«رو در رو» با جنبش عدالت خواهی در غرب

تهران (پانا) - برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما 12 تیرماه با حضور دکتر فواد ایزدی و دکتر روح الامین سعیدی به جنبش عدالت خواهی در غرب می پردازد.

کد مطلب: ۱۰۹۴۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
«رو در رو» با جنبش عدالت خواهی در غرب

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، این برنامه پنج شنبه 12 تیرماه ساعت 19 با اجرای سید حسین حسینی روی آنتن می رود.
نگاه اجمالی به تاریخ غرب در یکصد ساله گذشته نشان می دهد، نظام سرمایه داری از ایجاد تعادل بین تامین «رفاه عمومی» و «تامین سود سیستمی مورد نیاز اقتصاد سرمایه داری» عاجز است و از یک تعارض درون گفتمانی رنج می برد. چنانچه در دوران لیبرالیزم کلاسیک سرمایه داری با تاکید بر سود حداکثری چنان فجایعی را بوجود آورد که جوامع لیبرال برای جلوگیری از فروپاشی اجتماعی به سوسیال دموکراسی لیبرال روی آوردند و با افزایش نسبی خدمات دولتی دوره ای را آغاز کردند که به شکل گیری دولت های رفاه انجامید. در ادامه اما این رویکرد هم سود سیستمی مورد نیاز نظام سرمایه داری را با چالش جدی روبرو و با ایجاد بحران کاهش نرخ سود، زمینه های عبور از مدل «سوسیال دموکراسی لیبرال» به «نئولیبرالیزم» را فراهم کرد و با سیاستهای اقتصادی دولتهای تاچر و ریگان عملا نئولیبرالیزم افسار گسیخته ظهور نمود که آثار فاجعه بار آن با گذشت زمان روز به روز بیشتر عیان می شود..
آنچه امروز تحت عنوان جنبش عدالتخواهی در آمریکا مشاهده می کنیم،گرچه با قتل جورج فلوید و با اعتراضات علیه نژاد پرستی شروع شد اما به نظر می رسد این مطالبات بیشتر ادامه همان اعتراض های سراسری ضد نظام سرمایه داری جنبش تسخیر وال استریت و جنبش جلیقه زده ها در اروپا باشد که در سالهای اخیر شاهد آن بودیم. جنبش هایی که حکایت از افول و زوال نظم لیبرال دارند تا جایی که بعضی از اندیشمندان غربی معتقدند فروپاشی آمریکا نزدیک از آن چیزی است که به نظر می آید .
رو در روی این هفته قصد دارد به بررسی ابعاد جنبش عدالت خواهی در آمریکا و اروپا و همچنین واکاوی پیامدهای احتمالی آن در آینده بپردازد.
برنامه گفتگو محور «رودررو» به تهیه کنندگی شهریار افشاری پور و اجرای سیدحسین حسینی، با حضور کارشناسان هر هفته پنجشنبه ها ساعت 19 در قالب یک گفتگوی زنده تلویزیونی، به بررسی مهمترین موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و جهان می پردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار