ظریف در نشست آنلاین شورای امنیت سازمان ملل متحد:

تعلل شورای امنیت به منزله عقب‌گرد در چند جانبه گرایی است

تهران (پانا) - وزیر امورخارجه ایران در نشست آنلاین شورای امنیت سازمان ملل متحدگفت: چنانچه باردیگر شورا تعلل ورزد، به منزله یک نسل عقب‌گرد در چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۹۴۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
تعلل شورای امنیت به منزله عقب‌گرد در چند جانبه گرایی است

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امورخارجه، محمد جواد ظریف افزود: حتی یک جلسه شورا برای نکوهش و دولت آمریکا یا حداقل برای بررسی نقض های مکرر آن تشکیل نشده است در عوض برخی از اعضای اروپایی شورا در فکر تخریب بیشتر قطعنامه و شورا هستند در حالی که نسبت به تعهدات خود در مورد برجام پایبند نیستند.

ظریف تاکید کرد: ایالات متحده با برخی از اعمال خود به دبیرخانه فشار آورد تا خوانش گمراه کننده از قطعنامه ۲۲۳۱ را اتخاذ کند، دبیرخانه را وادار به ارتکاب ادعای خود ساخته و اسناد جعلی برای تهیه گزارش کاملاً غیر حرفه‌ای کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد : ایران با عملکرد مبتنی بر حسن نیت از اعمال این اقدام جبرانی خودداری نموده تا طرف های باقیمانده برجام قادر باشند به وعده‌های خود عمل کنند. به مدت یک سال تمام اجرای کامل برجام را ادامه دادیم.
وی یادآورشد: اقدامات جبرانی ما تا امروز هیچ تاثیری در نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای مان نداشته است و قطعاً برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تحت سختگیرانه ترین نظام بازرسی ها قرار داشته است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران توضیح داد که ما خواستار تعامل با تمام همسایگان خود هستیم تا منطقه قدرتمند که مانع ظهور بلند پروازی های هژمونیک توسط هر قدرت منطقه‌ای یا جهانی باشد ایجاد شود.
ظریف ادامه داد که به همین منظور رییس جمهوری اسلامی ایران ابتکار صلح هرمز موسوم به امید را معرفی کرده است و ما بدون مداخله ایالات متحده از شش هزار مایل دورتر می توانیم این را محقق کنیم.
وی تصریح کرد: چارچوب زمانی رفع محدودیت های تسلیحاتی که در قطعنامه ۲۲۳۱ پیش‌بینی شده بخش لاینفک از تفاهم سخت به دست آمده است که طرف‌های برجام را قادر ساخت تا در نهایت در مورد بسته کلی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ توافق کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان یادآورشد: هرگونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت بر خلاف تعهدات اساسی است که به ملت ایران داده شده است، در چنین سناریویی گزینه‌های ایران همانطور که قبلا به بقیه طرف‌های برجام اطلاع داده شده است قاطع خواهد بود و ایالات متحده و هر موجودیتی که ممکن است به آن کمک کند یا به رفتار غیر قانونی آمریکا تن دهد مسئولیت کامل را برعهده خواهد داشت.

ظریف تاکید کرد: خروج غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها مسئولیت آن دولت را ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، منشور ملل متحد و حقوق بین الملل قابل اعمال دربردارد. ایالات متحده همچنین تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری را نادیده گرفته است.
وی توضیح داد که جامعه بین المللی و به ویژه این شورا می بایست مدتها پیش دولت آمریکا را در قبال عواقب اقدامات نادرست از جمله تلاش‌های بدخواهان اش برای به راه انداختن تروریسم اقتصادی علیه کل ملت ایران، محروم کردن عامدانه آنها از غذا و دارو و وارد آوردن آسیب جبران ناپذیر به اقتصاد و استانداردهای زندگی آنها پاسخگو می نمود.
وزیرامور خارجه کشورمان گفت: ایالات متحده باید تمامی خسارات وارده بر مردم ایران را که هیچ دلیلی جز برآورده کردن وعده‌های انتخاباتی داخلی است، باید به طور کامل جبران نماید.
ظریف در عین حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با کلام و کردار تمایل و ترجیح خود به تعامل سازنده با جهان را نشان داده است ولی برای تامین امنیت ثبات یا سعادت خود به دیگران وابسته نیست. ما آموخته ایم که فقط به خود اتکا باشیم به همین دلیل است که بیش از ۴۰ سال از فشارهای آمریکا از طریق طرح اتهام های یا جنگ و تحریم یا ترور از جمله ترور بزدلانه قهرمان ضد تروریسم منطقه ما، سردار قاسم سلیمانی نتوانسته است ایرانیان را به زانو درآورده و یا بر دستگاه محاسباتی ملت ما تاثیر بگذارد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان یادآورشد: بگذارید دوباره از سخنان نخست وزیر مصدق در شورای امنیت در سال ۱۹۵۱ استفاده کنم که گفت این شورا نخواهد توانست در توجه به استدلال‌های مستحکم ما به قانون قصور ورزد. با این حال این شورا نهاد حقوقی نیست بلکه در درجه اول یک نهاد سیاسی است که بالاترین مسئولیت‌های سیاسی را بر عهده دارد بنابراین بی‌تردید درک خواهد کرد که ما به فشار چه از جانب دولت های خارجی و چه از جانب نهادهای بین المللی تن در نمی دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار