گردشگری دانش‌آموزی کشور از روستای ورسک مازندران آغاز می‌شود

ساری (پانا) - گردشگری دانش‌‍آموزی که برای پنج قطب کشور در نظر گرفته شده است، با پیشتازی سازمان دانش‌آموزی مازندران، از روستای ورسک و مجتمع آموزشی و گردشگری ورسک آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۴۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
گردشگری دانش‌آموزی کشور از روستای ورسک مازندران آغاز می‌شود

طرح گردشگری تشکیلات دانش‌آموزی با محوریت بازدید از مراکز شعب سازمان تأمین اجتماعی با حضور دانش‌آموزان عضو پیشتاز چند سالی است که در سازمان‌های دانش‌آموزی استان‌ها اجرا می‌‌شود. این بار با گسترش و ملی کردن این طرح، اجرای طرح گردشگری دانش‌آموزی در پنج قطب کشور در سازمان دانش‌آموزی کشور بنا نهاده شد و در قطب شمال با پیش‌قراولی مازندران آغاز شد. مازندران همواره با طبیعتش شناخته می‌شود؛ کوه و جنگل و دریا و مزرعه. آداب و سنن روستاها و صنایع دستی و خلق و خوی دل‌نواز مردمانش. در طرح گردشگری دانش‌آموزی قرار است این طبیعت و سنت و بوم به یاری آموزش و پرورش بیاید و با دستان مهارت‌پرور سازمان دانش‌‌‌آموزی و حمایت استانداری و سازمان تجهیز مدارس و نوسازی استان، کنار مکان‌های بدون استفاده این نهاد بنشیند و بوم‌گردی را برای دانش‌آموزان به شکلی عینی به ارمغان بیاورد.

مجتمع آموزشی و گردشگری ورسک واقع در شهرستان سوادکوه، مجموعه‌ای متشکل از سه ساختمان اقامتگاه، رستوران و موزه-مدرسه است که پیش از این مدرسه راهنمایی شبانه‌روزی حضرت زینب بوده و سال‌هاست که خالی از دانش‌آموز است. سازمان دانش‌آموزی مازندران کار تعمیر و بازسازی این مکان را از آبان ماه ۹۸ آغاز کرده و اینک مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد تا آغازگر طرح تابستانه اوقات فراغت دانش‌آموزان استان در نیمه‌ تیرماه باشد.

این مرکز ۷ سوئیت و ظرفیت پذیرش ۸۰ مهمان را دارد و نزدیکی آن از نظر جغرافیایی به آبشار و خط راه‌آهن و رودخانه بر جاذبه‌های گردشگری آن می‌افزاید.

امروز قائم قائم مقام وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور، معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی کشور، مدیرکل آموزش و پرورش و مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران از این مکان و مراحل پایانی کار بازدید کردند.

مجتمع گردشگری ورسک برای تمام دانش‌آموزان کشور است

اسماعیل بحری‌زاده، قائم قائم مقام وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور در حاشیه این بازدید طرح گردشگری دانش‌آموزی را کار جهادی سازمان دانش‌آموزی در ارتقای فرهنگ اجتماعی و فردی دانش‌آموزان دانست و گفت: «مازندران از مواهب عظیمی برخوردار است و ظرفیت خوبی هم برای درس خداشناسی و هم برای توجه به فرهنگ و اعتقاد به کوشش است.»

او انتقال فرهنگ بومی و تمدن ایرانی را از جمله نتایج طرح گردشگری دانش‌آموزی برشمرد و استفاده از ظرفیت‌های درون و برون مجموعه را نگاهی راهبردی دانست و تأکید کرد که با تمام توان چه مالی و چه معنوی، پشت این اقدام سازمان دانش‌آموزی ایستاده‌ایم، زیرا این مکان را برای دانش‌آموزان کل کشور می‌‌دانیم.

او ضمن اشاره به اینکه مانع حقوقی‌ای نیز برای اینکه آموزش و پرورش مکان‌های بدون استفاده‌اش را در اختیار سازمان دانش‌‌آموزی قرار دهد، وجود ندارد، ادامه داد: «گردشگری دانش‌آموزی یکی از مصادیق طرح هر دانش‌آموز یک نقش‌پذیری اجتماعی است که در سال 99 آغاز شده است.»

گردشگری دانش‌آموزی تکیه بر بوم‌گردی دارد

علی‌اصغر قیصری مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران نیز در این بازدید، با اشاره به اینکه طرح گردشگری دانش‌آموزی در استان از دو سال گذشته آغاز شده و اینک در ورسک به مرحله نهایی نزدیک می‌شود، گفت: این جریان به سرمنزل مقصود برسد، گردشگران را به این مکان خواهد آورد.

او تاکید کرد که آن بخش از دارایی آموزش‌وپرورش که در حال حاضر بدون استفاده است، در طرح گردشگری دانش‌آموزی مسیر درست را می‌یابد.

او مراکز گردشگری دانش‌آموزی که در این طرح راه خواهد افتاد را اردوگاه‌های یک‌روزه گردشگری خواند و گفت: «نگاه ما نگاه ملی است، زیرا اردوهای دانش‌آموزی از تمام استان‌ها می‌تواند در این مراکز برگزار شود.»

قیصری توضیح داد که مهارت‌های تشکیلاتی را در بهسازی این مکان به کار خواهد گرفت. «به عنوان مثال با مهارت گره‌زنی آلاچیق در فضای باز ساخته می‌شود. همچنین موزه نمایش صنایع دستی و آداب و سنن این منطقه نیز به راه خواهد افتاد.»

مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران تاکید کرد که ایجاد فضای بومگردی در این طرح، غالب است: «بخشی از هدف نهایی ما ارتقای فرهنگ میهن‌دوستی و توجه دانش‌آموزان به آداب و رسوم‌ ملی و ایرانی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار