شهرستان قیر و کارزین، مورد کاوش و بررسی باستان‌شناسی قرار می‌گیرد

شیراز (پانا) - معاون میراث‌فرهنگی استان فارس از اجرای پروژه شناسایی و بررسی باستان‌شناسی بخش مرکزی شهرستان قیر و کارزین خبر داد و گفت پیش از این، بررسی جامع و فشرده‌ای برای شناسایی آثار باستانی و تاریخی این شهرستان انجام نگرفته است.

کد مطلب: ۱۰۹۳۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
شهرستان قیر و کارزین، مورد کاوش و بررسی باستان‌شناسی  قرار می‌گیرد

عبدالرضا نصیری با اعلام این خبر گفت: این پروژه به سرپرستی سعید صفرزاده کارشناس میراث‌فرهنگی استان فارس برای تکمیل نقشه باستان‌شناسی استان انجام شده است که در این فصل بررسی، آثار شناسایی شده روی نقشه GIS پیاده خواهد شد.

او افزود: به‌ دلیل وسعت شهرستان قیر و کارزین در فاز نخست بررسی و مطالعه بخش مرکزی پیشنهاد شده که مجوز شناسایی باستان‌شناسی در این بخش صادر شده است.

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس اعلام کرد: این شهرستان با آب و هوایی گرم در چهار راه ارتباطی استان‌های فارس، یزد و اصفهان به استان‌های هرمزگان و بوشهر قرار گرفته و از دیر باز مورد توجه بوده است، پژوهشگران بسیاری از این منطقه بازدید کرده و آثاری از دوره‌های مختلف را شناسایی و معرفی کرده‌اند.

او با اشاره به ایکه از قدیمی‌ترین آثار ثبتی برجای مانده در محدوده شهرستان قیر و کارزین نقش برجسته پارتی است که به دوره اشکانی تعلق دارد، افزود: این اثر در بین گردنه گلومشک و کارزین قرار دارد و به شکل تخته سنگی مکعبی با ابعاد چهار متر است که بر یک طرف سنگ، نقش یک کماندار اشکانی حجاری شده است.

نصیری گفت: تپه شاه بربر، آسیاب تاریخی شهر قیر و تل شاه پریون از دیگر آثار مهم در این شهرستان است که پیش‌تر شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شده است، از 52 اثر ثبت ملی شده، تعداد 29 اثر در بخش مرکزی قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار