کاهش ۱۲ میلیارد دلاری صادرات نفت عربستان

تهران ( پانا) - داده های رسمی در عربستان نشان می دهد که ارزش صادرات نفت این کشور در ماه آوریل (فروردین / اردیبهشت) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی بیش از ۶۵ درصد به ارزش ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

کد مطلب: ۱۰۹۳۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۱۲ میلیارد دلاری صادرات نفت عربستان

براساس گزارش رویترز، داده های رسمی اداره کل آمار عربستان سعودی که امروز (پنج شنبه) منتشر شده، نشان می دهد که ارزش صادرات نفت این کشور در ماه آوریل سال جاری میلادی، ۶۵.۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کمتر بوده و این بدان معنی است که درآمد حاصل از آن نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

اداره کل آمار عربستان همچنین اعلام کرد که در مقایسه با ماه مارس (اسفند / فروردین) سال جاری میلادی نیز، ارزش مجموع صادرات این کشور در ماه آوریل از جمله صادرات کالاهای غیر نفتی از قبیل مواد شیمیایی و پلاستیک، به میزان ۲۳.۵ درصد یعنی نزدیک به سه میلیارد دلار کاهش یافته است.

طبق این گزارش، به دنبال کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، ارزش صادرات نفت عربستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به ۴۰ میلیارد دلار کاهش یافت که ۲۱.۹ درصد معادل ۱۱ میلیارد دلار کمتر از ارزش آن در مدت مشابه در سال گذشته می باشد.

این در حالی است که صندوق بین المللی پول نیز هفته جاری تاکید کرده بود که عربستان به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان، ممکن است در سال جاری میلادی شاهد کاهش ۶.۸ درصدی رشد اقتصاد خود باشد.

بر اساس توافق کاهش تولید نفت که بین اوپک و اوپک پلاس چندی پیش به امضا رسید، ‌ مقرر شد تا مجموع تولید نفت اوپک در ماه‌های می و ژوئن با کاهشی ۶ میلیون بشکه‌ای در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۱۸، ‌به ۲۰.۵ میلیون بشکه در روز برسد. توافقی که البته برای یک ماه دیگر نیز تمدید شد.

این توافق در شرایطی به امضا رسید که اغلب کشورهای عضو اوپک بیش از اکتبر سال ۲۰۱۸ نفت تولید می‌کردند و در ماه آوریل وارد جنگ تولید و عرضه شده بودند. البته این موضوع مختص اعضای اوپک نبود و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک مانند روسیه و آمریکا نیز در این میدان وارد عمل شده بودند.

این موضوع قیمت نفت را که از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه به شدت آسیب دیده بود با کاهش همراه کرد و حتی در روزهایی نفت آمریکا با قیمت منفی معامله شد.

با توجه به این کاهش، در ماه گذشته میلادی تولید اوپک (به جز ۳ کشور معاف از کاهش تولید) به ۲۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که با توجه به هدف‌گذاری ۲۰.۵ میلیون بشکه‌ای تولید برای این سازمان بر اساس توافق کاهش تولید، نشان می‌دهد که اعضای این سازمان ۸۳ درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده‌اند.

این توافق تاکید کرده که سهم اعضای اوپک از کاهش تولید بر اساس تولید اکتبر سال ۲۰۱۸، کاهشی ۶ میلیون بشکه‌ای خواهد بود. کاهشی که حدود ۲.۵ میلیون بشکه آن بر عهده عربستان است و دیگر کشورهای اوپک، ۳.۵ میلیون بشکه از تولید خود را کم می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار