مدرس خیابانی:تأمین مواد اولیه بزرگترین خدمت در راستای جهش تولید است

تهران (پانا) - سرپرست وزارت صمت می‌گوید باید به کالاهای ساخت داخل توجه ویژه‌ای داشته و به دیگر کشورها وابسته نباشیم؛ امروز تأمین مواد اولیه بزرگترین خدمت به واحدهای تولیدی در راستای جهش تولید است و افزایش تولیدات نشان از پتانسیل واحدهای تولیدی دارد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
مدرس خیابانی:تأمین مواد اولیه بزرگترین خدمت در راستای جهش تولید است

به گزارش ایسنا،‌حسین مدرس‌خیابانی پنجم تیر در سفر یکروه خود به قزوین در کارگروه توسعه صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اظهار کرد: قزوین قطب صنعتی کشور است و همه در واحدهای تولیدی مشغول به تولید هستند که نشان از بالندگی و پویایی صنعت در این استان دارد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر پویایی و نشاط صنعت در راستای جهش تولید تأکید دارند، افزود: صبح در واحدهای صنایع غذایی و واحدهای تولید پارچه و نخ و پتو بودیم که تولید خود را از ۱۲۰ به ۲۴۰ تن رسانده بودند و می‌توانیم بگوییم جهش تولید در حال رقم خوردن است.

وی ادامه داد: سالانه به ۹۰ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی نیاز داریم و این در حالی است که تنها ۱۰ میلیون مترمربع پارچه در داخل کشور تولید می‌شود؛ قرار نیست چادر مشکی را از کره و ژاپن وارد کنیم. اگر واحد تولید پارچه چادر مشکی در یکی از واحدهای تولیدی قزوین به راه افتد توان تولید سالانه ۳۸ میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی را خواهیم داشت و بدین ترتیب ۵۰ درصد نیاز کشور در پارچه چادر مشکی را تامین خواهیم کرد.

سرپرست وزارت صمت خاطرنشان کرد: صبح امروز خط تولید رباتیک پلاسکو کار سایپا را افتتاح کردیم که با راه اندازی این خط ۲۲ درصد بر تولید این واحد تولیدی افزوده خواهد شد که این به معنای جهش تولید است.

وی بیان کرد: با شیوع کرونا تولیدات کشورهای دنیا دچار مشکل شد ولی ما به دلیل اینکه به تولید داخل متکی بودیم کمترین مشکل را پیدا کردیم. هر چند امسال، سال سختی را پیش رو خواهیم داشت اما مطمئنم از این گردنه عبور خواهیم کرد.

۹۰۰۰ واحد صنعتی کشور تعطیل هستند

مدرس خیابانی در خصوص نقش شهرک‌های صنعتی عنوان کرد: ۴۵ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارند و شهرک‌های صنعتی به عنوان نماد توسعه صنعتی در مناطق محسوب می‌شوند؛ ۹۰۰۰ واحد صنعتی در کشور تعطیل هستند که از این تعداد ۲۲۰ واحد غیرفعال در استان قزوین قرار دارد.

وی ضمن تأکید بر اینکه باید برای توسعه شهرک‌های صنعتی تلاش کنیم، گفت: به موجب وجود زیرساخت در شهرک‌های صنعتی هزینه تمام شده واحدها کاهش پیدا می‌کند و علاوه بر آن نیز امکان زنجیره تامین کالا در شهرک‌های صنعتی وجود دارد.

سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: باید در شهرک‌های صنعتی به عنوان نماد جهش تولید اقدام ویژه‌ای داشته باشیم و در استان قزوین نیز شهرک صنعتی کاسپین را توسعه دهیم؛ البته باید بگویم که شهرک کاسپین متعلق به قزوین نیست بلکه متعلق به کشور است چون تولیدات ملی در این شهرک تولید می شود.

صادرات ۴۱ میلیارد دلاری در قبال واردات ۴۳ میلیارد دلاری

وی تأکید کرد: باید در هر شهرک صنعتی یک نمایشگاه دائمی برای نمایش دستاوردها و کمبودها راه‌اندازی شود تا قطعات تولید داخل و وارداتی در آن به نمایش گذاشته شود و کمبودها را هر روز مشاهده کرده و برای تولید و بومی سازی آن تلاش مضاعف کنیم.

مدرس‌خیابانی اشاره کرد: باید در تولید محصولات خودکفا شویم و به کالاهای ساخت داخل توجه ویژه‌ای داشته و به دیگر کشورها وابسته نباشیم. سال گذشته ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات انجام شده است که صادرکنندگان به عنوان خط شکنان جنگ اقتصادی این اقدام را انجام داده‌اند و متاسفانه در قبال آن ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که ۸۲ درصد آن شامل مواد اولیه و واسطه‌ای است.

وی با تأکید بر تولید داخل تصریح کرد: اگر بخواهیم روی پای خود بایستیم باید تلاش کنیم چون استراتژی مهم‌تر از ساخت داخل نداریم و باید از قطعه سازی عبور کرده و به ماشین سازی ورود پیدا کنیم.

سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: امروز تأمین مواد اولیه بزرگترین خدمت به واحدهای تولیدی در راستای جهش تولید است؛ طی چند ماه گذشته با کاهش واردات، تولید تلویزیون در داخل کشور ۵۰ درصد، تایر خودرو ۲۷ درصد، آلومینیوم ۳۱ درصد، پتروشیمی هفت درصد و پارچه و پوشاک نیز هفت درصد افزایش داشته‎‌ و این نشان می‌دهد ظرفیت افزایش تولید در داخل کشور وجود دارد و باید به این سمت حرکت کنیم.

مدرس‌خیابانی گفت: طی ۲ ماه اخیر میزان صادرات کاهش پیدا کرده است ولی برای افزایش صادرات اقداماتی انجام دادیم برای همین منظور در حال حاضر ۷۰ درصد بازارچه‌های تجاری و ۸۰ درصد مزرهای تجاری بازگشایی شدند و برای امسال نیز صادرات ۴۱ میلیارد دلاری را هدف‌گذاری کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار