تحلیل مدیر ارشد وزارت خارجه دولت اصلاحات درباره توافق با آمریکا در گفت‌وگو با پانا

در برابر «ترامپ» چه باید کرد؛ آیا «مذاکره»؟

اکنون فرصت مناسبی برای ایران است که از رئیس‌جمهوری ضعیف آمریکا امتیازات بیشتری بگیرد/ اینکه ترامپ فرشته است شیطان است هیچکدام برای ما اهمیت ندارد، مهم این است که سیاست خارجه ما بتواند از این مناقشه بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بهره‌برداری کند/ به نظر من ترامپ برای مذاکره بهتر است تا تندروهای صهیونیست

تهران (پانا) - مدیرکل سابق وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با بیان اینکه «سلامت» و «معیشت» دو مساله اصلی کشور بوده و بقیه مسائل سیاست خارجی اکنون جزو فرعیات به شمار می‌روند تاکید کرد اکنون که یک رئیس‌جمهوری ضعیف در آمریکا بر روی کار است و دچار مشکل است، فرصت مناسبی است تا بتوان از آمریکا امتیازات بیشتری گرفت و آن امتیازات را محقق کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
در برابر «ترامپ» چه باید کرد؛ آیا «مذاکره»؟

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه بازگشت ترامپ به برجام تقریبا صفر است، گفت: «چنین انتظاری را داشتن و احتمال آن اگر صفر نباشد، نزدیک به صفر است. نه آقای ترامپ بلکه اگر در انتخابات آمریکا کس دیگری به ویژه اگر بایدن هم رئیس‌جمهوری آمریکا شود، اینگونه نیست که به سادگی به برجام برگردد. آن‌ها هم ابتدا مذاکره خواهند کرد و بعد در جریان مذاکرات اگر به توافق رسیدند، ممکن است به برجام برگردند. اینکه یک طرفه آمریکایی‌ها به برجام برگردند، انتظار و توقع بالایی است و هر کسی که این حرف را می‌زند، تعلیق به محال است و عملا امکان‌پذیر نخواهد بود.»

بنابراین جدای از اینکه ترامپ خوب است، بد است، شیطان است یا فرشته ، دو امر سلامت و معیشت مردم ما مهم است نه اینکه ترامپ چی هست و کی هست. لذا می‌شود این آزمایش را کرد و دید آیا ترامپ در گفته‌اش صادق است، اینکه مدام دم از توافق می‌زند. حتی کمترین توافقی هم صورت بگیرد، حاصل آن این است که منابع مالی در اختیار دولت و کشور ما قرار می‌گیرد و دولت فرصت پیدا می‌کند آن منابع را برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی کشور مصرف کند

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل ادامه داد: «اما اینکه ایران خواستار مذاکره باشد، به عقیده من باید ببینیم منافع مردم ما در چیست. سیاست خارجی باید بر پایه منافع عموم بنا شود تا درباره آن اجماع حاصل شود و اقشار مختلف کشور و مردم از آن حمایت کنند، در غیر این صورت اگر سیاست خارجه خواسته باشد بر پایه منافع گروه یا طبقه خاص یا نقش خاصی بنا شود، طبیعتا مورد حمایت عمومی قرار نمی‌گیرد.»

این مدیر ارشد وزارت خارجه در دولت اصلاحات با بیان اینکه در شرایط کنونی مردم ما دو نیاز دارند و اولویت سیاست خارجی باید براساس این دو نیاز بنا شود، اظهار کرد: «نیاز اول سلامت مردم است و دوم معیشت مردم. سلامت مردم در اثر کرونا ویروس یا کووید19 به خطر افتاده است و نیازمند است که دولت منابع لازم را برای حفظ سلامت مردم داشته باشد و اگر منابع لازم را نداشته باشد، مجبور است شرایط کنترلی را کاهش دهد و در نتیجه سلامت مردم به خطر خواهد افتاد و روزانه صدها نفر به کرونا مبتلا و ده‌ها نفر در اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند.»

بنای سیاست خارجی ایران در شرایط فعلی فقط دو اولویت «سلامت» و «معیشت» باشد

محبعلی اضافه کرد: «همچنین معیشت مردم هم دچار مشکل شده است، متاسفانه سیاست خارجه ما باعث شده است که بین سلامت و معیشت تعارض حاصل شود و دولت مجبور شود به خاطر اینکه نمی‌تواند بین این‌ها تعادل برقرار کند، معیشت را انتخاب کرده است و بین نان و جان، نان را انتخاب کرده که طبیعتا خطراتی برای مردم ایجاد شده است.»

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سلامت و معیشت دو مساله اصلی است و سیاست خارجی هم باید بر پایه این دو مهم بنا شود، تاکید کرد: «بقیه مسائل سیاست خارجی در حال حاضر، مسائل فرعی است و در درجه دوم هستند و طبیعی است که دولت موظف است که به مساله اصلی بپردازد و سعی کند از طریق مذاکره، مسائل دیگر را یا حل و فصل کند یا در شرایط فعلی، آن‌ها را به حالت تعلیق درآورد تا بتواند به دو مساله اساسی که وظیفه هر دولت و حکومتی است یعنی سلامت و معیشت مردم بپردازد و از آن دفاع کند.»

وی گفت: «اینکه ترامپ سیاست‌مدار تندرو و نامتعادلی است، در آن تردیدی نیست و وی شخص قابل اعتمادی نیست، اما باید ببینیم منافع ملی ما چی هست و در شرایطی که او دچار مشکل است و محبوبیتش کاهش پیدا کرده است، نیازمند این است که امتیاز بیشتری بدهد؛ بنابراین این فرصت بهتری برای کشور ما است که بتواند از یک آدم ضعیف یعنی رئیس‌جمهوری آمریکا، امتیازات بیشتری بگیرد و آن امتیازات را محقق کند. در غیر این صورت اگر یک شخص قدرتمند در آمریکا رئیس‌جمهوری باشد یا پشتوانه عمومی بیشتری در آمریکا و نیز در میان اروپاییان و جامعه بین‌المللی داشته باشد، اگر آن زمان مذاکره‌ای هم اتفاق بیافتد، آن وقت ما مجبوریم امتیاز بیشتری بدهیم.»

مدیر ارشد وزارت خارجه دولت اصلاحات افزود: «بنابراین جدای از اینکه ترامپ خوب است، بد است، شیطان است یا فرشته ، دو امر سلامت و معیشت مردم ما مهم است نه اینکه ترامپ چی هست و کی هست. لذا می‌شود این آزمایش را کرد و دید آیا ترامپ در گفته‌اش صادق است، اینکه مدام دم از توافق می‌زند. حتی کمترین توافقی هم صورت بگیرد، حاصل آن این است که منابع مالی در اختیار دولت و کشور ما قرار می‌گیرد و دولت فرصت پیدا می‌کند آن منابع را برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی کشور مصرف کند.»

محبعلی با بیان اینکه جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا حتما جنایت‌کار است، گفت: «ایشان یکی از عناصر اصلی جنگ و حمله به عراق است، در حق ایران هم ایشان همان فردی است که خواستار حمله نظامی به ایران بود و از نزدیک‌ترین سیاست‌مداران به تندروهای یهودی و صهیونیستی است. بولتون در کتاب جدید خود هم اشاره کرده که به دنبال حمله نظامی به ایران بود و این ترامپ بود که جلوی حمله را گرفت، ترامپ نگران بود که در اثر حمله آمریکا، تعداد زیادی تلفات داشته و نتواند آن را پاسخگو باشد. برعکس آقای بولتون شخصیتی بود که اصلا ابایی از اینکه تعداد زیادی از ایرانی‌ها شهید یا تعداد زیادی از آن‌ها کشته شوند، نداشت. بنابراین در ایران به دلیل اشتباهی که بعضی‌ها مرتکب می‌شوند و تشخیص نمی‌دهند چه کسی به نفع ما است، ممکن است برخی‌ها مورد تشویق هم قرار بگیرند.»

مدیرکل سابق خاورمیانه در وزارت امور خارجه ادامه داد: «اینکه بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اختلاف ایجاد شده است، یک فرصت نسبی برای ما است و ما باید از این فرصت نیکو که بین تندورها در آمریکا اختلاف ایجاد شده است، حداکثر بهره‌برداری را برای منافع ملی خود داشته باشیم و برای پیشبرد اهداف اصلی کشور. لذا اینکه ترامپ خوب است، بایدن خوب است، بولتون خوب است، هیچکدام برای ما اهمیت ندارد، مهم این است که سیاست خارجه ما چگونه بتواند از این مناقشه بهره‌برداری کند که من فکر می‌کنم اگر قرار باشد با کسی در آمریکا مذاکره کنیم بین ترامپ و بولتون، ترامپ برای مذاکره معقول‌تر است تا بولتون که یک تندروی صهیونیست است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار