در گفت‌وگو با پانا

نوید مظفری: دیوار داورها کوتاه‌ترین دیوار است؛ برای بازگشت اعتماد به داوری‌ها فیلترگذاری را بیشتر کنند

تهران (پانا)- پیشکسوت داوری فوتبال ایران راه بازگشت اعتماد مردم به داوری‌ها در فوتبال ایران را فیلترگذاری‌ و نظارت بیشتر عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۴۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
نوید مظفری: دیوار داورها کوتاه‌ترین دیوار است؛ برای بازگشت اعتماد به داوری‌ها فیلترگذاری  را بیشتر کنند

نوید مظفری در گفت‌وگو با پانا درباره ادامه روند اتهام‌زنی به داورها در فوتبال ایران توسط تیم‌هایی که نتیجه نگرفته‌اند، گفت: « اتهام زدن به داور، راحت‌ترین راه است. یک مربی قرارداد دارد و هرگز نمی‌گوید من اشتباه کردم و ارنج تیمش اشتباه بوده و اصولاً کوتاه‌ترین دیوار، دیوار داور است و همه تقصیرها را به گردن داور می‌اندازند. البته نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا همین‌طور است. در مورد ابهامات هم اگر کسی متوجه ابهامات شود و ادعایی در این‌باره داشته باشد باید اطلاع دهد اگر نگوید باید در محضر خدا پاسخگو باشد. اگر شما از چیزی اطلاع داشته باشید و نگویید شما هم مقصر هستید و باید پاسخگو باشید. »

اگر نظارت‌ها را روی داوری بیشتر کنیم، باعث می‌شود اعتمادها برگردد. ببینید ما الآن هیچ فیلتر خاصی نداریم برای همین هر کسی هر چه بگوید می‌پذیریم، ولی اگر ده‌ها فیلتر مختلف بگذارند برای انتخاب داور و یا از چندین راه مختلف حتی مسائل مالی داورها نظارت داشته باشند مطمئناً به شفافیت کمک می‌شود و آن موقع است که مردم هم قبول می‌کنند

وی ادامه داد: « قسمت عجیب آنجاست که در اتهامات می‌گویند طرف پول یا رشوه گرفته بازی درآورده است، این قسمت بار حقوقی دارد. به عنوان مثال اگر برای من مربی پیام آمد، همان موقع به حراست فدراسیون فوتبال اطلاع بدهم و آنها را در جریان بگذارم این کوچک‌ترین کاری است که می‌توانم انجام دهم. به نظر من اگر گفته شود اصلاً مشکلی نیست و اگر پیگیری شود خیلی خوب است. »

پیشکسوت داوری ایران افزود: « ما نمی‌توانیم بگوییم که در کل جامعه ممکن است فساد وجود داشته باشد، به داوری که رسیدیم بگوییم فساد نباشد. من می‌گویم اگر اتهامی هست پیگیری شود و به اثبات برسد خیلی بهتر است تا اینکه بگوییم نه چنین چیزی وجود ندارد، در نتیجه این پیگیری‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنم. البته این را هم بگویم که اثبات کردن اتهامات هم سخت است، چون طرف می‌آید رشوه را می‌دهد و طرف مقابل هم رشوه را می‌گیرد و می‌رود؛ در این بین هم سند و مدرک رد و بدل نمی‌کنند. »

مظفری در واکنش به این سؤال که آیا امکان این برخوردها در فوتبال ایران وجود دارد؛ گفت: « به نظر من ما ابزار لازم را در حراست وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال داریم. ما هر چه فیلتر بگذاریم برای اینکه نشان بدهیم داوران سالم هستند به اینکه این اتفاقات کمتر بیافتد کمک کرده‌ایم. اگر نظارت‌ها را روی داوری بیشتر کنیم، باعث می‌شود اعتمادها برگردد. ببینید ما الآن هیچ فیلتر خاصی نداریم برای همین هر کسی هر چه بگوید می‌پذیریم، ولی اگر ده‌ها فیلتر مختلف بگذارند برای انتخاب داور و یا از چندین راه مختلف حتی مسائل مالی داورها نظارت داشته باشند مطمئناً به شفافیت کمک می‌شود و آن موقع است که مردم هم قبول می‌کنند. اینکه ما فقط بگوییم که داوری ما سالم است کافی نیست و نمی‌تواند کمک بزرگی کند. »

این داور بازنشسته فوتبال ایران که سابقه حضور در اروپا را در کارنامه‌اش دارد، درباره تجربه‌های مشابه در فوتبال اروپا گفت: « این مسائل در اروپا هم وجود دارد، برای مثال چند سال پیش در آلمان ثابت شد که داوری پول گرفته است و راهی زندان شد. وقتی از اروپا تعریف می‌کنیم و می‌گوییم همه چیز در آنجا عالی است به خاطر این است که آن‌ها به این موضوع فکر کرده‌اند و فیلترهای نظارتی مختلفی دارند و پیگیری می‌کنند. »

وی در واکنش به ممنوع‎المصاحبه کردن داورها از کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: « این سیاست فیفا است و سیاست درستی است که داوران فعال نباید مصاحبه کنند؛ چون داورهای ما راه‌های مصاحبه را بلد نیستند. مثلاً همین چند وقت پیش داوری در برنامه تلویزیونی مصاحبه کرد و شبهاتی به وجود آمد. این‌طور تمام جامعه داوری را زیر سؤال می‌برند. بنده خدا می‌خواست خیلی دلی صحبت کند و گفت ما اشتباه کردیم، اما نمی‌دانستند که این مقوله از طرف هواداران قابل قبول نیست. »

مظفری ادامه داد: « در بازی‌های بعد اگر همین داور باشد می‌گویند این همان داور است و اگر خطایی کند می‌گویند به خاطر فلان موضوع این کار را کرده است و می‌خواهد جبران کند، به خاطر همین است که فیفا دستورالعمل ممنوع‌المصاحبه کردن را اعمال می‌کند که این اتفاقات نیافتد. اما این زمانی درست است که خود مسئولین هم از طرف دپارتمان هفته‌ای بیایند و پاسخگو باشند؛ چون مطبوعات و تیم‌ها نیاز به اطلاع‌رسانی دارند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار