در مراسم امضای تفاهم‌نامه شورای استان تهران و کمیسیون ملی یونسکو مطرح شد

فخاری: استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون ملی یونسکو برای ارتقاء دیپلماسی شهری

تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت هدف از امضای تفاهم‌نامه همکاری با کمسیون ملی یونسکو، استفاده از ظرفیت‌های این کمیسیون برای ارتقاء دیپلماسی شهری است.

کد مطلب: ۱۰۹۴۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
فخاری: استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون ملی یونسکو برای ارتقاء دیپلماسی شهری

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی استان تهران؛ الهام فخاری رئیس شورای اسلامی استان تهران در مراسم امضای تفاهم‌نامه شورای اسلامی استان تهران و کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به هجوم اخبار منفی، گفت: چرا مدام باید از آسیب‌ها خبر تهیه شود درصورتی که شهرستان های استان تهران گنج‌های بزرگی هستند.

وی افزود: تلاش ما در دوره پنجم شورا، بهره‌برداری مردم از میراث فرهنگی بوده است. هدف از همکاری و همراهی برای زنده نگه‌داشتن فضاهای مهم شهری برای مردم و توسط مردم است.

فخاری درادامه شهرستان ورامین را مثال زد و گفت: در این شهرستان همکاری‌های بین مردم، فرمانداری، شوراها و ائمه جمعه درکنار هم مکان‌های تاریخی این شهرستان را زنده و پویا نگه داشته است.

وی گفت: امیدواریم با همکاری کمیسیون ملی یونسکو بتوانیم ظرفیت‌های جهانی و بین المللی را به کار گیریم. البته تمام تلاش ما استفاده از این ظرفیت‌ها در راستای سوددهی به مردم و برای فعال‌تر کردن دیپلماسی شهری است.

رئیس شورای اسلامی استان تهران تاکید کرد: باید در فرصت باقی مانده از دوره پنجم با به کارگیری ظرفیت‌ها ارتباطات و دانش سازمان یونسکو، رویکرد موثرتری را پیش ببریم و همکارانمان در دوره ششم پرچم این نهاد را برافراشته نگاه دارند.

فخاری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های استان تهران گفت: با انتقال فرهنگ به نسل‌های جوان و ارتقاء صنعت گردشگری فرهنگی امیدواریم که بتوانیم پرچم ایرانمان را همواره سرافراز نگاه داریم.

ایوبی: باید با زبان فرهنگ با جهان سخت بگوییم

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در این مراسم با اشاره به فرهنگ غنی ایران زمین، گفت: تمام کسانی که در طول تاریخ قصد ویرانی این سرزمین را داشتند در هاضمه فرهنگی ایران زمین هضم شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه رجوع به تاریخ به معنای ماندن در گذشته نیست، افزود: جوانان امروز انتظار دارند کشورمان با شکوه و بااقتدار پیش رود و امروز هم ساخت و سازهای معنوی برای آیندگان انجام شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به بناهای زیبا و باشکوه شهرستان ورامین گفت: نزدیکی شهرستان‌هایی مانند ورامین به تهران فرصت خوبی است اما در مواقعی می تواند نوعی تهدید برای منطقه محسوب شود. اگر شهرستان های باعظمت مانند ورامین زیر سایه تهران دیده نشوند، تهدید کننده فرهنگ و تاریخ کشورمان خواهند شد.

وی شناخت فرهنگ غنی ایرانی را عامل مهمی در نگهداشت این فرهنگ دانست و افزود: زمانی که در غرب، توحش و بربریت بیداد میکرد و شوالیه‌ها قهرمانان آنها بودند، در کشور ما فرهنگ غنی شعرا، نقاش‌ها و معماران مورد افتخار واقع می‌شد.

ایوبی خاطرنشان کرد: احیای میراث کهن باعث غرور تک‌تک ایرانیان است و مانع از رفتن شهروندان از کشور می‌شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو افزود: از آنجایی که تعداد ثبت‌های جهانی ما قابل توجه است، باید با زبان فرهنگ با جهان سخن بگوییم.

مسجد جامعی: بناهای تاریخی شهرستان ورامین یادآور پیشینه اسلام در این منطقه است

احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه مراسم با اشاره به قدمت تاریخی بناهای شهرستان ورامین، سابقه شهرنشینی این منطقه را وابسته به چنین بناهایی دانست و اظهار کرد: از کاشی‌کاری‌های مزین به نام امام اول شیعیان و فضای معماری مسجد جامع ورامین می‌توان به سابقه اسلام در این منطقه پی برد.

وی ادامه داد: این منطقه در بسیاری از موارد وابسته به شهرستان ری بوده و گسترش و مورد توجه قرار گرفتن آن نیز از همین مورد سرچشمه می گیرد، چنانکه می بینیم یکی از پایگاه های مهم برگزاری مراسم عزاداری محرم در شهرستان ری و بعد از آن در ورامین بود.

مسجد جامعی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که طرح‌هایی که برای ورامین و پیشرفت این شهرستان داده شده است به زودی به مرحله اجرا برسد.

68 اثر تاریخی شهرستان ورامین ثبت ملی شدند

حسین فرجی، رییس شورای شهر ورامین در این مراسم با اشاره به آثار تاریخی شهرستان ورامین گفت: در حوزه فرهنگی این شهرستان ۲۰۰اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۶۸اثر ثبت ملی و یک اثر با عنوان فرش میناخانی به ثبت جهانی رسیده است.
رییس شورای شهر ورامین بر لزوم تشکیل اداره میراث فرهنگی در شهرستان ورامین تاکید و عنوان کرد: درحال حاضر رسیدگی به امور مرتبط با میراث‌فرهنگی این شهرستان در یک دفتر کوچک اداره می‌شود که لازم است برای آن یک اداره میراث فرهنگی در نظر گرفت تا بتوان از ظرفیت‌های شهرستان به خوبی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در میان آثار برجسته شهرستان ورامین، مسجد جامع ورامین، برج علا الدوله و امام زاده یحیی جز آثار برجسته و چشمگیری است که در کنار آن می‌توانیم بحث کویرگردی را هم در شهرستان داشته باشیم و صنعت گردشگری را رونق دهیم.

فرجی به بحث خواهر‌خواندگی شهرستان ورامین با سایر مناطق کشور اشاره کرد و توضیح داد: این شهرستان در زمینه‌های بسیاری از جمله بناهای تاریخی و فرهنگی می‌تواند با مناطقی مانند شهرستان گنبد و در خصوص موضوعات کویرگردی با طبس ارتباط لازم را برقرار کرده و پتانسیل‌های شهرستان را افزایش دهد.

وی به مرمت و تعمیر بناهای تاریخی تاکید کرد و گفت: با بازسازی مسجد جامع ورامین توسط شهرداری توانستیم مکانی برای تفریح مردم فراهم کنیم. در همین راستا امیدواریم با همکاری و همیاری شورای اسلامی استان تهران امکانات خوبی را جهت توسعه این شهرستان در تمام زمینه‎ها فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار