لیگ برتر در یک قدمی نیمه‌تمام ماندن؛ بحرانی‌ترین روزهای فوتبال ایران از راه رسید

تهران (پانا) - تعداد تست‌های کرونا استقلال تهران و فولاد خوزستان بالا رفته است و این دو باشگاه اعلام کرده‌اند حاضر نیستند در دیدارهای هفته بیست و سوم شرکت کنند؛ روندی که فوتبال ایران را وارد بحران جدید خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۵۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
لیگ برتر در یک قدمی نیمه‌تمام ماندن؛ بحرانی‌ترین روزهای فوتبال ایران از راه رسید

فوتبال در ایران پس از 117 روز تعطیلی سرانجام از 4 تیر از سر گرفته شد تا هفته‌ها جنجال، اظهارنظرهای متفاوت، زیر سوال بردن علم و در نهایت تهدیدهای پوشالی به پایان برسد و مدافعان تعطیل شدن لیگ برتر نتوانند سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را قانع کنند که حکم تعطیل شدن لیگ برتر را صادر کند؛ تلاش‌هایی که در آخرین پلن خود با تهدید به کناره‌گیری از لیگ برتر از سوی تعدادی انگشت‌شمار از تیم‌ها همراه شد اما همانطور که قابل پیش‌بینی بود هیچ یک از تهدیدها واقعی نبود و در نهایت همان تیم‌ها که تهدید کرده بودند هم پا به زمین مسابقه گذاشتند و رقابت از سر گرفته شد و هیجان بین هواداران آغاز شد؛ اما به نظر می‌رسد این هیجان زودگذر باشد و شاید طی روزهای آینده حکمی مهم فوتبال ایران را به سکوت فرو ببرد.

کرونای سهمیه‌ای

در روزهای ابتدایی از سرگیری لیگ برتر مشکلی به صورت حاد از حیث تأثیر کرونا وجود نداشت و به غیر از سفر فاجعه‌بار استقلال به اهواز بیشتر پروتکل‌های بهداشتی در آن زیر پا گذاشته شده بود، موضوعی از بابت کرونا تیم‌ها را آزار نمی‌داد تا اینکه جواد نکونام سرمربی فولاد خوزستان که توانسته بود با دو برد متوالی تیمش را به رده سوم برساند، در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد که 6 بازیکن این تیم مبتلا به کرونا ویروس شده‌اند و با این وضعیت بهتر از مسابقات لیگ برتر نیمه تمام بماند.

پس از اینکه کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران درخواست تعطیل شدن لیگ برتر را ارائه کرد، اولین و تنها باشگاهی که شدیداً به نکونام تاخت، استقلال تهران بود. جنجالی که بعد از دیدار فولاد و استقلال بین جواد نکونام و فرهاد مجیدی آغاز شده بود، این بار شکل دیگری به خود گرفت و سعید رمضانی، سرپرست تیم استقلال ساعتی بعد طی مصاحبه‌ای با رسانه رسمی این باشگاه بدون اینکه نامی از نکونام ببرد تلویحاً اعلام کرد این درخواست از سوی جواد نکونام به این علت است که تیمش به رده سوم جدول رسیده و اگر همین جدول ملاک پایان زودهنگام لیگ برتر باشد، فولاد خوزستان سهمیه لیگ قهرمانان آسیا می‌‎گیرد و استقلال کار را با حضور در رده پنجم و بدون سهمیه به پایان می‌رساند.

روز کرونایی برای استقلال و فولاد

اما در حالی که کمتر از 24 ساعت از پینگ‌پنگ جدید جواد نکونام و استقلال گذشته بود، خبری عجیب شوک بزرگی را به فوتبال ایران وارد کرد.

جمعه شب رسانه رسمی باشگاه استقلال ساعت تمرین این تیم در روز شنبه پیش از سفر به جم را اعلام کرد و حتی مجوز حضور 20 دقیقه‌ای خبرنگاران در تمرین را هم صادر کرد اما پیش از ظهر شنبه همین رسانه با ارسال خبری مشکوک اعلام کرد که تمرین استقلال لغو شده است؛ خبری که نشان می‌داد اتفاقی بزرگ در پی تعطیل شدن تمرین استقلال درست روز پیش از بازی با پارس جنوبی جم است.

در همان دقایق ابتدایی که خبر تعطیل شدن تمرین استقلال منتشر شد تنها یک گمانه مطرح شد؛ در آخرین تست‌گیری کرونا استقلالی‌ها که روز جمعه برگزار شد، نمونه مثبت پیدا شده است. موضوعی که پیگیری‌های پانا در همان دقایق اولیه نشان داد درست است و مثبت بودن کرونا وریا غفوری، فرشید باقری، داریوش شجاعیان و مسعود ریگی تقریباً مسجل شد و خبرنگاران میدانی نیز گزارش دادند که جلسه‌ای جنجالی در سازمان لیگ فوتبال ایران با حضور مسئولان استقلال و سازمان لیگ برگزار شده که در این جلسه مسئولان استقلال تلاش دارند تا سازمان لیگ را قانع کنند که بازی با پارس جنوبی باید لغو شود، درخواستی که با موافقت سازمان لیگ روبرو نشد و در همین بحبوحه بود که سعید آذری مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان هم اعلام کرد تست کرونا 16 عضو این تیم مثبت بوده است.

سکوت سازمان لیگ ادامه دارد

با عدم موافقت سازمان لیگ برای لغو شدن بازی پارس جنوبی جم و استقلال، شاگردان فرهاد مجیدی راهی فرودگاه شدند تا به جم سفر شدند اما در حالی که تیم بدون کرونا مثبت‌‎ها به فرودگاه رفته بود، ناگهان تصمیم تغییر کرد و استقلالی‌ها از فرودگاه خارج شدند. دقایقی پس از خروج استقلالی‌ها از فرودگاه بود که احمد سعادتمند مدیرعامل باشگاه استقلال در مصاحبه با رسانه رسمی این باشگاه اعلام کرد تست کرونا تعداد دیگری از بازیکنان استقلال مثبت اعلام شده و به همین علت است که تیم فرودگاه را ترک کرده و از سفر منصرف شده است.

هر چند تعداد دقیق کرونا مثبت‌های استقلال از سوی رسانه رسمی این باشگاه مشخص نشده است، اما اینکه دیدار امشب این تیم مقابل پارس جنوبی لغو خواهد کاملاً مشخص است و خیال اینکه صبح امروز استقلال با بازیکنان جوانان و امیدش به جم سفر کند تقریباً خیال باطلی است. البته سازمان لیگ فوتبال ایران اصرار به اجرای قانون دارد و معتقد است تنها در صورتی دیدار لغو خواهد شد که 25 درصد از اعضا تیم (شامل بازیکنان، کادر فنی و تدارکات) مبتلا به کرونا شوند و به همین علت است که تا این ساعت سازمان لیگ رسماً خبر لغو بازی را اعلام نکرده است، البته نباید فراموش کرد که وضعیتی مشابه برای فولاد خوزستان وجود دارد و این تیم نیز در بلاتکلیفی کامل برای دیدار با نساجی قرار گرفته بود تا اینکه دقایقی قبل محمد علوی سرپرست فولاد در گفت‌وگو با رسانه رسمی این باشگاه اعلام کرد فولاد در دیدار با نساجی حاضر نخواهد شد و مازندران را به مقصد اهواز ترک می‌کند. نکته جالب توجه اینجاست که در فاصله کمتر از 12 ساعت مانده به آغاز بازی‌ها امشب، همچنان خبری از واکنش سازمان لیگ نیست.

در حالی که مثبت شدن تست کرونا تعدادی از بازیکنان استقلال و فولاد خوزستان مسجل شده است، یک گمانه قوی پیرامون سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مطرح است. البته نباید فراموش کرد که در لیگ آزادگان هم تست کرونا تعدادی از بازیکنان تیم علم و ادب تبریز مثبت بوده و این تیم بدون کرونایی‌هایش به اراک رفت و گلباران شد.

بنابر شنیده‌ها این احتمال وجود دارد که مسئولان تصمیم به تعطیل کردن لیگ برتر فوتبال ایران بگیرند و مسابقات لیگ برتر و لیگ آزادگان نیمه تمام بماند. البته پایان زودهنگام مسابقات با تعیین قهرمان همراه خواهد بود و پرسپولیس صدرنشین مقتدر لیگ برتر به رغم میل رقیب‌هایش زودتر از پایان لیگ برتر به عنوان قهرمان معرفی خواهد شد.

سوال‌های بحران‌ساز

اما در وضعی که فوتبال ایران در آن واقع شده و بحرانی جدید پیش‌روی سازمان لیگ قرار گرفته است، علامت سوال‌های فراوانی پیش‌روی مدیران خواهد بود. تکلیف قهرمان این فصل که مشخص است اما نکته اینجاست که برگزاری دیدار استقلال و پارس جنوبی و همچنین فولاد خوزستان و نساجی جم حداقل به دو هفته دیگر موکول خواهد شد و اگر پرونده لیگ در پایان هفته بیست و سوم بسته شود، این 4 تیم یک بازی کمتر از سایر تیم‌ها دارند و با چنین وضعیتی نمی‌تواند جدول را بست. حال این سوال پیش خواهد آمد که تصمیم برای این بازی‌ها چیست؟

علاوه بر یکسان نبودن تعداد بازی‌ها، نکته مهمی که وجود دارد این است که تعیین تکلیف سهمیه‌ها چه خواهد شد؟ با فرض اینکه تدبیری برای برگزاری این دو بازی اندیشیده شود، اگر استقلال، شهر خودرو، فولاد و سپاهان بازی‌ها هفته بیست و سوم را با برد پشت سر بگذارند، آیا استقلال و تراکتور راضی خواهند شد که سهمیه نگیرند؟

در انتهای جدول هم چنین وضعی حاکم است. طبیعتاً تعطیل شدن لیگ برتر دلخواه تیم‌هایی مانند ذوب آهن، پارس جنوبی، سایپا و گل گهر است اما با اختلاف امتیاز کم تیم‌ها، اینکه پیکان و شاهین قانع شوند که سقوط کنند امری محال است.

البته در کنار لیگ برتر، باید به لیگ آزادگان هم اشاره کرد که بحرانی عجیب وارد آن خواهد شد و با رقابت سختی که برای صعود به لیگ برتر بین 6 تیم برقرار است، قانع کردن تیم‌هایی مانند خوشه طلایی ساوه، مس کرمان، نود ارومیه و گل ریحان البرز برای بی‌خیال صعود شدن، کار بسیار سختی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار