ثبت رکوردهای تاریخی طلا نتیجه انتظار تورمی و صعود دلار

تهران ( پانا) - وضعیت اقتصادی کشورها پس از شیوع کرونا و نوسان‌های نرخ ارز در جهان، تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا را در جهان افزایش داده است. در بازار داخلی نیز انتظار تورمی موجب شده است تا تمایل خریداران به ذخیره و خرید طلا افزایش یابد این موضوع در کنار افزایش نرخ ارز موجب شده است تا رکورد قیمت طلا در بازار داخلی نیز شکسته شود و قیمت‌هایی که در تاریخ طلای کشور سابقه نداشته است، رقم بخورد.

کد مطلب: ۱۰۹۴۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
ثبت رکوردهای تاریخی طلا نتیجه انتظار تورمی و صعود دلار

هفته گذشته سکه تمام‌بهار آزادی بیش از ۱۳ درصد افزایش یافت چنین بازدهی در بازار ارز به ثبت نرسید و سایر سکه‌های طلا نیز بازدهی کمتری داشتند.

سکه امامی در تمام طول هفته گذشته روندی مثبت داشت و در ادامه حرکت افزایشی خود، روز پنج‌شنبه ۳۸۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۹ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید. ثبت این رشد، بازدهی هفته گذشته سکه امامی را به ۵/ ۱۳ درصد رساند.

این در حالی بود که در همین بازه زمانی، دلار به‌رغم روند رو به رشد، زیر ۱۰ درصد افزایش یافت. در آخرین روز هفته نیز شاخص ارزی ۳۰۰ تومان رشد را تجربه کرد و به بهای ۲۰ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. بازدهی دلار با در نظر گرفتن رشد روز آخر هفته به حدود ۳/ ۸ درصد رسید. درهم نیز در هفته گذشته کمی بیش از ۸ درصد رشد کرد و یورو حدود ۴/ ۷ درصد افزایش داشت. در واقع ارزهای مهم همگی بازدهی کمتری نسبت به سکه امامی داشتند.

محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت ‌وگو با خبرنگار پانا درباره پیش‌بینی میان مدت بازار طلا تصریح کرد:‌ « بازار طلا به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و اتفاقاتی که در این بازار در حال انجام است و شاخص‌هایی که بر بازار طلا تاثیرگذار هستند به طور دائم درحال تغییر هستند به همین دلیل بازار حتی به صورت روزانه هم قابل پیش‌بینی نیست.»

وی توصیه کرد افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری وارد این بازار می‌شوند با رصد کامل بازار و دانش کافی وارد این بازار شوند تا از زیان احتمالی متضرر نشوند و افراد حرفه‌ای باید وارد این بازار شوند.

کشتی‌آرای درباره نرخ‌های متفاوت اجرت طلا و ابهامی که مردم در این زمینه دارند، گفت:‌ «از آنجا که مردم اطلاع دقیقی از اجرت‌ها ندارند اتحادیه طلا و جواهر در حال دسته‌بندی اجرت مصنوعات طلا است تا در سامانه معاملات آنلاین نیز قابل دسترسی خواهد بود این اقدام منجر خواهد شد تا مردم از اجرت ساخت مصنوعات مختلف اطلاع داشته باشند و ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد.»

وی با اشاره به ممنوعیت خرید و فروش مجازی طلا و جواهر افزود:‌ « البته سایت‌هایی هستند که خرید و فروش نمی‌کنند و تنها کار اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند و این پیش‌بینی وجود دارد که بتوان تا پایان سال با افرادی که در فضای مجازی خرید و فروش طلا می‌کنند به صورت قانونی مبارزه کرد.»

در هنگام بروز و شیوع کرونا برخی از تحلیلگران بازار طلا معتقد بودند به دلیل افت شاخص های اقتصادی کشورهای توسعه یافته دولت ها مجبور می‌شوند برای جبران درآمدهای کاهش یافته بخشی از طلای ذخیره شده خود را به بازار عرضه کنند و همین مساله شرایط بازار را به سمت کاهش قیمت می برد، اما این پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و قیمت انس طلا در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود رسید. این موضوع در بازار ایران با هیجان بیشتری مواجه شده است و تورم بیش از 30 درصدی در کنار محدودیت ارزی و صعود دلار به 20 هزار تومان موجب شده است تا انتظارات تورمی به نوسان قیمت‌ها و افزایش قیمت طلا و سکه منجر شود وضعیتی که در کنار بی‌ثباتی سایر بازارهای اقتصادی در ایران شرایط مبهی را پیش روی این بازار قرار داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار