وزیر امور خارجه کرواسی: برجام دستاوردی عظیم در عرصه دیپلماسی است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کرواسی در ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب، تاکید کرد برجام یک دستاورد عظیم در عرصه دیپلماسی است و باید حفظ شود.

کد مطلب: ۱۰۹۴۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر امور خارجه کرواسی: برجام دستاوردی عظیم در عرصه دیپلماسی است

به گزارش ایرنا، «گوردان گرلیچ رادمان» روز دوشنبه در ملاقات پرویز اسماعیلی با اشاره به وجود علاقه زیاد بین دو ملت و دولت کرواسی و ایران گفت که تماس مقامات عالی و رایزنی وزرای خارجه دو کشور در مسایل مختلف نشانه روابط بسیار خوب سیاسی بین زاگرب و تهران است.

گرلیچ رادمان افزود: با توجه به زمینه های فرهنگی مشترک، علاقمندی به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف وجود دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار ضمن تبریک موفقیت کرواسی در دوره ریاست شش ماهه بر شورای اروپایی، گفت: شکل گیری اتحادیه اروپا بر مبنای چند جانبه گرایی، گفت و گو و مشارکت جمعی بوده و ایران از استقلال و اقتدار اتحادیه اروپا در این جهت استقبال می کند.

اسماعیلی افزود: روابط خوب دو دولت بر پایه باورها و ریشه های فرهنگی مشترک و دوستی دو ملت در شرایط سخت و دشوار شکل گرفته و لذا پایدار است.

وی در ادامه اشاره کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کرواسی توسعه روابط و ضروری است تحرکی جدید در اجرای توافقنامه های دو کشور و بهره مندی از ظرفیت های بزرگ برای همکاری اقتصادی در راستای منافع دو ملت را شاهد باشیم.

طرفین همچنین در این نشست با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو ملت و روابط بسیار خوب سیاسی بین دو کشور بر لزوم توسعه همکاری ها با استفاده از فرصت ها و ظرفیت های فروان تاکید کردند.

تحولات مربوط به ریاست دوره ای کرواسی در اتحادیه اروپا، بحران ویروس کرونا و لزوم یکپارچگی جهانی و انتقال تجربه کشورها برای مقابله با آن، تقویت چندجانبه گرایی، همکاری های منطقه ای و بین المللی، برجام و لزوم اجرای کامل تعهدات اتحادیه اروپا به عنوان طرف اصلی برجام از مباحث این نشست بود.

کرواسی، ریاست دوره ای شورای اروپایی را از اول ژانویه سال 2020 ( 11 دی ماه 1398) به مدت 6 ماه بر عهده داشته و اکنون ریاست بر این شورا را از اول جولای (یازدهم تیر) به آلمان واگذار می کند. قبل از کرواسی، فنلاند ریاست دوره ای بر این شورا را عهده دار بود.

کرواسی در سال ۲۰۰۹ به ناتو و در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا پیوست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار