پرداخت بیمه بیکاری کرونایی تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟

تهران (پانا) - دولت پس از شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها برای حمایت از معیشت کسانی که بیکار شدند تصمیم گرفت سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) بیمه بیکاری پرداخت کند، حال این سوال مطرح می‌شود که پس از این تاریخ، پرداخت بیمه بیکاری به چه صورتی خواهد بود و آیا به روال گذشته بازمی‌گردد؟

کد مطلب: ۱۰۹۳۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
پرداخت بیمه بیکاری کرونایی تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟

به گزارش ایرنا، بیکاری، یکی از تبعات اقتصادی شیوع کروناست که به ‌واسطه اعمال محدودیت‌های ترددی و تعطیلی کسب ‌وکارها، دامن‌گیر بخش قابل‌توجهی از نیروی کار کشور شده است.

دولت برای حمایت از معیشت کسانی که بالاجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند. برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir راه‌اندازی شد تا افراد، درخواست خود را در آن ثبت کنند.

بر اساس این گزارش مشاغل پرخطر تا پایان اردیبهشت و مشاغل کم‌خطر که از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده‌اند، تا پایان فروردین ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

بر اساس آخرین آمار در مجموع ۸۵۱ هزار و ۸۶۴ نفر در سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری وزارت تعاون ثبت‌نام کردند که ۷۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر مشمول دریافت بیمه‌بیکاری هستند.

متقاضیان بیمه بیکاری یک ماه فرصت دارند که تقاضای خود برای دریافت مقرری بیمه بیکاری را در سامانه تعیین‌شده، اعلام کنند؛ براین اساس اواخر خردادماه آخرین مهلت ثبت درخواست برای بیکاران در اردیبهشت‌ماه بود و بیکاران خردادماه نیز تا پایان تیرماه فرصت دارند درخواست خود را ثبت کنند.

پرداخت بیمه بیکاران ناشی از کرونا منوط به این بود که افراد مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشند و شروط دیگری وجود نداشت.

«محمد شریعتمداری» وزیر تعاون چهارشنبه گذشته اعلام کرد که بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، پرداخت مبلغ ایام بیکاری تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری است و برای افرادی که از ابتدای خردادماه بیکار می‌شوند و یا اینکه بیکاری آنان استمرار داشته باشد بررسی صورت می گیرد و هرگونه پرداخت بر اساس قوانین کار، تامین اجتماعی و بیمه بیکاری خواهد بود.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون روز شنبه درباره جزئیات پرداخت بیمه بیکاری در خردادماه گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد برای تمام اشخاصی که از ۱۰ اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ماه بیکار شدند و در سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام و در خواست خود را اعلام کردند، بیمه بیکاری پرداخت شود.

«مسعود بابایی» افزود: درخواست بیمه بیکاری کرونا نیازی به رسیدگی در کمیسیون‌های مربوطه ندارد و صرفا مبنای تایید صلاحیت آنها شرایطی است که سامانه برای آنها تعریف کرده است.

وی گفت: افرادی که از اسفند سال گذشته بیکار شدند و بیکاری آنها همچنان استمرار داشته باشد چنانچه شرایط قانونی (مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و بیمه بیکاری) را داشته باشند می‌توانند مقرری بیکاری دریافت کنند.

بابایی درباره شرایط قانونی دریافت مقرری بیکاری گفت: صرف اینکه فرد براساس حوادث غیرمترقبه همچون شیوع بیماری کرونا بیکار شود دلیلی بر پرداخت بیمه بیکاری نیست بلکه باید مشمول قانون کار و تامین اجتماعی بوده، یک سال در کارگاه مربوطه فعالیت داشته باشد و به صورت غیرارادی از کار بیکار شود.

وی اظهارداشت: مبلغ بیمه بیکاری که تحت عنوان کرونا برای افراد واریز می‌شود بر مبنای ۵۵ درصد حداقل دستمزد است و میزان آن برای مرد و زن فرقی نمی‌کند و تفاوت واریزی مربوط به مجرد و متاهل بودن و افراد تحت تکفل فرد مشمول است.

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون گفت: بیمه بیکاری افراد به عنوان سنوات بازنشستگی و سابقه بیمه افراد محاسبه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار