یک جلد قرآن متعلق به قرن چهارم هجری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شد

علی اوجبی مدیرکل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معتقد است اهدای نسخ خطی به عنوان داشته های معنوی یک ملت، هنوز به یک فرهنگ ارزشمند تبدیل نشده است، اما در طول سال های گذشته مالکان بسیاری هم در داخل و هم در خارج از ایران بوده اند که نسخ ارزشمند خود را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا کرده اند، که به عنوان نمونه می توان به یک جلد قرآن مجید که در قرن چهارم هجری کتابت شده است، اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۴۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
یک جلد قرآن متعلق به قرن چهارم هجری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علی اوجبی مدیرکل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این مطلب درباره ضرورت اهدای نسخ خطی و نادر به کتابخانه ملی ایران گفت: اهدای نسخ خطی به عنوان داشته های معنوی یک ملت، هنوز به یک فرهنگ ارزشمند تبدیل نشده است و سازمان در راستای تشویق به اهدا و نهادینه کردن فرهنگ اهدا نسخ خطی مجموع فعالیت هایی را برنامه ریزی کرده که آثار و ثمرات آن به زودی نمایان خواهد شد.

وی ادامه داد: اهدای یک جلد قرآن مجید که در قرن چهارم هجری کتابت شده، اهدای شاهنامه ای نفیس به لحاظ قدمت و اهدای یک نسخه نفیس در حوزه ادعیه از سوی هموطنان داخل کشور و یا هموطنان ساکن آمریکا، ‌از جمله آثار اهدایی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

علی اوجبی در ادامه صحبت های خود با اشاره به وجود نسخه های خطی نامعتبر گفت: از زمان های گذشته کاتبانی بوده اند که برای امرار معاش دست به نمونه سازی و کپی برداری از دست خط دانشمندان برجسته و یا خوشنویسان شهیر می کردند و خود کتابخانه ملی ایران هم در مواردی اندک به خرید از این منابع دست می زند تا بتواند هم در کارگاه های آموزشی این نسخ را مورد استفاده قرار دهند و هم به نوعی یادآور چنین واقعیت تاریخی باشد.

مدیر کل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به بخش های این اداره کل گفت: اداره کل کتاب های خطی و نادر از بخش های مختلف تشکیل شده است. بخش نخست از این اداره کل به فرآهم آوری نسخ خطی، چاپ سنگی و آثار هنری تعلق دارد. در این بخش خریداری نسخ خطی، چاپ سنگی و آثار هنری انجام می شود. ترغیب مالکان به اهدای منابع خود به کتابخانه ملی ایران و همچنین تشویق مراکز و مالکانی که شرایط لازم و استاندارد نگهداری نسخ را ندارند برای اینکه منابع در اختیار را در کتابخانه به امانت بگذارند. مانند دانشگاه تربیت مدرس که سال ها است منابع خطی خود را به امانت در اختیار قرارداده است.

اوجبی تاکید کرد: کمیته فراهم آوری نسخ خطی پس از دریافت منابع،‌ آنها را در اختیار یک تیم 5 نفره از بزرگترین نسخه شناسان کشور و نخبگان این حوزه قرار می دهند و نسخ از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد تا قیمت آنها به مالکان اعلام شود که در صورت تفاهم نسخ خریداری می شود. البته گاهی به دلیل پیچیدگی و فوق تخصصی بودن ابعاد این نسخه ها از دیگر کارشناسان و هنرمندان چیره دست دعوت به همکاری می شود.

مدیرکل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به چگونگی استفاده مخاطبان کتابخانه از نسخ گفت: اطلاعات اولیه نسخه‌ها پس از خریداری، بلافاصله وارد سامانه سازمان می‌شود تا پژوهشگران مطلع شوند که چه نسخه‌های موجود است و در نهایت نسخه تصویر برداری شده در سایت مربوط برای استفاده مخاطبان بارگذاری می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار