری از تجربیات و بازاندیشی‌های وزیران و افراد نزدیک به آنهاست. این کتاب درصدد فراهم کردن تجربیات و بازاندیشی‌های این افراد در کشورهای مختلف است. بازاندیشی‌هایی که برای هر وزیر جدید و دیگر افراد تأثیرگذار در وزارتخانه مفید خواهد بود.

این اثر همانطور که ریمرز اظهار می‌کند دستورالعمل، راهنمای گام به گام یا راه حل‌هایی روشن برای تغییرات آموزشی نیست، بلکه ابزاری اکتشافی است که وزیر جدید یا هر خواننده دیگر می تواند از آن ایده بگیرد و از چشم اندازها و تجربیات همکاران قبلی خود برای انجام موفقیت آمیز تغییرات آموزشی استفاده کند.

این کتاب 177 صفحه ای دارای مطالب جالبی از تجربیات مدیران آموزش و پرورش کشورهایی مثل استرالیا، برزیل، کلمبیا، هندوستان، ژاپن، مکزیک،لهستان، پرتغال، روسیه و سنگاپور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار