غلامعلی افروز پاسخ داد؛

چه کنیم تا خانه‌ای به‌دور از خشونت داشته باشیم

در خانواده‌هایی که پیوندهای عاطفی قوی باشد گرایش به اینترنت کمتر است

تهران (پانا) - روانشناس و استاد دانشگاه در نشستی تخصصی در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به تشریح ویژگی‌های رفتاری اعضای خانواده برای رسیدن به خانه‌ای آرام و به‌دور از خشونت پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۹۴۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
چه کنیم تا خانه‌ای به‌دور از خشونت داشته باشیم

غلامعلی افروز روانشناس و استاد دانشگاه در نشست علمی تخصصی تبیین جایگاه جامعه‌شناسی، روانشناختی و تربیتی خشونت خانگی و راه‌های پیشگیری از آن که امروز چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۹۹ در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به اهمیت رفتار والدین با فرزندان در پیشگیری از خشونت در خانه گفت: «بچه‌ها حق دارند پدر و مادر و معلم را دوست داشته باشند، پدر و مادر و معلمان باید محبوب فرزندان باشند. فرزندان باید اطمینان حاصل کنند که پدر و مادشان عاشق یکدیگر هستند. این باعث می‌شود خشونت خانگی از بین برود.»

افروز درباره اهمیت نقش مادر در خانواده گفت: «مادر باغبان خانواده است، اگر باغبان خانواده در آرامش باشد خانواده به سمت خشونت نخواهد رفت و تامین آرامش مادر به عهده پدر خانواده است. ایجاد فضای عاطفی در خانه باعث می‌شود خشونت از خانه دور شود. جاذبه‌های کلامی، صوتی، نگاهی، رفتاری، مخصوص خانه است. این جاذبه‌ها آرامش را به خانه می‌آورد.»

افروز در ادامه به 7 ویژگی مهم که باعث امنیت و آرامش در محیط خانواده می‌شود به این شرح اشاره کرد: «اول اینکه مثبت اندیشی را در خانه حاکم کنیم، مثلا در ایام کرونا با جاذبه‌های رفتاری محیطی فراهم کنیم که افراد خانواده علاقه‌‌مند به ماندن در خانه شوند. دوم امیدآفرین باشیم، در دیروز نمانیم و به فردای بهتر امید داشته باشیم. افرادی که امید را از دست می‌دهند زندگی‌شان را از دست می‌دهند. در خانه از زشتی‌های دنیا حرف نزنیم، خدا را فراموش نکنیم و منتظر فردای زیبا باشیم. سوم اهل تالیف قلوب باشیم، پدر موفق فردی است که مادر را محبوب بچه‌ها کند. مادر موفق کسی است که پدر را در چشم فرزندانش بزرگ کند. بین فامیل آشتی ایجاد کنیم تا از خشونت دور شویم.»

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: «چهارم اینکه اهل خیر و خیرآفرینی باشیم حتی با یک تماس تلفنی. پنجم اینکه اهل بخشش باشیم، بخشایش درمانی یک روش درمانی است و بخشایش باعث سلامت می‌شود، کینه‌ها خطرناک هستند. ششم اهل تلاش باشیم و نهایتا هفتم توکل کنیم، وقتی تلاش می‌کنیم نتیجه را به خداوند کریم واگذار کنیم.»

افروز در ادامه به برخی خشونت‌های خانگی که در روزهای اخیر در سطح کشور خبرساز شده است گفت: «تحقیقات بسیاری درباره فراوانی گرایش به اینترنت در سراسر دنیا انجام شد که نشان می‌دهد در خانواده‌هایی که پیوندهای عاطفی در آن قوی است و از واژه‌های عاطفی استفاده می‌شود گرایش به اینترنت بسیار کمتر از خانواده‌هایی است که واژه‌‌های انضباطی در آن بیشتر است.»

وی ادامه داد: «در خانواده رومینا هم رابطه مادر با پدر خوب نبود، پدر دیکتاتور بود و فرزند هم معتاد به اینستاگرام بود. همین کمبود فضای عاطفی در خانواده باعث ایجاد گسست و نهایتا خشونت می‌شود. پیوند دل‌های اعضای خانواده از این گسست جلوگیری می‌کند.»

این استاد دانشگاه درباره آموزش‌های مجازی گفت: «من با آموزش‌های اینترنتی مخالفم چون امواج موبایل و تبلت اثر منفی بر بچه‌ها دارد. این موضوع را به وزیر آموزش و پرورش هم گفته‌ام.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار