در گفت و گو با پانا مطرح شد

بهناز مهدی‌خواه: باید تمام خطرات اجرای زنده را به جان بخریم و تئاتر را دوباره احیا کنیم

تئاتر آنلاین خطر بزرگی است که مخاطبان و تئاتر را تهدید می‌کند

تهران (پانا) -کارگردان نمایش «رویای خیال‌انگیز من» می‌گوید این نمایش با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی اجرای خود را آغاز خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۴۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بهناز مهدی‌خواه:  باید تمام خطرات اجرای زنده را به جان بخریم و تئاتر را دوباره احیا کنیم

نمایش «رویای خیال‌انگیر من» به کارگردانی بهناز مهدی‌خواه ویژه گروه سنی خردسالان و کودکان از امروز یازدهم تیرماه به روی صحنه می‌رود. بهناز مهدی‌خواه در گفت‌وگو با پانا درباره نمایش «رویای خیال‌انگیر من» گفت: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نمایش «دنیای خیال انگیز من» قرار است در سالن کانون پرورش فکری که در پارک لاله واقع است اولین نمایش خود را از امروز یازدهم تیرماه به روی صحنه ببرد. یعنی شروع مجدد مرکز تئاتر کانون با این نمایش خواهد بود.»
این کارگردان درباره سابقه نمایش «رویای خیال‌انگیز من» عنوان کرد: «این نمایش تک نفره است که طراحی، نویسندگی و بازی به عهده خودم است، این کار تولید کانون پرورش فکری کودکان در سال گذشته است که در جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان نیز حضور پیدا کرد و جوایز زیادی را کسب کرد، بعد از آن چون تعهد اجرا داشتم باید این کار را به اجرای عموم می‌بردم بنابراین قرار شد تیر و مردادماه این کار را روی صحنه ببرم، در این دوماه ساعت 6 بعد ازظهر اجرا خواهیم داشت.»
کارگردان نمایش «رویای خیال‌انگیز من» درباره این موضوع گفت: «گروه سنی این کار مخصوص خردسال است، کاری زنده عروسکی است و عروسک‌های خلاقی دارد که با بازیگری که روی صحنه می‌رود فضاهای شاد و موزیکال خلق می‌کنند. این نمایش داستان یک هنرمند است که خودش را در ابتدا معرفی می‌کند و می‌گوید من با دنیای آدم‌ها سروکار دارم، آدم‌هایی که هرکدام دنیایشان می‌تواند یک رنگ باشد و تعریف می‌کند زمانی که بچه بوده دنیایش سیاه و سفید بود اما اتفاقاتی برایش رخ داد و باعث شد کم کم دنیایش رنگی و رنگی تر شود و الان نیز که هنرمند شده است دنیای رنگارنگی همچون رنگین کمان دارد.»
وی با اشاره به هدف این نمایش تصریح کرد: «در این نمایش می‌خواهیم به بچه‌ها آموزش دهیم که باید خوب ببینید و بشنوند و یاد بگیرند چطور دنیایشان را رنگی کنند، می‌خواهم بفهمند با استفاده از تخیل و رویا چطور می‌توانند دنیایی خیال‌انگیر برای خودشان درست کنند تا همانطور که رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند دنیای جذابی داشته باشند.»
مهدی‌خواه درباره ایده اولیه نمایش «رویای خیال‌انگیز من» گفت: «در ابتدا تنها ایده‌ای اولیه داشتم که آن را کم کم بال و پر دادم، ایده اولیه من این بود که دامنی بزرگ داشته باشم تا در هر بخش دامنم بتوانم تصویرسازی کنم. دامنی که بتواند بچرخد، بتوان داخل آن رفت و از آن بیرون آمد سپس بر اساس این دامن داستان نوشتم. درواقع از ایده اجرایی اثر به قصه رسیدم و آن را نیز مانند قطعات پازل طراحی کردم، زمانی که مشخص شد هر بخش از دامنم باید چطور باشد فهمیدم نمایش باید چه فضایی داشته باشد همزمان که دامن طراحی و رنگ و دوخته می‌شد قصه من نیز شکل می‌گرفت.»


این کارگردان درباره بازگشایی تئاتر عنوان کرد: «چهارماه سینما و تئاتر در همه جای دنیا تعطیل بوده، به واسطه آشنایانی با اهالی این حوزه در سراسر جهان می‌دانم که همه با نصف یا یک سوم ظرفیت سالن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارشان را از سر گرفته‌اند. ما نیز همه چیز را در نظر گرفتیم و با رعایت تمام نکات شروع به کار خواهیم کرد بنده خودم برای بچه‌ها ماسک‌های رنگی سفارش داده‌ام تا همه با ماسک به سالن وارد شوند و حتی قبل از ورود ضدعفونی شوند. برای بررسی دمای بدن بچه‌ها تب سنج تهیه کرده‌ایم و از ورود کسانی که دمای بدنشان بالاست جلوگیری می‍‌کنیم.»
وی ادامه داد: «خوشبختانه چون مرکز تئاتر داخل پارک هست از تجمع بچه‌ها داخل سالن جلوگیری می‌شود. تمام این کارها برای اطمینان خاطر تماشاچیان و خونسردی بنده در حین اجرا انجام می‌شود.»
مهدی‌خواه خاطر نشان کرد: «با اجرای تئاتر درصورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی موافقم، نباید به این فکر کنیم که بود و نبود تئاتر فرقی ندارد بلکه باید سعی کنیم فرهنگ تئاتر دیدن را بیشتر بین مردم جا بندازیم. اینکه مردم به نبود چیزی مانند فرهنگ و هنر عادت کنند به نظرم فاجعه است.»
وی افزود: «تماشای آنلاین تئاتر در منزل برای مخاطبان و تئاتر خطر بزرگی است زیرا بزرگترین خاصیت تئاتر همان زنده بودن آن است. پس باید تمام خطرات را به جان بخریم زیرا با وجود این قضایا فعلا مشخص نیست که چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. همانطور که کارهای دیگر به روال خود باز می‌گردند ما هم سعی می‌کنیم تئاتر را دوباره احیا کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار