اصلاح شاخص بورس به نفع بازار و سهامداران است

تهران(پانا) - یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید سهام‌داران باید این موضوع را در نظر داشته باشند که اصلاح شاخص بورس به دلیل فراهم شدن امکان جابجایی سهام و تصمیم‌گیری‌های درست، به نفع بازار و سهامداران خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۹۳۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح شاخص بورس به نفع بازار و سهامداران است

به گزارش ایرنا،‌ بازار سهام اگرچه رشد پرشتابی از ابتدای سال ۹۹ تا اردیبهشت ماه را تجربه کرد اما وارد فاز اصلاحی چندان سنگینی نشد با این حال در نیمه‌های اردیبهشت ماه بود که شاخص بورس با نزدیک شدن به کانال یک میلیون واحد وارد فاز جدید معاملاتی شد و مقاومت شدید را برای ورود به این کانال از خود نشان داد.

تا قبل از ایجاد چنین اصلاحی، بازار روند عجیبی را در پیش گرفته بود و به دلیل وجود صف‌های طولانی خرید، فرصت خرید چندانی در سهام بزرگ و کوچک بازار برای سهامداران فراهم نمی‌شد اما فعالان بازار ایجاد چنین اصلاحی را در بازار به دلیل دست به دست سهام و فرصت‌های خریدی که ایجاد می‌شود به نفع بازار و سهامداران می‌دانند و معتقدند که فعالان بازار نباید از چنین اصلاحاتی در بازار ترس داشته باشند و به سرعت تصمیم به خروج سرمایه‌های خود از بازار بگیرند.

بعد از ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون واحد و تثبیت در این عدد، بازار به مسیر گذشته خود بازگشت و بدون هیچ مانعی به رشدهای خود ادامه داد و به شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نزدیک شد، تصور فعالان بازار مقاومت شاخص بورس بر روی این عدد بود که با توجه به به ورود حجم قابل توجهی نقدینگی به این بازار شاخص بورس واکنش چندان زیادی را به این عدد نشان نداد و به راحتی از این کانال عبور کرد.

حال با نزدیک شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، کارشناسان حاضر در بازار از روز گذشته از احتمال اصلاح شاخص بورس خبر دادند و اعلام کردند که این عدد می‌تواند به عنوان مقاومتی جدی برای شاخص بورس مطرح باشد تا آنجا که معاملات روز گذشته بازار هم نشان از مقاومت شاخص بورس بر کانال ۱.۵ میلیون واحد داشت.

معاملات دیروز بورس که با رشد پرشتابی آغاز شده بود با نزدیک شدن به عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد از این کانال عقب‌نشینی کرد و در نیمه دوم معاملات دیروز، شاهد تاثیرپذیری برخی از سهم‌ها از این کانال و فشار عرضه در بازار بودیم، حال سهامداران و سرمایه‌گذاران حاضر در بازار از احتمال اصلاح سنگین در شاخص بورس در بازار امروز ترس دارند و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی به دنبال باقی عرضه سهام خود در ابتدای معاملات بازار فردا هستند.

اصلاح شاخص بورس به نفع سهامداران است

«علیرضا تاج‌بر» گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به دلیل ورود گسترده نقدینگی به بورس و حمایت‌های صورت گرفته از این بازار، شاهد رشدهای پرشتابی در بازار بودیم که به دنبال چنین رشدی، اصلاح چندان سنگینی در بازار رخ نداده است.

وی ادامه داد: درباره شرکت‌های بزرگی که در بورس فعال هستند، خبرهای بسیار خوبی در مورد گروه بانکی‌ها، صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی‌ها شنیده می‌شود که این موضوع به تاثیر زیادی را در روند صعودی شاخص بورس و رشد قیمتی سهام این شرکت‌ها داشته است.

به گفته تاج‌بر، تایید این اخبار در مجامع می‌تواند در تعیین مسیر اصلی بازار و روند صعودی شاخص بورس تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اعداد متفاوتی برای ورود بازار به فاز اصلاحی اعلام شده است اما به نظر می‌رسد با ورود شاخص بورس به فاز اصلاحی شاهد یک سری از اصلاحات روانی با حجم بالا خواهیم بود و سهامداران باید این موضوع را در نظر داشته باشند که اصلاح شاخص بورس به دلیل فراهم شدن امکان جابجایی سهام به نفع بازار و سهامداران حاضر در این بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه هنوز به عنوان جذاب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، گفت: با توجه به افزایش جزیی در نرخ سود بانکی اما هنوز بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود سرمایه‌های خود به بانک‌ها ندارند بلکه به دنبال ورود نقدینگی‌های موجود به سمت بازار سرمایه هستند.

تاج‌بر با بیان اینکه عمق بازار سرمایه به دلیل ورود حجم گسترده نقدینگی در حال افزایش است، گفت: بازار اکنون مانند دو سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر عضو ندارد بلکه با دو میلیون عضو در حال فعالیت است که این موضوع منجر به ورود حجم بیشتر نقدینگی و شتاب در رشد شاخص بورس شده است.

وی به برخی از سهم‌های بزرگ که به دلیل رشد ۵۰ درصدی متوقف شدند، اشاره کرد و افزود: توقف این نمادها باعث شده تا نقدینگی به سمت دیگر سهم‌ها برود و در وضعیت کنونی شاهد رشد جمعی نمادها در بورس باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار