توضیحات «حناچی» درباره حادثه کلینیک «سینا»

تهران (پانا) - شهردار تهران درباره حادثه کلینیک سینا گفت خلا عمده ای که وجود دارد ریشه در قانون دارد و در سال 1334 و در قانون شهرداری ها به مطب ها اجازه حضور در فضای مسکونی داده شده است. ساختمانی در سال 79 پایان کار برای مسکونی گرفته است و به کلینیک واگذار می‌شود و بیشترین بارگذاری هم در این محل انجام می‌شود. 

کد مطلب: ۱۰۹۵۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات «حناچی» درباره حادثه کلینیک «سینا»

پیروز حناچی شهردار تهران در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به حادثه آتش سوزی پلاسکو گفت: ما در پلاسکو هم حادثه‌ای مشابه رو به رو بودیم. پلاسکو ساختمانی اداری بود و به تولیدی لباس تبدیل شده بود و بسیاری از فضاها تغییر کاربری داده شده بود و یکی از مشکلات اصلی آتش نشانی نداشتن اطلاعات از این ساختمان بود و نداشتن تجهیزات لازم برای اطفای حریق بود.

وی ادامه داد: تجهیزات آتش نشانی امروز با آن روز قابل مقایسه نیست و شناسایی 33 هزار پلاک نا ایمن شده است و از سال 1376 که قانون نظام مهندسی تصویب شده اجرای قانون مقرارت ملی ساختمان اجباری شده است.

شهردار تهران با بیان این که خلا عمده ای که وجود دارد ریشه در قانون دارد و در سال 1334 و در قانون شهرداری ها به مطب ها اجازه حضور در فضای مسکونی داده شده است، گفت: آن زمان الگوی خانه ها ی شهری، خانه های ویلایی بوده است. ما اجازه می دهیم در پلاک های مسکونی کلینک ها شکل بگیرید و ساختمانی در سال 79 پایان کار برای مسکونی گرفته است و واگذار می‌شود به کلینیک و بیشترین بارگذاری هم در این محل انجام می شود. بسیاری از فضاهای از جمله راه پله ها تغییر کاربری داده است.

وی اضافه کرد: آتش نشانان زیر 5 دقیقه در محل حضور داشتند اما نوع آتش سوزی خاص بوده و به دلیل دپوی کپسول های اکسیژن این آتش سوزی را سایر آتش سوزی های عادی متفاوت می کند و کپسول گاز هلیم بود.

حناچی تاکید کرد: اگر ما از این حادثه درس نگیریم این حادثه تلخ تر می شود اما از پلاسکو درس گرفتیم. ما در قوانین تعارض داریم و اگر شهرداری ها از تغییر کاربری ها جلوگیری کند دیوان عدالت حکم می گیرند. خوشبختانه بعد از پلاسکو در دولت در کمیسیون کلان شهرها لایحه ای در در این خصوص در دستور کار داریم. به نظر می رسد یکی از راه هایی که باید تعقیب کنیم بیمه اجباری است برای ساختمان هایی جیم و دال یعنی ساختمان هایی که از یک میزان مساحتی بالاتر هستند و تعاد مراجعات بالایی دارد و شهرداری اخطارهایی داده است اما مکانیزم که در دنیا وجود دارد سیستم اجباری بیمه است و اگر اخطاری داده شد و بیمه به او هیچ خسارتی نمی‌دهد و باید جوابگو باشد و ساختمان هایی که بیمه را رعایت نمی‌کنند هزینه بیمه آنها به شدت بالا می‌رود. این موضوع در مبحث 22 مقرارت ملی ساختمان دیده شده است و باید این حلقه مفقوده را وصل کنیم.

حناچی اصافه کرد: این حادثه در ساعتی این اتفاق افتاد که جمعیت اصلی ساختمان خارج شده بودند و اگر در ساعت 4 بعد از ظهر این اتفاق می افتاد تلفات حادثه بسیار بیشتر بود. حادثه تلخی بود و مراجع اصلی پیگیری می‌کنند و همکاران ما 4اخطار به این ساختمان داده بودند که این لازم است اما کافی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار