تبیین موضوع ثبت نام دانش آموزان در برنامه زنده "گفتگوی ویژه" سیمای مرکز کرمان

کرمان(پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان در برنامه زنده تلویزیونی "گفتگوی ویژه" از شبکه کرمان به تبیین ثبت نام دانش آموزان در مدارس پرداخت و به سوالات بینندگان پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تبیین موضوع ثبت نام دانش آموزان  در برنامه زنده "گفتگوی ویژه" سیمای مرکز کرمان

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، عباس ضیا در این برنامه با اشاره به آغاز زمان ثبت نام کلاس اولی ها و پیش دبستانی ها از اول خرداد 99 ، افزود: دو کمیته نظارت بر ثبت نام و کمیته اجرایی در اداره کل آموزش و پرورش استان تشکیل شده و متعاقب آن در همه شهرستان ها و مناطق استان هم ستادهای ثبت نام مدارس شکل گرفته است.

وی گفت: متولدان نیمه دوم سال 93 و نیمه اول 94 برای پیش دبستانی و متولدان نیمه دوم سال 92 و نیمه اول 93 برای پایه اول ابتدایی می توانند ثبت نام کنند که روز اول مهر استثنا شده و البته ثبت نام در پایه اول و پیش دبستانی رو به اتمام است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: ثبت نام دانش آموزان در مدارس به واسطه شیوع بیماری کرونا با رعایت همه موارد بهداشتی و اصل فاصله گذاری فیزیکی فقط برای پایه های ورودی اول ابتدایی، هفتم و دهم به صورت حضوری و برای سایر دانش آموزان ثبت نام پایه های میانی توسط اولیای مدرسه انجام می شود و نیازی به حضور معلم و دانش آموز نیست، در بعضی از شهرستان ها و مناطق هم ثبت نام از طریق سایت انجام می شود، هر مدرسه ای سامانه ای طراحی کرده که همه اطلاعات ضروری در آن آمده است.

ضیا با بیان این که ثبت نام در مدارس ابتدایی شاهد به مدت دو هفته بوده که به پایان رسیده، گفت: از اول تا 14 تیر مهلت ثبت نام برای مدارس متوسطه دوم و از 5 تا 21 تیر برای مدارس متوسطه اول در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به سابقه 20 ساله سنجش سلامت دانش آموزان در کشور، گفت: این سنجش در زمینه بینایی، شنوایی، هوش تحصیلی و...انجام می شود و امسال 61 هزار دانش آموز بدو ورود به دبستان برای سنجش داریم، همین طور 50 هزار نوآموز پیش دبستانی که 33 پایگاه سنجش برای این امر در نظر گرفته شده و تعدادی پایگاه سیار هم برای دانش آموزان مناطق عشایری پیش بینی شده است که از اول مرداد آغاز می شود، اولیایی که برای ثبت نام به مدارس مراجعه می کنند تاریخ سنجش برای دانش آموزشان مشخص می شود که در شهرستان های بزرگ 2 پایگاه داریم و از 31 هزار نفری که باید سنجش شوند، امسال روزانه بیش از 20 نفر سنجش نمی شوند اما سال قبل 40 نفر سنجش می شدند که این تصمیم به علت عدم ایجاد ازدحام در پایگاه های سنجش است، امسال سنجش پیش دبستانی را هم به خاطر کرونا همزمان با پایه اول نداریم که در طول سال انجام می شود تا در صورت نیاز اقدامات مداخله ای انجام شود.

رئیس ستاد ثبت نام دانش آموزان در مدارس استان کرمان گفت: در دوره ابتدایی مدارس نمونه دولتی نداریم و در دوره متوسطه اول هم فقط در مناطق محروم مدرسه نمونه دولتی داریم، مدارس نمونه دولتی سابق هم تبدیل به هیات امنایی شده اند که برای ثبت نام نیاز به کروکی محل سکونت دارد و در دوره متوسطه دوم مدارس نمونه دولتی داریم که 20 تیر 99 آزمون آن برگزار می شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان خاطرنشان کرد: در مدارس استعدادهای درخشان پایه های هفتم و دهم ثبت نام انجام شده و 27 تیر99 هم آزمون برای متوسطه اول ساعت 8 صبح و برای متوسطه دوم ساعت 14 برگزار می شود که 90 نفر پذیرفته می شوند.

ضیا در خصوص شهریه مدارس هم گفت: در مدارس غیردولتی که تا اوایل اسفند دایر بوده اند که باید شهریه پرداخت شود اما هزینه های فوق برنامه مانند ناهار، استخر، کلاس های جانبی و...باید برگشت داده شود برای سال تحصیلی جدید هم فقط شهریه ثابت گرفته می شود، ضمن این که اولیا بایستی در سامانه مشارکت ها تفاهم نامه ای که بین ولی و مدیر مدرسه منعقد می شود را هم در نظر داشته باشند.

وی گفت: ثبت نام مدارس غیردولتی هم،هم زمان با مدارس دولتی انجام می شود 31 مرداد ثبت نام تمام می شود و ساماندهی نیروی انسانی شروع می شود اما در مدارس غیردولتی یا عشایری و روستایی تا تکمیل ظرفیت ثبت نام می تواند ادامه داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان درباره شهریه مدارس تصریح کرد: امسال در مدارس شاهد افزایش شهریه نداریم و همان شهریه سال قبل گرفته می شود، در مدارس غیردولتی 30 درصد افزایش شهریه داریم که بر اساس عملکردشان تعیین می شود و در مدارس هیات امنایی هم برای فعالیت های فوق برنامه چون وضعیت مشخص نیست فعلا نباید شهریه ای گرفته شود، در صورت بازگشایی مدارس در طول سال تحصیلی در جلسات انجمن اولیا و مربیان بایستی فعالیت های فوق برنامه این مدارس تبیین کنند و در صورت تمایل اولیا در این خصوص تصمیم بگیرند که در این هزینه فوق برنامه هم هیچ افزایشی نداریم.

رئیس ستاد ثبت نام دانش آموزان در مدارس استان کرمان در مورد لباس فرم مدارس گفت: امسال به خاطر مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا فرم لباس تغییر نمی کند، فقط برای پایه اول و بعضی موارد چهارم و دهم لباس تغییر می کند، در پایه های دیگر مگر این که لباس مندرس شده باشد، لباس تغییر می کند.

ضیا در پاسخ به سوال پیامکی بیننده ای درخصوص تهیه کتاب گفت: اولیا برای تهیه کتاب از پایه اول تا دوازدهم هم خودشان می توانند ثبت نام کنند و هم می توانند به مدرسه واگذار کنند که در شهریور هم مجدد سامانه برای ثبت نشدگان فعال می شود.

وی با بیان این که در حوزه پوشش نوآموزان پیش دبستانی، استان کرمان در کشور، پیشتاز و در ردیف 5 استان برتر است، افزود: کتاب های پیش دبستانی در حال تدوین و آماده سازی است، پیش دبستانی ها با مشارکت اولیا و هزینه پرداختی آن ها پرداخت می شود مگر در مناطق محروم که شهریه ای دریافت نمی شود، اگر اولیایی به هر دلیل فرزندشان را به پیش دبستانی نفرستند برای آن ها کلاس جبرانی تابستانی یک ماهه برگزار می شود که کتاب های پیش دبستانی هم در حال تدوین و آماده سازی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان در زمینه بازگشایی مدارس از 15 شهریور گفت: سه وضعیت پیش بینی می شود اگر وضعیت قرمز باشد که مدارس تعطیل و آموزش مجازی برقرار است اگر وضعیت زرد باشد آموزش ترکیبی داریم و دانش آموزان به صورت یک روز در میان به مدرسه می روند که البته کار معلمان بسیار سخت تر است چون هم باید آموزش مجازی را پوشش دهند و هم هر روز در مدرسه حضور داشته باشند، در مناطق سفید هم مثلا در مناطق عشایری و روستایی کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شوند.

رئیس ستاد ثبت نام دانش آموزان در مدارس استان کرمان گفت: برای رسیدگی به تخلفات احتمالی در کنار کمیته اجرایی دبیرخانه ستاد ثبت نام مستقر در اداره کل با شماره تلفن 32233075 و کمیته نظارت با شماره 32226315 در خدمت شهروندان و خانواده های محترم هستند. باز در هر شهرستان ستاد ثبت نام تشکیل شده که در کرمان به علت تراکم و کمبود فضای آموزشی مشکلات بیشتری داریم اما در جنوب استان چندان دغدغه کمبود فضا نداریم، طرح آجر به آجر هم کمک شایانی به جبران کمبود مدارس است که اولیا با خرید یک آجر می توانند در ساخت مدارس کمک کنند، هر چند که در کرمان هم مدارس به سمت شیفت بندی رفته اند و اخیرا هم ساماندهی برای بعضی از مدارس به صورت کاتکس پیش بینی شده است، به جز مدارس خاص، ثبت نام در سایر مدارس ثبت نام بر اساس محدوده جغرافیایی انجام می شود، همکاران فرهنگی و کارمندانی که مدرسه در محدوده محل کارشان است استثنا شده اند، اگر در مدارسی بر اساس کروکی ثبت نام انجام شد و ظرفیت باقی مانده وجود داشت باز بر اساس امتیاز ثبت نام، خارج از کروکی هم انجام می شود.

ضیا گفت: آزمون ورودی، معدل و مصاحبه در هیچ مدرسه دولتی عادی نباید شرط پذیرش باشد، تدریس کتاب غیردرسی در ساعات آموزشی ممنوع است، در مدارس غیردولتی پس از ثبت نام تا قبل از بازگشایی مدارس اگر خانواده ای منصرف شود، 5 درصد شهریه کسر می شود و تا پایان دی ماه شهریه باید کامل پرداخت شود.

وی درباره سرویس مدارس هم گفت: در زمینه سرویس مدارس بر اساس کمیسون ماده 18 تصمیم گیری می شود، شهریه تا اسفند 98 پرداخت شده و مابقی 5 روز از اسفند و ایام عید هم باید پرداخت شود و بقیه شهریه باید برگشت داده شود یا برای سال بعد بیعانه شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: 100در استان درصد مدیران، 90 درصد معلمان، 94 درصد کلاس ها و 61 درصد دانش آموزان عضو شبکه شاد شده اند و از 27 اردیبهشت 99 هم آموزش حضوری به صورت اختیاری انجام شد و در مناطق عشایری هم از طریق راهبران آموزشی درس نامه توزیع شده است.

ضیا گفت: بیشترین دغدغه اولیا برای پایه اول است، چون آموزش حروف، خیلی مهم است و مقرر شده حتی اگر شده روزی 3 دانش آموز حضوری در کلاس درس باشند، اولیا هم باید کنار معلمان و دانش آموزان باشند و آموزش مربیان و آموزش اولیا هم در برنامه پیش بینی شده است، طرح معلم افتخاری هم در اجرا می شود به این صورت که اگر معلمی حاضر باشد، بدون دریافت وجه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه حضوری آموزش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار