روز جهانی مبارزه با سوءمصرف مواد و قاچاق غیرقانونی

دانش بیشتر، مراقبت بهتر

تهران (پانا) - سوءمصرف مواد و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، رفتاری زیانبار در جامعه محسوب می‌شود و موجب سرگشتگی در بین اکثر جوانان می‌شود. قاچاق مواد مخدر صنعتی عموما با چرخه تبهکارانه در چرخه تولید، تقاضای و عرضه همراه است. با توجه به تهدید مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی و بدتر شدن کیفیت زندگی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر سال 1987 روز 26 ژوئن را به‌عنوان روز جهانی مقابله با سوء‌مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی نامگذاری کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
دانش بیشتر، مراقبت بهتر

به‌ گزارش ایسنا، این قطعنامه توصیه می‌کند با توجه به گزارش و نتیجه‌گیری کنفرانس بین‌المللی 1987 در مورد سوء‌مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی، باید اقدامات بیشتری در این مورد صورت گیرد. طبق اعلام دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) نزدیک به 200 میلیون نفر در سراسر جهان از مواد غیرقانونی مانند کوکائین، حشیش، مواد توهم‌زا، مواد مخدر و آرام‌بخش استفاده می‌کنند. به همین دلیل، سازمان ملل مصمم است تا جامعه بین‌المللی عاری از سوءمصرف مواد مخدر ایجاد کند.

پس‌ازاین قطعنامه، سال‌های 1991 تا 2000 به‌عنوان "دهه سوء‌مصرف مواد مخدر سازمان ملل" اعلام شد. در سال 1998، مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای حل مسئله جهانی مواد مخدر بیانیه‌ای ایراد کرد، در این بیانیه، تعهد اعضای سازمان ملل در مقابله با این مشکل اعلام‌شده است.

مراسم این روز به‌عنوان یک رویداد در سراسر جهان برای آگاهی مردم از خطرات اعتیاد به مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی برگزار می‌شود. مشکلی که عامل مهمی در زندگی بشریت و خطری برای رفاه جوانان است و مشکلات اقتصادی بیشتر و ناتوانی در ثبات اقتصادی-اجتماعی و سیاسی یک ملت را رقم می‌زند. همچنین نادیده گرفتن این موضوع موجب عدم توسعه پایدار یک ملت می‌شود.

به همین دلیل کمیسیون و دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) با تلاش بیشتر کار خود در زمینه کنترل مواد مخدر در سطح بین‌الملل را ادامه می‌دهند و از همه دولت‌ها خواسته‌شده با حداکثر حمایت مالی و سیاسی ممکن در این مسیر گام بردارند. علاوه بر تعهدات بین‌المللی، این روز با برگزاری مجموعه رویدادها در سراسر جهان برگزار می‌شود و مشارکت بیشتر و آگاهی بیشتر نسبت به علت سوء‌مصرف مواد مخدر را برجسته می‌کند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، با گذشت سال‌ها، درگیر اقدامات تبلیغاتی برای تسهیل حمایت از کنترل مواد مخدر است و تا به امروز از دولت‌های افغانستان، کلمبیا، تایلند، ازبکستان، ویتنام و دیگر کشورها مشارکت و واکنش فعال دریافت کرده است. علاوه بر دولت‌های ملی، این رویداد به موسسات فرعی، سازمان‌ها و افراد در بسیاری از کشورها نیز وابسته است تا به‌طور منظم رویدادهای تبلیغاتی و فعالیت‌ در مقیاس بزرگ‌تر ازجمله تجمعات عمومی و دخالت رسانه‌های جمعی در آگاهی بخشی از خطرات مرتبط با مواد مخدر را اجرا کنند. در قرن بیست و یکم مهارت‌های ارتباطی و فنی بیشتر از گذشته شده و دسترسی بیشتر علت سوء‌مصرف مواد مخدر در سراسر جهان را ممکن ساخته است.

دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، موضوعات روز جهانی مبارزه با سوءمصرف مواد و قاچاق غیرقانونی را انتخاب و کمپین‌هایی برای افزایش آگاهی در مورد مشکل جهانی مواد مخدر راه‌اندازی می‌کند. بهداشت موضوع اصلی این روز اعلام‌شده است.

سوء‌مصرف الکل نیز یک مشکل پیچیده اقتصادی و اجتماعی است که نیاز به رویکرد چندجانبه و یکپارچه نسبت به جامعه عاری از مواد مخدر دارد که در برنامه ملی مواد مخدر قرارگرفته است. ایجاد آگاهی از خطرات مربوط به سوءمصرف مواد در جامعه و تاثیر تغییرات رفتاری، جزء لاینفک برنامه جامع ملی مواد مخدر است.

وظایف افراد

حمایت جامعه برای جلوگیری از مصرف، معالجه، توان‌بخشی و پذیرش افراد معتاد به مواد، بسیار مهم است و به بهبود سریع‌تر کمک می‌کند.

افراد باید الگوی نقش خوب باشند و جوانان را توانمند کنند تا با چالش‌های زندگی برای مقابله با سوء‌مصرف مواد روبرو شوند.

پیام‌رسان باشید و اطلاعات واقعی را در مورد اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی سوءمصرف مواد منتشر کنید تا تغییرات رفتاری ایجاد شود.

جشن‌های خود را هوشیارانه و با مسوولیت پذیری برگزار کنید و یک‌شب را به کابوس تبدیل نکنید.

به مواد مخدر نه بگویید

با داوطلبان دولتی و حمایت از برنامه‌های توان‌بخشی برای افزایش دسترسی به اطلاعات افراد و جوامع آسیب‌دیده همکاری کنید.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در سال 2011 پیام روز جهانی مبارزه با سوء‌مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی را به شرح ذیل اعلام کرد: "اگر تقاضای داروهای غیرمجاز را کاهش ندهیم، هرگز نمی‌توانیم به‌طور کامل با کشت، تولید یا قاچاق مواد مقابله کنیم. دولت‌ها مسوولیت مقابله با قاچاق مواد مخدر و سوء‌مصرف مواد را برعهده دارند و جوامع می‌توانند سهم عمده‌ای در آگاهی خانواده‌ها، مدارس، جامعه مدنی و سازمان‌های مذهبی داشته باشند. سازمان‌ها می‌توانند نقش خود را برای رهایی جوامع از مواد مخدر به‌خوبی اجرا کنند. مشاغل نیز به تامین معیشت مشروع کمک کنند و رسانه‌ها نیز آگاهی بخشی نسبت به خطرات مواد مخدر را افزایش دهند. "

تفاوت اعتیاد بین زن و مرد چیست؟

به مدت چندین دهه، محققان اعتیاد فقط تاثیر مواد مخدر و الکل را بر روی مردان بررسی می‌کرد. این تعصب اولیه، محرومیت پزشکی برخی موارد خاص را که زنان در اعتیاد با آن روبرو هستند را بیان می‌کند. در دهه 1990 چندین ایالات‌متحده آمریکا و سازمان‌ها الزاماتی را برای ورود زنان به‌عنوان شرکت‌کننده در مطالعه ایجاد کردند. از آن زمان تاکنون، محققان تفاوت‌های اعتیاد بین زن و مرد را کشف کردند.

به‌طورمعمول، مردان بیشتر درگیر سوء‌مصرف مواد مخدر و الکل هستند و 11.5 درصد از مردان بالای 12 سال در مقایسه با 6.4درصد از زنان مبتلا به سوء‌مصرف مواد هستند. اما، زنان بیش از مردان به دلیل ‌مصرف بیش‌از اندازه مواد به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند.

تمایز بین زن و مرد مبتلا به اعتیاد ناشی از اختلافات بیولوژیکی و جامعه‌شناختی است. اکنون بسیاری از محققان اختلاف جنسیت بین این دو را نتیجه تاثیر اعتقادات جامعه مانند مسوولیت‌های مراقبت از کودک، ننگ اعتیاد، پویایی رابطه و سایر موارد بیان می‌کنند. همچنین تفاوت‌های بیولوژیکی بین زن و مرد وجود دارد که در درجه اول میزان تولید تستوسترون و استروژن و همچنین تفاوت اندازه و ترکیب بدن زنان و مردان است که باعث می‌شود مواد بر بدن تاثیر متفاوتی داشته باشد.

همانطور که توسط دانشکده پزشکی هاروارد تعریف‌شده است، تفاوت‌های قابل‌توجه در اعتیاد بین زن و مرد حول محور "حساسیت، بهبودی و خطر برگشت" وجود دارد.

مواد مخدر و مصرف الکل

مواد مخدر و الکل در نوجوانان تاثیر بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد. درک علائم اعتیاد دشوار است و بسیاری از نوجوانان متوجه نمی‌شوند که این مواد صدمه طولانی‌مدت بر بدنشان وارد می‌کنند زیرا اثرات جانبی کوتاه‌مدت به سرعت محو می‌شوند.

هر فردی که مواد مخدر را امتحان می‌کند، قصد ندارد معتاد شود. البته نوجوانان ممکن است الکل را به دلیل اینکه والدین خود را در حال نوشیدن الکل می‌بینند، امتحان کنند یا ممکن است دوست آنان برای اولین‌بار ماری جوانا را پیشنهاد کند. برای افراد به خصوص اگر سابقه اعتیاد خانوادگی داشته باشند، امتناع از این موارد کار آسانی نیست.

اعتیاد یک بیماری مزمن مغزی است که باعث می‌شود افراد علیرغم پیامدهای منفی جدی، مرتب به دنبال و استفاده از مواد مخدر باشند. ازآنجاکه مغز نوجوانان هنوز در حال پیشرفت است، خطر ابتلا به اعتیاد در آنان بیشتر از بزرگسالان است.

نوجوانان مواد مخدر را از کجا تهیه می‌کنند؟

نوجوانان می‌توانند به روش‌های مختلفی از همکلاسی‌های مدرسه تا داروخانه‌های غیرقانونی و یا از طریق اینترنت به داروها دسترسی پیدا کنند. در بعضی موارد نوجوانان الکل و سایر مواد مخدر را از خانه دوستان خود تهیه می‌کنند و یا حتی آنها را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی خریداری کند.

مدرسه

بر اساس مطالعه سال 2012 توسط مرکز ملی اعتیاد و سوء‌مصرف مواد ، 60 درصد از نوجوانان گزارش دادند که مواد مخدر را از دبیرستان‌هایشان تهیه می‌کنند.

اینترنت

نوجوانان مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها برای خرید مواد را شناسایی و از این طریق مواد مخدر را تهیه می‌کنند.

مواد مخدر و الکل فراگیر هستند. برای جلوگیری از سوء‌مصرف مواد و پیامدهای جدی آن مهم است که والدین بدانند، نوجوانان به کجا می‌روند، با چه کسی وقت خود را سپری می‌کنند و در اوقات فراغت خود چه می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار