مدیرکل محیط زیست استان تهران: با انتقال «باران» به خارج موافقیم

تهران (پانا) - مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به تحویل «باران» شامپانزه معروف این روزهای باغ وحش ارم گفت بر اساس قانون، این حیوان باید در اختیار باغ وحش قرار می‌گرفت و در محلی که بر اساس ضوابط محیط زیست است نگهداری شود. این حیوان در باغ وحش ارم و زیر نظر دامپزشک نگهداری می‌شود و با انتقال آن به خارج پس از اخذ مجوز سایتیس نیز موافق می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۴۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل محیط زیست استان تهران: با انتقال «باران» به خارج موافقیم

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، نشست شورای هماهنگی شبکه تشکل های محیط زیستی استان تهران و دبیران کارگروه های تخصصی این شبکه بعداز ظهرروز گذشته با حضورسعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، ژیلا آقایی مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی و مسئولیتهای اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست و اعضا شبکه انجمن های محیط زیستی استان با موضوع تبیین ساختار همکاری های مشترک شبکه سمن های محیط زیستی تهران با جمعی از مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در محل سالن جلسات اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران تشکیل شد.

سعید محمودی در این نشست با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور طی ماه‌های گذشته و بوجود آمدن معضل پسماندهای کرونایی، گفت: مجموعه محیط زیست استان تهران در آن روزهای سخت و با امکانات کم موجود در کنار سایر محدودیت‌ها و دغدغه‌ها، تمام تلاش خود را برای کنترل و نظارت بر این پسماندها انجام داد و این روند همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه به موضوع گستردگی آتش سوزی در مناطق طبیعی کشور اشاره داشت و با گرامیداشت یاد و خاطره جانفشانی جانباختگان اخیر آتشسوزی های بخشی از جنگل های کشور افزود: آتش سوزی ها بویژه در منطقه زاگرس بسیار گسترده بوده و نمی توان قدردان جانفشانی عزیزان هموطنی بود که عاشقانه برای حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی کشور از جان خود گذشتند.

محمودی در ادامه با بیان اینکه در استان تهران هم طی این مدت شاهد آتش سوزی های متعددی در مناطق طبیعی بودیم، اظهار کرد: با وجود کمبود نیروهای محیط بان در مناطق تحت مدیریت استان، خوشبختانه با همت و تلاش زیاد محیط بانان، ماموران آتش نشانی و جوامع محلی، آتش سوزی ها در این مناطق مهار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در حوزه اطفاء حریق تاحدودی نا هماهنگی بین بخشی وجود دارد، گفت: این موضوع باید در سطح ملی بررسی و راهکارهای لازم برای هماهنگی کامل بین نیروهای دولتی و مردمی اتخاذ شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخ در کشور نباشیم.

بر اساس این گزارش، محمودی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه استفاده از ظرفیت، تجربه و تخصص تشکل های محیط زیستی ضرورت دارد، تصریح کرد: نمایندگان تشکل های محیط زیستی استان تهران در حوزه ها و دبیرخانه های تخصصی، در جلسات مهم و تصمیم ساز در حوزه محیط زیست استان مانند ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه ها و نشست آمایش سرزمین و سایر جلسات مرتبط به عنوان نمایندگان مردم حضورخواهند داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درادامه به موضوع تحویل باران شامپانزه معروف این روزهای باغ وحش ارم اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، این حیوان باید در اختیار باغ وحش قرار می گرفت و در محلی که بر اساس ضوابط محیط زیست است نگهداری شود.

وی تصریح کرد: این حیوان در باغ وحش ارم و زیر نظر دامپزشک نگهداری می شود و با انتقال آن به خارج پس از اخذ مجوز سایتیس نیز موافق هستیم.

ژیلا آقایی مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی و مسئولیتهای اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با اشاره به اینکه تشکل های محیط زیستی استان تهران یکی از تخصصی ترین تشکل های کشور هستند که در حوزه های مختلف تخصصی تجربه فراوان دارند، افزود: نشست های متعددی با تشکل های استان تهران داشته ایم که به مصوبات هم منتج شده اند.

وی در ادامه در خصوص آموزش های محیط زیستی عمومی گفت: در سال جدید آموزش همگانی و عمومی محیط زیست برای همه مخاطبان جامعه خواهیم داشت و عمده اعتبارات ما به این بخش تعلق دارد و در این حوزه از پیشنهادات تشکل های محیط زیستی بهره خواهیم برد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سخنان خود به موضوع گسترش آتش سوزی در مناطق طبیعی کشور نیز اشاره داشت و افزود: با همه تلاش هایی که در بخش های مختلف می شود مشکل اساسی در این حوزه عدم هماهنگی دقیق بین ارگان های دولتی و نیروهای مردمی است و هماهنگی درست و ثمربخشی در اینخصوص نیست.

وی تصریح کرد: باید سند جامع مشارکت‌های مردمی در اطفاء حریق سریعا تدوین شود تا با اجرای آن هماهنگی لازم بین بخش های مختلف ایجاد و نتیجه تلاش ها به ثمر برسد.

آقایی در پایان با اشاره به اینکه یکی از حوزه های مهم دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، مسئولیتهای اجتماعی است، اظهار کرد: یک سند جامع در سه سطح دولتی، شرکت های خصوصی و مخاطب عام با راهبردهای لازم تدوین شده و مرحله عملیاتی آن در دست تهیه است.

این گزارش می افزاید: نمایندگان شبکه انجمن های محیط زیستی و دبیران کارگروه های تخصصی شبکه نیز در ادامه به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

اعضاء شبکه تشکل های محیط زیستی استان تهران همچنین در این نشست از تهیه و تدوین سند جامع مشارکت های مردمی در اطفاء حریق خبر دادند.

به گفته اعضاء این شبکه، این سند بر اساس جایگاه سمن ها و ارتباط آن ها با مردم، جایگاه سازمان ها و نهادهای دولتی و ملی در کنترل حریق و ایجاد ارتباط جوامع محلی و مردم با نهادهای ملی برای اطفاء حریق تدوین می شود.

این گزارش می افزاید: تعریف نقاط حفاظت شده شهری برای تهران بخصوص کوهستان های اطراف تهران، طراحی سامانه ای برای آموزش های ضمنی به جوامع محلی و مردم برای مقابله با بلایای طبیعی و اتش سوزی، طرح کاشت یک میلیارد درخت، مشارکت جوامع محلی در حفاظت از مناطق و طبیعت با احیاء کردن حس مالکیت مردم به سرزمین و همکاری و تعامل موضوعات مختلف محیط زیستی با مجلس جدید و نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست توسط اعضا شبکه تشکل های محیط زیستی استان تهران بود.

همچنین تقویت موضوع مسئولیت های اجتماعی در استان تهران با مشارکت گروه‌های مختلف، توجه به چالش های موجود در بحث مدیریت منابع آب و تغییر کاربری ها، چالش های مربوط به رود دره ها، مسیل ها و آب های زیر زمینی و تبیین برنامه های پایلوت آموزشی برای بخش های مختلف صنفی و صنعتی از دیگر موضوعات پیشنهادی فعالان این حوزه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار