تحلیل دیپلمات سابق کشورمان از احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا در گفت‌وگو با پانا؛

آیا ایران با ترامپ «مذاکره» می‌کند؟

ترامپ به برجام بازنمی‌گردد/ وضع ترامپ خراب‌تر از آن است که مذاکره با ایران نجاتش دهد/ بولتون همان کسی است که به ترامپ می‌گفت چرا به ایران حمله نکردی

تهران (پانا) - دیپلمات سابق کشورمان و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران نمی‌تواند در هدف استراتژیک خود یعنی نابودسازی اسرائیل تخفیفی قائل شود، گفت آمریکا فکر می‌کند ایران بلوف می‌زند یا از گرسنگی به جان هم می‌افتیم، خیر ایران آنقدر بزرگ است که جان سالم به در ببرد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
آیا ایران با ترامپ «مذاکره» می‌کند؟

فریدون مجلسی در گفت‌وگو پانا با بیان اینکه ترامپ هرگز به برجام برنمی‌گردد، گفت: «خارج شدن ترامپ از برجام را درست نمی‌دانم و حال که خارج شده است، برگشتن وی آن هم با شرایطی که از سوی رئیس‌جمهوری ایران عنوان شده است، اقدام امکان‌پذیری نمی‌دانم.»

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با طرح این سوال که آیا "مذاکره با ایران" تاثیری در انتخابات و انتخاب مجدد ترامپ دارد، اظهار کرد: «از نظر شخصی وضع وی را خراب‌تر از آن می‌دانم که مذاکره با ایران بتواند نجاتش دهد. به خاطر بیکاری، افول وضع اقتصادی، ناشی‌گری‌ها در رفتارهای مختلف و آخرین آن هم کتابی است که دیوانه‌ترین همکار ترامپ، درباره مدت همکاری‌اش با کاخ سفید نوشته است. تازه نویسنده این کتاب یعنی آقای بولتون معتقد است که چرا ترامپ با ایران رفتار مسالمت‌آمیزی داشته است.»

وی ادامه داد: «اینکه رئیس‌جمهوری کشورمان می‌گوید که آمریکا به برجام برگردد و التماس کند و خسارت بپردازد و بعد ما با وی حرف می‌زنیم، ممکن است احساس کنند که ایران حق دارد ولی در روابط بین‌الملل داشتن حق کافی نیست، توانستن کافی است. باید ببینیم توانایی گرفتن این حق را داریم.»

مساله آمریکا با ایران حل نمی‌شود اما مساله ایران توسط آمریکا ایجاد شده است، دلیل آن هم مشخص است و قابل حل شدن هم نیست. زمانیکه حزب دموکرات در آمریکا روی کار بیاید، آن زمان هم قابل حل نیست، چون تمایلی برای حل شدن آن وجود ندارد

مجلسی اضافه کرد: «آمریکا میلیاردها دلار پول‌های ایران را هر روز به بهانه‌های مختلف به جیب زده است، از دادگاه‌ها حکم گرفته، پول‌هایی را که احمدی‌نژاد به خزانه آمریکا منتقل کرد، اسناد خزانه خرید که کمتر انسان عاقلی در آن شرایط ارتباطی چنین کاری می‌کرد، همه این‌ پول‌ها را آمریکا خورده است؛ ما زورمان برسد این پول‌ها را بگیریم، عذرخواهی و پرداخت خسارت و مذاکره پیشکش.»

این تحلیلگر روابط بین‌الملل تاکید کرد: «ما اصلا مذاکره کنیم که چه اتفاقی بیافتد؟ که آمریکا از تحریم نجات پیدا کند؟ که از بحران اقتصادی شدید و بیکاری‌های ناشی از ناتوانی اقتصادی نجات پیدا کند؟ که آن‌هایی که آزادانه تظاهرات می‌کنند و امروزه خوشبختانه اخبار آن هم را رادیو و تلویزیون ایران بیشتر از برخی موارد پوشش می‌دهد، اینها تثبیت پیدا کند؟ هیچکدام از این‌ها امکان‌پذیر نیست. باید ببینیم چه کسی مساله دارد. مساله آمریکا با ایران حل نمی‌شود اما مساله ایران از سوی آمریکا ایجاد شده است، دلیل آن هم مشخص است و قابل حل شدن هم نیست. زمانیکه حزب دموکرات در آمریکا روی کار بیاید، آن زمان هم قابل حل نیست، چون تمایلی برای حل شدن آن وجود ندارد.»

فریدون مجلسی به افشاگری‌های جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا عیله ترامپ اشاره کرد و گفت: «بیشتر از این افشاگری‌ها آن‌چه که بر رای مردم آمریکا در انتخابات پیش‌رو اثرگذار است، بیکاری چهل میلیون نفر در آمریکا طی بحران کرونا، خشونت‌ها نسبت به گروه‌های نژادی که در آمریکا یک‌چهارم جمعیت را تشکیل می‌دهند، رفتارهای غیرمتعارف و اهانت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و ... است. ایران در این سوی دنیا برای آمریکا اهمیتی ندارد که بخواهد با آن روی انتخابات آمریکا اثر بگذارد.»

این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجه ادامه داد: « بولتون همان کسی است که به ترامپ می‌گفت چرا به ایران حمله نکردی! اختلاف ترامپ با رقیب دموکرات خود یعنی آقای بایدن به ویژه با حمایتی که آقای اوباما از وی داشته است، الان به حدود 20 درصد رسیده است. یعنی اکنون اختلاف رای آن‌ها 40 به 60 به نفع بایدن است. به طوری که دموکرات‌ها نیازی به برگزاری مجامع دربسته و کشیدن مردم به مکان‌های خطرناک ندیده‌اند و گفته‌اند که برای ما همین سیستم شبکه‌ای کافی است و می‌بینیم که محبوبیت آن‌ها زیاد هم شده است.»

این تحلیلگر روابط بین‌الملل اضافه کرد: « جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در برنامه نابودسازی اسرائیل که به عنوان هدف استراتژیک خود تعیین کرده است، تخفیفی قائل شود. آن‌ها هم فکر می‌کنند که ایران بُلوف می‌زند یا فکر می‌کنند از گرسنگی به جان هم می‌افتند. خیر، ایران آنقدر بزرگ است که هر بلایی سرش بیاید، بالاخره می‌تواند جان سالم به در ببرد، مطمئنا وضع ایران از کره شمالی مطمئن‌تر است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار