دعوت مجلس از ظریف برای اتخاذ تصمیم مشترک درباره پروتکل الحاقی

تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد کمیسیون امنیت ملی پیگیر دعوت از وزیر خارجه و مسئولان شورای عالی امنیت ملی برای اتخاذ تصمیم مشترک درباره طرح الزام دولت به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

کد مطلب: ۱۰۹۴۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد
دعوت مجلس از ظریف برای اتخاذ تصمیم مشترک درباره پروتکل الحاقی

به گزارش روابط عمومی مجلس، یعقوب رضازاده با اشاره به تهیه طرح الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: «با توجه به طرحی که در کمیسیون تهیه شده، تصمیم گرفیتم تا از وزیر امور خارجه و مسئولان شورای عالی امنیت ملی برای حضور در نشست آتی کمیسیون دعوت شود. ما دنبال تصمیم مشترک، مناسب و قاطع در مقابل قطعنامه استکباری شورای حکام آژانس با هدف حفظ منافع ملی هستیم.»

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از تصمیم‌گیری مشترک، طرح را برای تصویب به صحن علنی ارسال خواهد کرد سپس با نظر نمایندگان درباره مقابله با اقدامات خصمانه دولت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی تصمیم قاطع گرفته می‌شود.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران طبق برجام به تمام تعهدات خود عمل کرده است. دولت آمریکا تمام قوانین برجام را زیر پا گذاشت و خلاف قوانین بین‌المللی از معاهده خارج شد. در پی اقدامات آمریکا دولت انگلیس، فرانسه و آلمان نیز اقدام به صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام کردند.»

رضازاده یادآور شد: «آلمان، انگلیس و فرانسه براساس اطلاعات نادرستی که منافقین ترویج می‌دهند، اظهار نظر می‌کنند و اخبار غلطی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر می‌کنند. این در حالی است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق ندارد به استناد این اخبار نادرست، تصمیم‌گیری کند.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده و هیچ بهانه به دشمن نداده است. رهبر معظم انقلاب نیز بارها در این خصوص اظهار نظر و توصیه‌های لازم را به مسئولان گوشزد کردند، لذا نظر ایشان برای نمایندگان و دستگاه دیپلماسی فصل الخطاب است.»

رضازاده در ادامه به نقش روسیه و چین در همراهی با جمهوری اسلامی ایران، اشاره کرد و گفت: «روس‌ها و چینی‌ها به یقین رسیدند که جمهوری اسلامی ایران استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای می‌کند. این دو کشور نقش مثبتی می‌توانند در سازمان ملل داشته باشند بنابراین آمریکایی‌ها علی رغم تصویب قطعنامه شورای حکام، در ارتباط با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی نمی‌توانند اقدامی کنند و قطعا شکست خواهند خورد.»

در سال 1993 میلادی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت و گسترش نظام پادمان‌های آژانس، پروتکل الحاقی را تدوین کرد و در سال 1997 میلادی به تصویب شورای حکام رساند. نظارت آژانس تا پیش از پروتکل الحاقی براساس پادمان‌ها و نظارت‌های کلاسیک آن انجام می‌گرفت، اما تصویب پروتکل الحاقی، اجازه قانونی را برای بازرسی‌های گسترده‌تر و سرزده از کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه (NPT) فراهم می‌کند. کشورهای عضو آژانس باید این پروتکل را به عنوان «ضمیمه توافق جامع پادمان» بپذیرند. در مهرماه 1382 و در جریان حضور همزمان وزاری امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران، تیم مذاکره‌کننده ایران، شورای عالی امنیت ملی، در اقدامی که هدف آن "اعتمادسازی" با کشورهای اروپایی بود، تصمیم گرفت "به طور داوطلبانه" پروتکل الحاقی را امضا و اجرا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار