در گفت و گو با شهروندان یزدی بررسی شد؛

رعایت نشدن بهداشت توسط مردم، عامل اصلی شیوع دوباره کرونا در یزد

یزد(پانا)- با اینکه موج دوم همه گیری کرونا در کشور آغاز شده‌است، عده ای از شهروندان فکر می کنند کرونا شکست خورده و فاتحانه و بدون وسایل حفاظتی و رعایت نکات بهداشتی، کارهای روزمره خودشان را دنبال می کنند. در یزد نیز بسیاری از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

کد مطلب: ۱۰۹۴۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
رعایت نشدن  بهداشت توسط مردم، عامل اصلی شیوع دوباره کرونا در یزد

استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله اجتماعی در بین مردم یزد بسیار محدود شده است. از اقشار در معرض خطر گرفته، تا مشاغل حساس مثل پاکبانان شهرداری و فروشندگان میوه و سبزیجات و سالمندان، می توان گفت کمتر از 10 درصد افراد، نکات بهداشتی را رعایت می کنند؛ اما نکته قابل توجه این است که زنان، بیشترین توجه را به رعایت نکات بهداشتی دارند.

از مراکز درمانی یزد که یکی از محل های با ریسک بالاست نیز بازدید کردیم که شاهد عدم رعایت مراجعین بودیم. تذکر کارکنان مراکز درمانی نیز بی فایده بود. شاید حالا تنها امید این باشد که با اجباری شدن استفاده از ماسک، روند شیوع سریع کرونا متوقف شود.

برخی از مردم یکی از عوامل شیوع دوباره را مسافرت های تفریحی آخر هفته به مناطق ییلاقی عنوان کردند.

تعدادی از مردم یزد در گفت وگو با پانا از رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی در مورد کرونا توسط جمعیت زیادی از شهروندان گلایه دارند. یکی از جوانان در پاسخ به این سوال که آیا مردم شیوه نامه های بهداشتی را در مورد کرونا رعایت می‌کنند یا خیر این گونه پاسخ داد.«در ابتدای شیوع کرونا مردم خیلی بیشتر رعایت می‌کردند، زیرا ترس بیشتری نسبت به این موضوع داشتند، اما با گذشت زمان این موضوع برای مردم عادی شد و شاهد این هستیم که مردم کمتر رعایت می‌کنند و آمارها هم روند افزایشی پیدا کرده است. خیلی از جوان ها را می‌بینیم که در سطح شهر بدون ماسک و دستکش تردد می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود آمار کرونا افزایش پیدا کند.»

یکی از رانندگان اتوبوس شهری نیز درمورد میزان رعایت مردم در سطح شهر صحبت می‌کند. «هستند کسانی که در مورد کرونا جدی بوده و شیوه نامه‌ها را رعایت می‌کنند، اما افرادی نیز وجود دارند که هیچ رعایتی ندارند و انگار کرونا برایشان مهم نیست.»

از برخی از شهروندان در مورد این که اگر از سوی اقوامشان به مراسم عروسی یا ختم دعوت شوند، در این مراسم ها حضور پیدا می‌کنند یا خیر پرسیدیم که غالباً بر شرکت نکردن تاکید داشتند و اما هر یک دلیلی را بیان کردند. «در ابتدای امر شرکت در این مراسم ها آن هم در این دوره که درگیر کرونا هستیم به شدت اشتباه بود و حتی افرادی هم که بر این باورند چون جوان هستند کرونا نمی‌گیرند، ممکن است ناقل این ویروس باشند و با شرکت در این مراسم‌ها باعث شوند تا دیگر افراد خانواده شان به کرونا مبتلا شوند.»

یکی دیگر از آنها می‌گوید: «هزینه درمان خیلی بیشتر از پیشگیری است و اگر خدایی نکرده من در مراسمی شرکت کنم که احتمال مریض شدن من وجود دارد، تحت هیچ شرایطی نه خودم و نه خانواده ام در آن شرکت نمی‌کنم.»

یکی از سالمندان هم این چنین گفت.«من به خاطر بالا بودن سنم در چنین مراسم هایی شرکت نمی‌کنم. ولی در پارکها شاهد حضور سالمندان بدون رعایت موارد بهداشتی هستیم.»

متاسفانه تعداد زیادی از شهروندانی که از ماسک و دستکش استفاده نکرده بودند حاضر به گفت و گو نشدند به جز تعداد انگشت شماری که آن ها هم در پاسخ به این سوال که چرا از ماسک استفاده نکرده اید، پاسخی نداشتند و یا جواب هایشان منطقی نبود. برای مثال می‌گفتند اگر ماسک نمی‌زنیم فاصله را رعایت می‌کنیم و یا ماسکمان درون کیف و جیبمان است.

انتشار ویروس کرونا به صورت تصاعدی رشد می‌کند و حتی یک نفر مبتلا می‌تواند جمعیت زیادی را درگیر کند. برای همین رفتار تک تک ما در کنترل این ویروس تاثیر دارد.

خبرنگار: امیرحسین امیری نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار