صاعقه ای به طول ۷۰۰ کیلومتر در برزیل رکورد زد

تهران (پانا) - طبق اعلام سازمان هواشناسی جهانی دو صاعقه جدید رکورد طول و زمان را در تاریخ جابجا کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۰۹۳۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
صاعقه ای به طول ۷۰۰ کیلومتر در برزیل رکورد زد

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، تعداد کمی از نمایش‌های قدرت طبیعت وجود دارد که از رعد و برق یا طوفان تندری جذاب‌تر باشد. سازمان هواشناسی جهانی(WMO) هم اکنون دو رکورد جدید برای بزرگترین طوفان‌های تندری در تاریخ(ثبت شده) را تأیید کرده است که از لحاظ مدت زمان و طول اندازه گیری شده رکوردشکنی کرده‌اند.

یک صاعقه در تاریخ ۴ مارس ۲۰۱۹ در آرژانتین، آسمان را به مدت ۱۶.۷۳ ثانیه شکافت که این مدت زمان، بیش از دو برابر رکورد قبلی یعنی ۷.۷۴ ثانیه در جنوب فرانسه است.

همچنین در روز هالووین سال گذشته یعنی ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹، یک ابرصاعقه در جنوب برزیل با طول بیش از ۷۰۰ کیلومتر در آسمان خودنمایی کرد که باز هم این رکورد خارق العاده بیش از دو برابر رکورد قبلی متعلق به یک صاعقه با طول ۳۲۱ کیلومتر است که در سال ۲۰۰۷ در اوکلاهما ثبت شده بود.

پروفسور "رندال سرونی" سخنگوی ارشد هواشناسی و رویدادهای اقلیمی WMO می‌گوید: چنین رویدادهایی نشان دهنده این است که طبیعت توانایی انجام چه کارهایی را دارد و همچنین نشان دهنده پیشرفت علمی در انجام چنین ارزیابی‌ها و اندازه گیری‌هایی است.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که حتی رویدادهای بزرگتری نیز وجود داشته باشد و ما با پیشرفت فناوری تشخیص رعد و برق، بتوانیم آنها را مشاهده کنیم. این کار، اطلاعات ارزشمندی برای تعیین محدودیت‌ها در مقیاس صاعقه‌ها برای کمک به زمینه‌های مهندسی، ایمنی و نگرانی‌های علمی فراهم می‌کند.

یک صاعقه به طور متوسط حدود پنج گیگاژول انرژی یا نزدیک به ۱.۴ مگاوات ساعت انرژی دارد. دانستن اینکه این نوع ابرصاعقه‌ها چه میزان انرژی به همراه دارند، جالب خواهد بود. هر چند که هنوز به دلیل اینکه صاعقه‌ها در مکان‌های تصادفی رخ می‌دهند و انرژی بسیار زیاد و مدت زمان کوتاه آنها، جذب و ذخیره انرژی آنها برای انسان عملا غیرممکن است.

طوفان تندری(Thunderstorm) نوعی از آب و هوای آشفته‌ است که ویژگی آن حضور آذرخش و اثر صوتی آن در جو زمین به نام تندر است. ابرهای نسبت داده شده به طوفان تندری در هواشناسی، ابرهای کومولونیمبوس هستند. طوفان‌های تندری معمولاً با باران شدید، باد شدید و گاهی با دانه‌های ریز برف یا تگرگ همراهی می‌شوند و گاهی نیز بدون بارش رخ می‌دهند. هرچند این طوفان‌ها بیشتر در بهار و تابستان رخ می‌دهند، اما ممکن است در هر زمانی در سال اتفاق بیفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار