جنجال در مجلس در جریان سخنرانی ظریف

نمایندگان ظریف را ذلیل و دروغگو خواندند؛ رهبری وی را شجاع و صادق دانستند

محمدجواد ظریف: برجام تحمیلی بر آمریکا بود، انشالله آینده نشان خواهد داد که برجام سند افتخار ایران است

تهران (پانا) ‌- وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برجام تحمیلی بر آمریکا بود و سند افتخار ایران است، خطاب به نمایندگان تاکید کرد به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبری  شجاع گفتند، به من دروغگو گفتید در حالی که رهبری صادق گفته بود، هر چه شما می‌خواهید بفرمایید ولی من و شهید سلمیانی هر هفته با هم جلسه داشتیم و هر کاری که در منطقه کردیم با همکاری هم بوده است.

کد مطلب: ۱۰۹۵۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نمایندگان ظریف را ذلیل و دروغگو خواندند؛ رهبری وی را شجاع و صادق دانستند

محمدجواد ظریف که امروز مهمان نشست علنی مجلس شورای اسلامی بود بعد از ارائه گزارش‌های خود، مورد حمله تند نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان مجلس با الفاظ متعدد نادرست به وی هجوم برده و حتی اجازه پاسخ دادن به وی را ندادند، و به بهانه ظریف به کل مجموعه دولت، انتقادهای تندی را وارد کردند. وزیر امور خارجه اما در پاسخ نمایندگان گفت: «لا حول و لا قوه الا بالله؛ رهبری فرمودند اگر شما هم خوانده بودید گزارش‌های ملاقات‌های ظریف را، شما هم مانند من او را شجاع، عاقل و انقلابی می‌‌دانستید. من هیچ وقت مسائل داخلی و امور داخلی را به خارج نبردم. دوستان آنچه که من گفتم رهبر انقلاب شنیدند، اگر راست گفتم ایشان شنیدند و گفتند شجاع است، اگر دروغ گفتم ایشان شنیدند و گفتند صادق است.»

در این بین و بعد از این صحبت‌ها نمایندگان مانع سخنرانی محمدجواد ظریف شدند، وی گفت: «خیلی ممنونم، از مهمان‌نوازی شما هم سپاسگذارم. دوستان عزیز برادران و خواهران، ظاهرا دوستان دوست ندارند صحبت بشنوند... .»

قالیباف اما به نمایندگان و تعدادی از آن‌ها که مانع سخنرانی وزیر امور خارجه شدند، تذکر داد و ظریف اینگونه ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران باید در برابر سیاست‌های آمریکا بایسند و همیشه ایستاده است. شما دیدید که من چگونه در برابر سیاست‌های آمریکا در شورای امنیت ایستادم. شما هم بایستید ولی باید کاری کنیم که آمریکا نتواند از اقدامات ما برای اهداف خود استفاده کند. ما باید کاری کنیم که قدرت ایران را در جهان و منطقه نهادینه کنیم.»

ظریف با بیان اینکه دوگانه‌سازی کاری از پیش نمی‌برد، تاکید کرد: «ما باید از تمام امکانات خود برای معیشت مردم و برای کمک به قدرت ملی ایران استفاده کنیم.»

وی خطاب به نمایندگانی که مدام تکرار می‌کردند شما راه حاج قاسم سلیمانی را نرفته‌اید، گفت:‌ «هر جه شما میخواهید بفرمایید ولی من و شهید سلیمانی هر هفته در کارهای منطقه‌ای هرچه کردیم با همکاری هم بوده است. آن‌هایی که شهید سلیمانی را می‌شناسند، آن‌هایی که با شهید سلیمانی دمخور بودند آن‌هایی که با سیدحسن نصرالله دمخورند و آن‌هایی که با مقاومت عراق، لبنان و فلسطین دمخورند آن‌ها می‌دانند که روابط ما چگونه بود نه شما.»

نمایندگان اما باز هم مانع سخنرانی محمدجواد ظریف شدند، ولی وی باز هم خطاب به آن‌ها تاکید کرد:‌ «به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبری شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید در حالی که رهبری صادق گفته بود. ولی من وظیفه دارم از شما تشکر کنم، از تندی و انتقاد شما تشکر می‌‌کنم. اما بدانید همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، اصلاح‌طلب و اوصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسد، رژیم صهیونیستی اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد، با ایران و جغرافیانی ایران و تمامیت ارضی ایران مخالف است. اقتصاد را باید همه با هم پیش ببریم. ما در همه حرکات اقتصادی باید به بخش خصوصی کمک کنیم. من در تمام سفرهایم بخش اقتصادی را با خود برده‌ام. صلح افغانستان را پیگیری کردیم. اگر ترکمنستان مرزها را بسته و حتی هموطنان خودشان را هم راه نمی‌دهند ما دیگر نمی‌توانیم کاری بکنیم.»

وزیر امور خارجه کشورمان اما در پایان تاکید کرد:‌ «برجام تحمیلی بر آمریکا بود، انشالله آینده نشان خواهد داد که برجام سند افتخار ایران است. موفق باشید.»

نمایندگان که از صحبت‌های محمدجواد ظریف ظاهرا ناراحت شده بودند، اینبار عنوان کردند که باید محکمه‌ای باشد و نه تنها ظریف بلکه باید حسن روحانی را به محکمه بکشانیم و گفتند نباید حرف‌های صد من یک غاز وزرا را بشنویم و باید استیضاح حسن روحانی را کلید بزنیم.

محمدباقر قالیباف اما در ادامه و در جمع‌بندی این موضوع گفت:‌ «آقای ظریف آنچه اکنون دغدغه مردم و نگرانی مردم است و همین نگرانی هم در نمایندگان امروز مشاهده کردید، به خاطر مشکلات فعلی کشور است. مردم همیشه نشان داده‌اند که هزینه استقلال کشور خود را چه جان باشد، چه سختی اقتصادی و ... می‌پردازند. ولی آنچه امروز نمایندگان و مردم توقع دارند که ما هزینه‌های اضافی بر مردم وارد نکنیم. در تصمیم، سیاست‌های داخلی، خارجی و اقتصادی و ... به گونه‌ای عمل کنیم که هزینه زیادی به مردم تحمیل نشود. در حوزه سیاست خارجی اگر بخواهیم به اوج برسیم تولید قدرت است. وقتی ما با قدرت در مقابل دشمن بایستیم آنجاست که می‌توانیم موفق شویم و آنجاست که چرخه چانه‌زنی آن‌ها گیر نمی‌کنیم.»

رئیس مجلس افزود: «در حوزه توان اقتصادی، وزارت خارجه می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد. توقع من این بود که وزارت خارجه ما بشود وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل؛ توقع داریم که وزارت خارجه پول مردم را که در کشورهای دیگر است، در این شرایط سخت ارزی، انتقال ارز را به کشور انجام دهد. کرونا در مبادلات مرزی ما اشکال ایجاد کرد ولی اکنون فرصت هست که جبران کنیم و امیدواریم که وزارت خارجه در این زمینه بیش از گذشته فعال باشد.»

قالیباف گفت: «در موضوع آژانس و شورای حکام، شورای حکام باید این را بدانند که هرگز ایران و نمایندگان و مجلس اجازه نخواهند داد به آژانس بتواند بدون محدودیت بیاید و هر کاری که می‌خواهد انجام دهد و حلقه‌های جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کند. ما در مقابل زیاده‌خواهی آن‌ها به طور جدی خواسته ما از دولت این است که سیاست‌های کاهش تعهدات برجامی را اجرا کند و ما زمانی همکاری را ادامه خواهیم داد که همه چیز در چارچوب تعهدات باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار