روزی برای بیشتر خواندن و بیشتر نوشتن

پیام مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان به مناسبت روز « قلم »

رشت ( پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان به مناسبت 14 تیر، روز قلم و بزرگداشت دانش و فرهنگ پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۵۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
پیام مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان به مناسبت روز « قلم »

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، متن کامل این پیام به شرح زیر است:

سرت سبز و دلت خوش باد جاوید که خوش نقشی نمودی از خط یار

نادر جهان آرای*

14 تیرماه روزی که مزین به نام "قلم" شده است؛ روز بزرگداشت دانش، فرهنگ و هنر، بهانه ایست تا بار دیگر ارزش های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان را به خاطر آورده و یادی کنیم از اساتید فرهیخته و جامعه ی اهل قلم که وجود ذیجود و تلاش های فکری و قلمی آنان، موجبات توسعه و پیشرفت در جنبه های مختلف این مرز و بوم شده است و بی شک همه ما میراث دار قلم مانای آنان هستیم.

جا دارد در این روز فرخنده، داشتن نعمت قلم و موهبت عظیم نوشتن را جشن بگیریم و هر آن که دستی در نوشتن و خلق کردن دارد را ارج نهیم. چرا که قلم وسیله ای است برای خلق کردن و نوشتن و ابزاری است برای ثبت رویدادهای تاریخی و فرهنگی و خوشا به سعادت جامعه ای که این چنین ارزشی را برجسته و به پاس آن، روزی را در تقویم رسمی کشورش ثبت نموده است.

سوگند خداوند در قرآن به قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه می نویسد.» در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده ای از آفریده های خود قسم یاد می کند، بشر در چه جایگاهی می تواند از ارج و منزلت آن سخن براند؟! چنانکه در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با مبدأ هستی در غار حرا، سخن از قلم به میان آمد و خداوند بلند مرتبه خود را با چنین خصلتی معرفی کرد: «الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت».

در همین راستا امید آن دارم که روز قلم را، بهانه ای برای آموختن مفاهیم والای زندگانی فردی و اجتماعی به کودکانمان بسازیم تا آنان نیز، این روز را گرامی بدارند و هر آنچه را که به قلم و نوشتن مربوط می شود، والاتر و مقدس تر از هر پدیده ی دیگری در دنیا بدانند. روز قلم بهانه ای است تا فرزندان این سرزمین با میراث تاریخی و فرهنگی پدرانشان آشنا شوند و گنجینه ای را که برای آن ها به یادگار مانده، به دوش گیرند و آماده ی قدم گذاشتن در این وادی پر فراز و نشیب گردند. روز قلم بهانه ای است تا کودکانمان بیشتر بخوانند و بیشتر بنویسند و نه تنها سرنوشت خود، که سرنوشت کشور و جهانی را رقم زنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار